-
Nhung thien duong mu Oorspronkelijke Titel Omslag Tessa van der Waals Duong Thu Huong (1947) is een van de meest vooraanstaande schrijfsters van het hedendaagse Vietnam. Het naoorlogse Vietnam vormt het decor van een aangrijpende, beeldend geschreven levensgeschiedenis. De hoofdpersoon is gastarbeidster in de Sovjetunie en reist per trein naar Moskou om haar zieke oom te bezoeken. In de trein beleeft zij opnieuw als in een visioen haar armoedige jeugdjaren. De turbulente ontwikkelingen in de Vietnamese samenleving worden treffend weergegeven in de levensloop van haar moeder en tante. Landbouwcollectivisatie en communistische terreur bepalen het beeld van de Vietnamese samenleving. In de roman zijn autobiografische elementen verwerkt. Als achtjarig kind was Duong Thu Huong getuige van de communistische terreur en de gevolgen van de landbouwcollectivisatie. Zij nam deel aan de oorlog tegen de V.S. Na de oorlog vestigde zij zich in Hanoi waar zij grote populariteit verkreeg als schrijfster van korte verhalen, filmscripts en zes romans. Haar anticommunistische gezindheid was er oorzaak van dat zij een half jaar in de gevangenis moest verblijven. Eind 1991 werd Duong Thu Huong vrijgelaten. Vrij kleine maar ruime druk.
-
Niet op voorraadThe book of scandaal Oorspronkelijke titel Cover art copyright Pino Daeni via Agentue Schluck Isbn 9789037828320 Pocket uitvoering Gebruikers Sporen en Geel verkleuring
-
Come Again Oorspronkelijke titel Jack en Amy hebben besloten te gaan trouwen. Trouwen doe je niet zomaar, daar gaan de nodige voorbereidingen aan vooraf. En dan nemen je vrienden het heft in handen. In Blijf bij mij zijn Matt, H., Stringer en Susie als beste vrienden van het stel belast met de organisatie van het huwelijk. Niks aan de hand, zo lijkt het, want hoe moeilijk kan het zijn een trouwerij te organiseren? Daar komen de vier al gauw achter. Dat ze vrienden van het paar zijn wil namelijk nog niet zeggen dat ze ook automatisch goed met elkaar overweg kunnen. Of, wat nog erger blijkt, soms kunnen ze juist weer al te goed met elkaar overweg. Als vier mensen, ieder met hun eigen achtergrond, levensstijl en verwachtingen, ineens gedwongen worden samen te werken, kunnen de gevolgen desastreus zijn... Van hun wildste dromen tot hun meest ijzingwekkende nachtmerries, van one-night stands tot huwelijksbeloften, Matt, H., Stringer en Susie vertellen ieder op hun eigen unieke manier wat er allemaal op hun pad komt op weg naar de grote dag van Jack en Amy.
-
Stay Oorspronkelijke Titel Savannah heeft een gebroken hart. De man waar ze gek op is gaat trouwen met haar beste vriendin. In een dronken bui koopt ze via internet een schattig hondje. Maar in plaats van een pluizige puppy krijgt Savannah een enorme onhandige joekel van een beest. Joe rent als een razende door het huis, kwijlt alles onder en reageert alleen op Slowaakse politiecommandos. Savannah is ten einde raad en zoekt een dierenarts. Met zijn sexy lach en zijn blonde kuif zorgt hij voor nog véél meer complicaties.
-
Elly de Waard , een wildernis van verbinding Boekbinders en Bindwerk Kramer te Apeldoorn Een voor de buitenwereld succesvol leven lijkt plotseling in duigen te vallen. Het einde van een relatie en het begin van een onmogelijke liefde, het verlies van werk, een schrijfblokkade en een opspelend verleden - dit boek verslaat een jaar van geestelijke en materiële crisis. Wat aanvankelijk een registratie van scherven lijkt te zijn, groeit in een dagboekachtige structuur uit tot een kroniek van verloren verwachtingen en pijnlijke terugblikken. Maar er zijn ook sfeervolle scènes waarin getracht wordt verworven inzichten opnieuw te toetsen en waarin aanknopingspunten worden gezocht voor een nieuw begin. De kracht van Meulenbelt is steeds geweest dat zij ingenomen standpunten en beproefde vormen durfde te herzien. Dat doet ze met Blessuretijd opnieuw. Het betekent een nieuwe fase in haar uitzonderlijk schrijverschap.
-
Nichts geht mehr - Stationen einer Frau aus dem Milieu Oorspronkelijke titel Verspreiding Belgie Uitgeverij Baart Pvba te Borsbeek Herinneringen van een prostituee, die na een harde jeugd min of meer toevallig in het "milieu" terecht komt. Zij vertelt hierover op een zeer droge manier met het accent op de sociale kanten van dat bestaan. Het boek bestaat alleen uit handelingen, nergens komen personen uit de verf, nergens wordt duidelijk wat de drijfveer van hun handelen is. Het slot komt dan ook uit de lucht vallen, de lezer heeft dit einde niet kunnen zien aankomen. Daarom verliest het boek veel aan spanning, hoe spannend de avonturen op zichzelf ook zijn. Aan het eind van het boek zijn enkele gedichten van de schrijfster opgenomen.
-
Blauwe maandagen is de onthutsende debuutroman van Arnon Grunberg. Een zoektocht naar de liefde: ouderliefde versus betaalde liefde. Bekroond met de Anton Wachterprijs en het Gouden Ezelsoor. ‘Een groteske komedie, een zeldzaamheid in de Nederlandse literatuur.’ - NRC Handelsblad ‘Een van die zeldzame, verrassende boeken waarvan je bijna tranen in je ogen van het lachen krijgt.’ - Il Manifesto ‘Een schitterende debuutroman.’ - Süddeutsche Zeitung ‘Arnon Grunbergs debuutroman is een goudmijn.’ - New York Times Book Review ‘Een openhartig, zelfironisch en waanzinnig humoristisch boek. Zó grappig, dat de lach een grimas wordt.’ - Det Fri Aktuelt ‘Een illusieloos relaas over seksuele avonturen, door een verteller die de tienerjaren nauwelijks achter zich heeft gelaten, blijkt bij iedere bladzij verder uit te steken boven de puberaal-erotische standaardkost… brutaal en per saldo een winner.’ - Jeffrey Eugenides
-
Arnon Grunberg (Amsterdam, 1971) is een gevierde en vaak bekroonde romanschrijver, woonachtig te New York. In 1994 verscheen zijn debuut Blauwe maandagen, gevolgd door onder andere Figuranten (1997), Fantoompijn (2000) enDe asielzoeker (2003). Voor Tirza (2006) ontving hij zowel de Gouden Uil als de Libris Literatuurprijs Debuutroman van de inmiddels gevierde schrijver (1971) met een opvallend eigen identiteit. Het verhaal behandelt enkele jaren uit het leven van een jongeman, een ware antiheld. Het eerste deel beschrijft zijn bestaan op de middelbare school, de relatie met zijn vriendinnetjes en het joodse gezinsleven. Deze hoofdstukken worden gekenmerkt door de effectieve humor waarmee de mislukking op school, het sterven van de vader en het uitraken van de liefde worden beschreven. Het tweede deel van de roman vertoont een aanmerkelijk grauwere sfeer. Het leven van de hoofdfiguur bevat twee constanten: alcohol en hoeren. Deze twee vermogen echter geen oplossing te bieden voor zijn eenzaamheid en radeloosheid. Humor en cynisme blijven het redmiddel in zijn naargeestig bestaan. De roman moet het niet hebben van een geraffineerde constructie of artistieke ornamenten; de kracht van het boek schuilt in de schijnbaar grote mate van authenticiteit en vooral in de tragische, lakonieke humor die de auteur zeer vaardig hanteert. Een ongewoon boek, dat de lezer stevig aanpakt.