• Een beetje humaan uitbuiten, daar doe je de mensen een groot plezier mee. Christian Beck, vertaler van gebruiksaanwijzingen, ontdekt alternatieve vormen van geluk en liefde. Ooit ontmaskerde hij zelfbedrog en illusies terwijl zijn vrouw in de woestijn dieren bestudeerde. Nu leeft hij voor haar. Samen met de nieuwe man van zijn vrouw vlucht hij de werkelijkheid in, omdat de zachte verdoving van de kick, het langzaam vergeten dat je bestaat, een kerker blijkt te zijn. De asielzoeker is een roman over een man die aan de wetten van de handel probeert te ontkomen. Een tijdlang heeft hij van alles gekocht, nu geeft hij zichzelf weg.
  • Er wonen zoveel asielzoekers en vluchtelingen in Nederland dat je er een middelgrote stad mee kunt vullen. Het is normaal geworden om Afghanen te zien fietsen door de dorpsstraat van Wolvega, Iraki aan te treffen in een buurtcafé van Delfzijl. Maar wie zijn die mensen waar komen ze vandaan, wat zijn hun plannen? En wie zijn degenen die beschikken over hun lot? Vijf jaar lang deed Toine Heijmans voor de Volkskrant verslag uit de wonderlijke wereld van de asielzoekers. Hij wachtte hen op bij de poort van het aanmeldcentrum en vloog met hen mee naar huis in een uitzetcharter. Zat aan tafel bij ambtenaren van de Immigratiedienst en ontdekte een moderne vorm van onderduik. Die ervaringen zijn de basis van dit boek: een uniek, opzienbarend en volledig portret van de Nederlandse asielmachine.
  • Rondkijken in de ruimen van de Ark van Noach ontkom je niet aan verwondering en verbazing: hoe hééft de Scheppor het allemaal kunnen bedenken - ál die verschillende dieren met allemaal andere neuzen, oren, poten en staarten; ieder dier z'n eigen lucht, eigen vacht en z'n eigen manier van voortbewegen!' En we vinden 't allemaal maar gewoon want we zijn er zo vertrouwd mee: uit een ei kómt nou eenmaal een jong vogeltje.' Zo leidt Rien Poortvliet zijn boek De Ark van Noach in. Daarover gaat het in dit werk waarin hij, naast zijn geliefde vossen, reeën en wilde zwijnen (Zin landgenoten zou je kunnen zeggen) nu ook leeuwen, apen, neushoorns en andere uitheemse dieren portretteert. In waterverf, olieverf, met potlood en conté. Een feest voor het oog, 240 pagina's.
  • Gebruikers Sporen en Geel verkleuring Goudvink Schelle Uitgeverij bij Antwerpen
  • Voor Koningin en Vaderland Vanaf het voorjaar van 1942 werd vanuit Engeland een 'geheim leger' in bezet Nederland opgebouwd als steun aan het verzet tegen de Duitsers. Nederlandse agenten werden op Nederlandse bodem gedropt, die radioverbindingen met Londen tot stand moesten brengen. Al vrij snel bleek echter dat er verraad in het spel was: tientallen agenten werden direct na aankomst opgepakt en gedwongen hun berichten door te geven aan Londen. Het was het begin van het zogenaamde Englandspiel of Nordpolspiel, waarbij de Duitsers bijna twee jaar lang geheime informatie over de geallieerde plannen ontvingen, tot het dubbelspel eindelijk bekend werd. In deze spannende roman, na De dubbelganger het tweede deel van de trilogie Voor Koningin en Vaderland, beschrijft Tomas Ross hoe in mei 1942 in kleine kring in Londen al het angstige vermoeden bestond dat er iets mis was met de gecodeerde berichtgeving vanuit Nederland. Engelandvaarder Daan Kist wordt boven Nederland gedropt met de opdracht uit te vinden wat er aan de hand is. Pas wanneer hij zelf door toedoen van de beruchte landverrader Anton van der Waals gevangen is genomen, komt hij erachter dat het verraad niet in bezet Nederland of in Berlijn werd opgezet, maar in Engeland zelf...Tomas Ross is onder meer auteur van de uiterst succesvolle thriller Omwille van de troon. Drie van zijn romans werden bekroond met de Gouden Strop, waaronder in 2003 De zesde mei, Ross' veelgeprezen bestseller over de moord op Pim Fortuyn, die werd verfilmd door Theo van Gogh onderde titel 06 05. In Voor Koningin en Vaderland waagt Tomas Ross zich aan een unieke onderneming: een driedelige serie thrillers (De dubbelganger, De anjercode en King Kong) over vredespogingen en verraad in de Tweede Wereldoorlog.'De anjercode is een spannende actiethriller en Ross' beste historische roman.' – Het Parool'Hij vervlecht realiteit en fictie op een onnavolgbare manier met elkaar
  • Cressida Forrest, de jongste dochter van de alom gerespecteerde gynaecoloog James Forrest, en dokter Oliver Bergin, de enige zoon van de rijke Newyorkse bankier Josh Bergin, gaan trouwen. Het zou het society-huwelijk van het jaar worden. De avond voor de grote dag lijkt alles volmaakt: het jonge stel is gelukkig en zeer verliefd; familieleden en vrienden zij gezellig bijeen voor een diner in het ouderlijk huis van de bruid en zelfs het weer speelt mee door een prachtige dag te beloven. Maar de volgende morgen is Cressida spoorloos verdwenen. En de dag die juist zo vreugdevol had moeten zijn, verandert in een nachtmerrie voor familie en vrienden als duidelijk wordt dat achter de façade geheimen schuilgaan waarvan iedere betrokkene hoopte dat ze voorgoed begraven zouden worden door het huwelijk. Wat probeerde James Forrest zo angstvallig voor iedereen verborgen te houden? Wat wist de ogenschijnlijk zo succesvolle zuster van Cressida? Speelde de moeder van de bruidegom een rol in Cressida
  • In een zestal bijdragen wordt de stelling verdedigd dat niet elke vorm van pedofilie misbruik van kinderen is en dat een dergelijk contact ook positief kan zijn voor een kind. Het boek kwam uit onder redactie van ds. Hans Visser (van de Pauluskerk in Rotterdam), die er in de inleiding voor pleit de huidige stigmatisering en criminalisering van pedofielen tegen te gaan. In artikelen van verschillende aard worden vervolgens vooral de schadelijke gevolgen voor kinderen van pedofiele contacten ter discussie gesteld. Jan Wauben doet dat in een warrig, onleesbaar en veel te lang artikel. Ferguson en Goslinga komen tot hun conclusies op basis van analyse van onderzoek naar de gevolgen voor kinderen van seksueel contact met een volwassene. In het laatste artikel beschrijft een pedofiele man zijn contacten met kinderen (jongens) en benadrukt het vrijwillige karakter ervan. De kwaliteit van de artikelen is slecht: niet to the point, ze lijken bij elkaar gegraaid, laten belangrijke vragen onbeantwoord en zijn slecht geschreven. Dat is jammer, want de stellingname van de schrijvers gaat in tegen de heersende mening en de discussie die ze willen voeren, is het waard om gevoerd te worden. ? Drs H. Kok
  • La Mennulara Oorspronkelijke Titel De vertaalster ontving voor deze vertaling een werkbeurs van de Stichting Fons voor Letteren Plaats van handeling: Roccalomba, een dorpje in het zuidoosten van Sicilië. Op 25 september 1963 sterft Maria Rosalia Inzerillo, bijgenaamd de Amandelraapster, op 55-jarige leeftijd. Hoewel zij maar een bediende van de familie Alfalippe was, is haar dood het gesprek van de dag. Op haar begrafenis verschijnt bovendien de maffia-boss van de streek. Er namelijk geruchten over de fabuleuze rijkdommen die ze voor de familie heeft vergaard, misschien wel met behulp van de plaatselijke maffia. Zonder haar zou Orazio Alfalippe, een erudiete zachtaardige man, het familiebezit hebben verloren. Zonder haar zou Adriana Alfalippe na de dood van haar man alleen zijn achtergebleven in het immense familiepaleis. Zonder haar zouden de drie kinderen van Orazio en Adriana zonder toekomst zijn opgegroeid. Toch menen de drie kinedren goede redenen te hebben om zich bedrogen te voelen door die ogenschijnlijk eenvoudige en weinig onderlegde vrouw, die hun een vreemd testament heeft nagelaten. Het verhaal wordt verteld door verschillende dorpsbewoners, die ieder hun eigen herinneringen hebben aan de Amandelraapster. Stukje bij beetje wordt zo een portret getekend van een buitengewone vrouw in een theater van mediterrane mysteries, passies en tragedies. Een grootse roman over een eigenzinnige Siciliaanse die zich niet laat kleineren door maffia, standsverschillen en dorpsroddels.
  • Hiphoprecensent en schrijver in spe Mark Oldings stelt op zijn verjaardag een lijstje samen met daarop zes doelen. Pas als hij ze alle zes heeft afgewerkt, kan hij een gelukkig leven leiden met zijn vriendin Yvonne. Maar ondanks Marks doorzettingsvermogen blijken die doelen steeds minder haalbaar, en dreigt hij de werkelijkheid uit het oog te verliezen. De Allestafel is een helder en zorgvuldig verteld verhaal. Sober en nuchter, zonder literaire kunstgrepen, bouwt Thomas Heerma van Voss zijn roman op, waarbij de lezer zijn geamuseerdheid en lichte bevreemding haast onmerkbaar voelt omslaan in verontrusting. Inhoud 1 De verjaardag 5 2 Het lijstje 55 3 De Vrijheid Het auteursportret is gemaakt door leny Oosterwijk

Titel

Ga naar de bovenkant