-
Sunrise with seamonsters Oorspronkelijke titel Typografie John van Wijngaarden Foto omslag Martha Cooper Paul Theroux is voornamelijk bekend om zijn reisverhalen waarbij hij lange treinreizen maakt door exotische landen. Hij heeft echter ook enige voortreffelijke romans op zijn naam staan waaronder 'The Mosquito Coast' (Muskietenkust). Korte stukken zoals de 10 in dit boekje hebben voor de meeste lezers minder aantrekkingskracht, maar de stukjes behoren tot de bekende genres van Theroux. Deze keer beschrijft hij in het titelessay 'Ondergronds spookhol' niet het reizen per trein maar per subway, en wel in New York City. Het is niet zozeer een reisverhaal als wel een journalistiek verslag van het wel en wee van de subway: bekend om misdaad, aftakeling, graffiti zo erg dat er op sommige stations geen enkele plaatsaanduiding of informatiekaartje te lezen is. Zoals gewoonlijk maakt Theroux van alles mee. Andere stukken gaan over: een roeitocht langs de oostkust van Amerika 'Zonsopgang met zeemonsters', de genoegens van het treinreizen in het algemeen, een vriendschap met de schrijver V.S. Naipaul, een reunie van de High School, en het sluipende en niet uit te roeien racisme van blanken in zwarte werelddelen ('Tarzan is een blanke emigrant'). Zeer onderhoudend en gemakkelijk leesbaar, prettig vertaald.
-
Deze bundel bevat reisverhalen van een tiental binnenlandse en buitenlandse reisboekenauteurs. Van internationaal bekende auteurs als Ryszard Kapuscinski, Paul Theroux, O'Hanlon en twee Nederlandse auteurs, te weten Nicolaas Verschuur en August Willemsen, werden reisverslagen opgenomen van bezoeken aan delen van Latijns-Amerika: Vuurland, Patagonië, Brazilië, Bolivia en Honduras. Een scala van onderwerpen komt aan bod. Deze variëren van een journalistiek verslag van de grensoorlog tussen Honduras en El Salvador in 1969, onderzoekingen van illegale landonteigeningen en geweld, brieven over het dagelijks leven van een emigrant in Sao Paulo, tot verslagen van expedities naar geïsoleerd levende Indianen in de Amazone-regenwouden waarin de ontdekkingsdrang van de schrijver wordt bevredigd. De verhalen variëren sterk in betrokkenheid bij de Latijnsamerikaanse bevolking. Opvallend is dat de ik-persoon, de reizende schrijver, sterk op de voorgrond treedt. Dit boek zal geïnteresseerden in Latijns-Amerika van diverse pluimage aanspreken. Toptien-boek.
-
Meg Altmann is net gescheiden. Om een nieuwe start te maken verhuist ze met haar tienjarige dochter Sarah naar New York. In hun pas gekochte huis blijkt een vreemde kamer met stalen muren te zijn gebouwd. In de kamer is een telefoon, er zijn noodvoorraden en één muur is bedekt met televisieschermen, waarop alle hoeken van het huis te zien zijn. De kamer wordt de panic room genoemd en moet de bewoners een gevoel van veiligheid geven. Meg wordt eerder nerveus van de kamer. Als er 's nachts wordt ingebroken, zoeken Meg en Sarah hun toevlucht in deze hightech-bunker. Net als ze opgelucht ademhalen, wordt duidelijk dat de indringers op zoek zijn naar iets wat zich in de panic room bevindt. En ze zullen niet vertrekken voordat ze het in handen hebben...