-
In een kraakpand aan de Oostenburgergracht wordt het lijk gevonden van een Antwerpse diamantair. Er zijn geen sporen van misdaad, maar vaststaat dat een grote hoeveelheid kostbare diamanten uit zijn bedrijf is verdwenen. Aanvankelijk is de verdwijning van de diamantair een zaak van hoofdcommissaris Opdenbroecke van de Antwerpse Gerechtelijke Politie, die wij nog kennen van De Cock en moord op de Bloedberg, maar deze doet toch een beroep op rechercheur De Cock (met ceeooceekaa) en diens assistent Vledder. De zaak komt De Cock slecht uit, want hij is net betrokken bij het zoeken naar een 'stalker' die een vrouw in de Joh. Verhulststraat lastigvalt en bij de moord op een jongeman. Deze is op het Stenenhoofd aan de Westerdoksdijk op gruwelijke wijze om het leven gebracht. Dokter Den Koninghe spreekt zelfs van een van de gruwelijkste moorden die hij in zijn leven is tegengekomen. Zelden kregen De Cock en Vledder zoveel misdrijven in enkele dagen te verwerken.
-
Na zijn pensionering kon Baantjer geen afscheid van de politie nemen. Hij bleef politie en justitie kritisch volgen en schreef hierover in Rechercheur Baantjer van bureau Warmoesstraat. Ingrediënten als humor, spanning en verbazing ontbreken niet in deze serie verhalen waarin Baantjer voorbeelden uit de praktijk gebruikt om zijn argumenten kracht bij te zetten.
-
Het lijk van een vrouw wordt door de Rijkspolitie te Water aan de Westerdoksdijk gevonden. Normaal een zaak voor de havenpolitie, maar toch worden rechercheur De Cock en zijn assistent Vledder erbij betrokken. Geen wonder: het handelt om moord. En het blijft niet bij dit incident, het gaat van kwaad tot erger. Het kost de rechercheurs de grootste inspanning om de draad vast te houden die moet leiden naar de oplossing van de drama's. Een spannend Amsterdams politieverhaal, waarin de lezer aan de hand van de vertellende 'Appie' Baantjer wordt meegevoerd.
-
Religieuze gedichten Isbn 9789024202892 Een boekje met half-om tekst- en illustratiepagina's. Rechts een foto van een compositietje in boeken gedroogde bloemen, afkomstig uit Zweden. Links in handschrift (schoonschrift dik en dun), door Nel Benschop geschreven tekst. Die slaat niet op de illustraties. Het zijn kleine eenheden, meer op één blad, wat willekeurig. Sommige raken aan het aforisme, andere zijn slechts notities. Enkele uitgebreide teksten zijn verwant aan het religieuze werk in andere bundels. Het geheel doet denken aan een zogenaamd poëziealbum, meer een geschenkboekje wellicht dan voor uitlening.
-
Nel Benschop weet met haar religieuze gedichten velen te ontroeren. Haar in eenvoudige en zuiver Nederlands geschreven poëzie getuigt van een oprecht geloof in god en van het verlangen om de vreugde en de kracht die dit geloof schenkt, door te geven. Talrijke lezers en lezeressen, van alle leeftijden, worden door haar verzen getroost en bemoedigd. Honderdduizenden kochten reeds haar gedichtenbundels: sinds 1970 is Nel Benschop de meest gelezen dichters in Nederland.
-
Op het Haagsch Dalton Lyceum richtte Kees van Kooten (Den Haag, 1941) samen met Wim de Bie cabaretgroep Cebrah op. Na de middelbare school bleef hij met Wim de Bie samenwerken, eerst met de rubriek Klisjeemannetjes voor het radio-programma Uitlaat. Vanaf 1965 verschijnen Van Kooten en De Bie ook op televisie. Van Kooten publiceerde vanaf 1967 de rubriek Treitertrends in de Haagse Post. In 1969 debuteerde Van Kooten in boekvorm met de gebundelde columns van Treitertrends. Van Kooten schreef cabaretteksten en liedjes voor cabaretiers als Wim Kan en Gerard Cox. Met Wim de Bie schreef hij onder meer teksten voor de Johnny & Rijk Show en diverse scenario's. In 1972 richtte Van Kooten met De Bie het Simplisties Verbond op en ze namen wekelijks de actualiteit op de hak. In 1974 en 1977 werden Van Kooten en De Bie voor het Simplisties Verbond bekroond met de Nipkow-schijf en in 1985 met de Ere-Nipkowschijf.
-
Evenals in haar ander werk staat in deze korte verhalenbundel het probleem van de vrouwenemancipatie centraal. De 13 oude en jonge vrouwelijke hoofdpersonen, allen uit gegoede burgermilieus, bevinden zich in voortdurende botsing met hun omgeving van echtgenoten en kollega's. Een opvallende rol spelen de diverse moeders, die direkt of indirekt altijd bijdragen aan de moeilijkheden die de vrouwelijke hoofdpersoon te verwerken krijgt. Een boeiend beeld van het hedendaagse Hollandse randstad-bestaan, gezien met de ogen van een scherp waarneemster en uitstekend vertelster. Pocketuitgave, kleine druk.