-
Samhallsbararna Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Wil Immink Typografie Pre Press B.v. te Zeist Een aan lager wal geraakte man van middelbare leeftijd wordt gewond aangetroffen in een cel. Politieman Lars Martin Johansson hoort in het ziekenhuis tot zijn schrik dat de verwondingen van de man toegebracht zijn na zijn arrestatie. De gewonde kan nog slechts de naam van een mars noemen voordat hij sterft. Algauw ontdekt Johansson dat dit geen toeval is. Een groepje jonge agenten houdt er een hardhandige, geheel eigen methode van misdaadbestrijding op na. En daarbij gelden grotere belangen dan gerechtigheid. 'De vraag is of er ook maar iets in dit genre kan concurreren met de nieuwe thriller van Persson.' - Västerbottens Kuriren 'De professor is ook in dit ambacht een meester.' - Svenska Dagbladet 'De koning van de Zweedse misdaadroman is terug. Zoals gewoonlijk is de plot van Leif GW Persson een puur genot.' - Värmlands Folkblad
-
Acht verhalen van een goed schrijvend en veel gelezen hedendaags auteur. Er gebeurt niet veel bijzonders maar de stijl is puntig, met gevoel voor detail. De kerkelijk- gereformeerde achtergrond van de schrijver komt soms om de hoek kijken; de schrijver toont zich hiertegen niet bitter, eerder ironisch met enige humor. Zijn kennis van de dierenwereld - de schrijver is gepromoveerd bioloog - vult de vertelstof goed aan. Alle verhalen werden eerder gepubliceerd: in Het vrome volk ("Handel", "De neef van Mata Hari" en "Ouderlingenbezoek"), Mammoet op zondag ("Paard jagend op buizerd" en "Avondwandeling") en Ongewenste zeereis ("De dorstige minnaar", De vloekende dievegge" en "Ongewenste zeereis").
-
De doodshoofdvlinder' is het aangrijpende verhaal van de dood van een vader. Zoon Paul is bang dat zijn vader nooit echt van hem gehouden heeft. Vijf dagen lang danst hij bezwerend rond het lijk, om de emoties als boze geesten te verdrijven. Een schokkend ritueel, opgeschreven in Wolkers' fysieke taal van verrotting, verborgen angsten, heftige gevoelens, harde spot, ironie en bevrijdende humor. 'De doodshoofdvlinder' kan met recht een van de klassieke romans van de naoorlogse literatuur genoemd worden.
-
De dood wil mij niet Kigali, Rwanda, 6 april 1994 's avonds. De radio verkondigt de moord op president Habyarimana, een Hutu. De verpleegster Yolande Mukagasana verschuilt zich met haar gezin in haar huis: zij zijn Tutsi's en ze weten dat hen een grote ramp te wachten staat... Diezelfde nacht begint de volkenmoord. Yolande en haar gezin vluchten de rimboe in. Joseph, haar man, komt als eerste om. Yolande doet alles om haar kinderen in veiligheid te brengen, maar vergeefs: zij zal ze nooit meer terugzien. Zes weken lang verbergt Yolande zich waar ze maar kan: onder het aanrecht bij een buurvrouw, bij de missionarissen en ten slotte toppunt van macabere ironie - bij een kolonel, moordenaar van Tutsi's. In Rwanda zijn in die maand april 1994 bijna een miljoen mensen omgekomen, afgeslacht met een kapmes door hen die de maand ervoor nog hun buren, hun vrienden, hun collega's waren. Yolande Mukagasana overleefde de slachting. Ze heeft een onbedwingbare drang om haar getuigenis te vertellen: 'Er is ongetwijfeld bijna niemand meer in leven op de heuvel waar ik woonde. Wie, behalve Yolande Mukagasana, kan navertellen wat er is gebeurd?'
-
Het eerste deel van Kings aangrijpende saga De Donkere Toren De scherpschutter is het eerste deel in De Donkere Toren-serie, Stephen Kings epische meesterwerk dat nu is verfilmd met Matthew McConaughey en Idris Elba in de hoofdrollen. De man in het zwart vluchtte door de woestijn en de schutter volgde hem. Zo begint dit magnum opus over Roland Deschain, scherpschutter, avonturier en vogelvrijverklaarde. Zijn doel is het stoppen van de Scharlaken Koning, die de Donkere Toren, en daarmee het multiversum, wil vernietigen. 'De Donkere Toren is voor de grote schare fans van Stephen King een absolute must.' Hebban.nl 'De aangrijpende saga is inmiddels door miljoenen mensen gelezen.' Veronica Magazine
-
La novia oscur Oorspronkelijke Titel Eerst heette ze 'het meisje', maar eenmaal ingewijd in de plichten en rechten van een hoer in het Colombiaanse oliestadje Tora in de jaren '40, noemt ze zich Sayonara en wordt ze de koningin van de hoeren. De mannen die ploeterden in de moerassige olievelden rond Toga werden allemaal verliefd op haar. Maar een vrouw als Sayonara verandert steeds van natuur, als een kameleon, en ook de wereld rondom haar verandert... De Colombiaanse schrijfster Laura Restrepo (1950) oogstte eerder succes met 'Luipaard in de zon'*. Restrepo is een verhalenverteller met een ongemeen soepele, wellustige stijl, die in brede, sierlijke halen, als een waaier, een hartstochtelijke wereld oproept. Dit is een adembenemend mooie roman over het energieke Colombia van de jaren '40, maar ook over het leven van een bijzondere vrouw. Hij zal een breed publiek aanspreken door de mengeling van literaire verfijning en een krachtige verhaalstructuur.