• In dit boekje is een aantal uitlatingen verzameld en op een rijtje gezet naar het verloop van het veldwerk van bekende etnografen, (o.a. Malinovsky, Levi-Strauss, Margaret Mead) over de spanningen en frustraties tijdens het werk bij vreemde volken. Het rijtje omvat: Tien eisen voor een goed etnograaf, voorbereiding en entree op het veld, aanpassingsproblemen en gehanteerde modellen daarvoor, reacties op sex in het veld, ziekte en dood, misverstanden en tegenwerking en misleiding en de aard van de opgebouwde verstandhouding: man-vrouw, beweegredenen om de wildernis in te trekken en de soort gegevens die men wenst te verzamelen.
  • Een traditioneel opgebouwde novelle: de hoofdpersoon begeleidt een tweeling, zus en broer van een vriend, naar Indonesie, waar hij vroeger met zijn vriend heeft gewoond. Broer en zus, beide achttien jaar, reizen Indonesie af, maar voor de hoofdpersoon is die reis een herinnering aan tal van bekende mensen en streken van dertig jaar geleden. De atmosfeer en vooral de veel voorkomende dialogen zijn goed beschreven. Er gebeurt weinig spectaculairs en de gebruikelijke drama's van politionele actie, liefde en dood zijn aanwezig.
  • Spuit 11 Geeft Modder 1e druk is een boek van R. Hoogland uitgegeven bij Bzztoh. ISBN 9789045307039 Druk en Bind werk Giethoorn ten Brink Meppel Spuit 11 geeft modder,' spotte de moeder van Rob Hoogland altijd, als zoonlief weer eens commentaar op iets leverde. De populaire columnist citeert haar regelmatig in zijn veelgelezen rubriek Kringen' in De Telegraaf. Rob Hoogland, columnschrijver van de Telegraaf, is een van die auteurs die erg ingewikkelde dingen simpel kunnen weergeven. Zo simpel dat iedereen meteen door heeft dat al die geleerde lui en ander moeilijk volk vreselijk ingewikkeld doen over iets wat toch o zo simpel is. Al die lastige nuances en achtergrondkennis laten we daarom gewoon weg. Dat hoort ook in sommige dagbladen. Maar dat is niet het enige mooie in dit werkje. Er is humor! Dat maakt het lezen van deze onzin ook tot een leuke bezigheid. En het geeft een mooi en vooral simpel beeld van de vaderlandse en andere wereldproblemen.
  • Eye of the needle) Oorspronkelijke titel Vertaling Ronald Cohen Omslagontwerp Pieter van den Busken April 1944. Dubbelspionnen, misleidende radioberichten, namaakbarakken, imitatievliegvelden en geruchten over een niet-bestaande vloot vormen de ingrediënten van een briljante afleidingsmanoeuvre die de Duitsers ervan moet overtuigen dat de invasie niet in Normandië, maar bij Calais zal plaatsvinden. Eén man echter kent het geheim. Hij luistert naar de codenaam Die Nadel. Als de Engelse contraspionage een meedogenloze klopjacht op hem opent, verandert dit ook het leven van de onschuldige bewoners van een afgelegen rotseilandje in de Noordzee. De nietsvermoedende oude schaapherder, de invalide man, de jonge vrouw en het kind: zij vormen van de ene op de andere dag, de vitale schakels in een keten van niet te stuiten gebeurtenissen.
  • Reputatie Isbn 9789074336734 Drukwerk Knijnenberg Boekprodukties Peter van Straaten volgde het gymnasium in Arnhem en studeerde daarna aan de Kunstnijverheidsschool te Amsterdam. In 1958 begon hij bij Het Parool als reportagetekenaar om vervolgens voor deze krant illustraties en, vanaf 1983, politieke tekeningen te maken. Sinds 1968 werkt hij voor Vrij Nederland eveneens als politiek tekenaar. Van Straatens werk wordt gekarakteriseerd door de wat krasserige wijze van tekenen, waarbij de arcering een belangrijke rol speelt. In zijn vroege werk werd hij vooral beïnvloed door Ronald Searle en inhoudelijk zijn er overeenkomsten met Jo Spier. Ook de levensschetsen van Simon Carmiggelt tonen een sterke verwantschap met Van Straatens werk. Vaak maakt hij tekeningen op één thema, zoals een erotische serie of de reeks ‘Het Literaire Leven’ die in Vrij Nederland staat. Een bijzondere plaats in zijn oeuvre neemt de strip ‘Vader & Zoon’ in, die hij vanaf 1968 voor Het Parool tekende. Na zeventien jaar, circa vijfduizend afleveringen en zeventien albums stopte ‘Vader en Zoon’ in 1987. Vanaf 1988 tekent Peter van Straaten dagelijks een cartoon onder de titel ‘Het dagelijks leven’ voor Het Parool. Op 11 augustus 1984 verscheen de eerste aflevering van de belevenissen van Agnes in Het Parool. De serie werd in 1986 overgenomen door Vrij Nederland. De verhalen over Agnes, een alleenstaande, vrijgevochten bijstandsmoeder met een opgroeiende zoon, werden al snel heel populair. Het eerste Agnes-boek liet dan ook niet lang op zich wachten. De Agnes-serie in Vrij Nederland leek in 1995 ook te stoppen. Toch verscheen Agnes begin 1997 weer op de vertrouwde plek. Maar in augustus 2000 stopte het feuilleton definitief. Sinds 1994 verschijnt jaarlijks Peter’s Zeurkalender, al jaren onmisbaar in menig Nederlands huishouden. Van Straatens beste tekeningen verschijnen sinds 2007 in thematische bundelingen, zoals Roken Neuken Drinken, Zo zijn we niet getrouwd, Hoe was je dag, schat?, Weet mama hiervan?, Er kan wel wat zout uit en Heeft het gesmaakt? Rondje voor de hele zaak, Mijn vrouw begrijpt me niet mijn vrouw heeft mij door! Peter van Straaten was getrouwd met kunstenaar Els Timmerman en woonde en werkte in Amsterdam. Hij overleed in december 2016, nadat hij enige weken ervoor voor de vijfde maal de Inktspotprijs voor de beste politieke tekening van het jaar kreeg uitgereikt.
  • The full French text of Camus' novel is accompanied by French-English vocabulary. Notes and a detailed introduction in English put the work in its social and historical context.
  • The Hades Factor Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Pete Teboskins Jonathan (Jon) Smith is chirurg en beroepsmilitair, getraind in spionage. Hij werkt in Fort Detrick, Maryland, voor USAMRIID, de eerste verdedigingslinie van het Amerikaanse leger tegen infectieziekten en biowapens. Hades is de codenaam van USAMRIDD voor een nieuw virus. De onderzoekers in Fort Detrick proberen de geheimen van het zeer besmettelijke virus te ontraadselen voordat de dodelijke ziekte uitgroeit tot een epidemie.
  • Marten Jongema Omslagontwerp Omslagillustratie & Wolf & Wolf Zijn naam is Prometheus, de jongen-die-het-vuur-bewaart-achter-zijn-tanden. Vlak na zijn dood treedt een winter in die het land jarenlang zal teisteren. Als de koning ook verdwijnt, breekt de revolutie uit. Veel mensen in de hoofdstad lijken iets te maken te hebben met de dood van Prometheus: Ulrike, die zowel de koning als Prometheus heeft gekust; een kamerjongen van de koning die zich in alle stilte bekwaamt in de kunst van het terrorisme; de Centauren, die half jongen zijn en half motorfiets; en de moeder van Prometheus, die in een muur woont. Tongkat wemelt van verhalen en verzinsels over een stad die onherroepelijk uiteenvalt. De lezer wordt binnengeleid in een bordeel, waar de warme lichamen uit woorden bestaan en waar de meisjes die er werken tongkatten worden genoemd...
  • De hoofdpersoon in deze debuutroman is een 19-jarig meisje uit de bourgeoisie dat aan de universiteit filosofie studeert. Door een, aanvankelijk onbekende, oorzaak raakt ze in een zware psychische crisis en een voortschrijdende depressie. Zowel het milieu waarin ze leeft als haar ziekteproces worden met grote helderheid beschreven, evenals de relatie van de jonge vrouw met haar vader, een welgestelde zakenman. Ze gaat zich steeds meer isoleren, wordt steeds zwijgzamer en communiceert uiteindelijk alleen nog maar met haar omgeving door middel van briefjes aan haar vader. In haar dagboek blijken enkele pagina's, die een traumatische ervaring beschrijven, te ontbreken. Dit ontbrekende deel bevat juist die ervaring die uit haar geheugen is gewist. Een goed vertaald, indrukwekkend debuut. Op de kaft een portret van Modigliani en een fraai portret van de schrijfster.
  • The Temptation of Gracie Oorspronkelijke titel De hoofdpersoon in deze debuutroman is een 19-jarig meisje uit de bourgeoisie dat aan de universiteit filosofie studeert. Door een, aanvankelijk onbekende, oorzaak raakt ze in een zware psychische crisis en een voortschrijdende depressie. Zowel het milieu waarin ze leeft als haar ziekteproces worden met grote helderheid beschreven, evenals de relatie van de jonge vrouw met haar vader, een welgestelde zakenman. Ze gaat zich steeds meer isoleren, wordt steeds zwijgzamer en communiceert uiteindelijk alleen nog maar met haar omgeving door middel van briefjes aan haar vader. In haar dagboek blijken enkele pagina's, die een traumatische ervaring beschrijven, te ontbreken. Dit ontbrekende deel bevat juist die ervaring die uit haar geheugen is gewist. Een goed vertaald, indrukwekkend debuut. Op de kaft een portret van Modigliani en een fraai portret van de schrijfster.
  • Ik ben wel lief... Een tekst die klinkt als een conclusie. Er moet dan ook heel wat gebeuren, voordat Esther dit kon zeggen. De brieven die zij schreef uit 'Incestland' aan KRO-omroeppastor Adri Verweij laten de kronkel zien die iemand gaat, wier vertrouwen op jonge leeftijd grondig is geschonden. Esther is een zeer gepaste schuilnaam, gevonden uit de bijbel. In het bijbelboek Esther komt immers de naam van God niet voor. Maar de naam Esther betekend: Hij die verborgen is. Een God die mogelijk schuilgaat in een moeizaam proces van schrijven, toenadering; ook in jezelf.
  • A solitary dance Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Joost van de Woestijne Het verhaal van de behandeling door een psychotherapeut van een ernstig gestoord kind. Mike is schizofreen, gaat alle contact met andere mensen angstvallig uit de weg. Een jonge psycholoog, de ik-figuur in het boek, krijgt als opgave de taak om deze jongen te behandelen. Zeer langzaam en moeizaam, door een maandelange proberen ontbreekt de psycholoog eindelijk door Mikes isolement heen. Maar als Mikes vader op visite komt en hysterisch gilt dat de jongen door een duivel bezeten is, valt Mike terug in zijn oude toestand en moet de psycholoog overnieuw beginnen. Uiteindelijk lukt de therapie toch, na veel vallen en opstaan. Het verhaal is gebaseerd op de praktijkervaring van de schrijver, en is zo levensecht neergetekend dat de lezer steeds de illusie heeft dat hij een echt verslag van een behandeling aan het lezen is, in plaats van een roman. Een meeslepend, onderhoudend verhaal.
  • Dancer with Bruisend Knees Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Omslag Ineke Smits Een episode uit het leven van een bijna 40-jarige Amerikaanse vrouw, waarin verlating, geweld, onbegrip en gebrek aan intimiteit de relaties, of wat daarvan over is, bepalen. De ziekelijke pesterijen van haar oudere broer krijgen een fatale lading wanneer hij verdacht wordt van moord op zijn ex-vrouw, maar zelfs dan aarzelt de hoofdpersoon tussen loyaliteit en zelfrespect. De auteur is docent filosofie aan de universiteit van Syracuse. Het verhaal wordt verteld in een registrerende, emotieloze stijl, die de lezer achterlaat met een gevoel van onbehagen. De vertaling is soms te letterlijk. De voorplaat met een vrouwenportret in scherven is zeker toepasselijk. Eerder verschenen 'Het enige ware verhaal van de wereld' (a.i. 90-47-133-4).
  • The Reluctant Fundamentalist Oorspronkelijke titel Getty Images Omslagillustraties en Foto auteur Ed Kashi en Vormgeving binnenwerk CeevanWee te Amsterdam Bariet Ruinen Drukte In de Pakistaanse stad Lahore vertelt de hoofdpersoon Changez zijn levensverhaal aan een onbekende Amerikaan. Net afgestudeerd aan de prestigieuze Princeton Universiteit in de V.S. krijgt hij een baan als consultant bij een groot bedrijf, waar hij vervolgens bovenmatig presteert. Hij wordt verliefd op de rijke New Yokse Erica. Helaas voor Changez is het een platonische liefde. Erica houdt nog steeds van haar overleden vriend Chris. Na de gebeurtenissen van 11/9 lukt het Changez niet om zijn moeizame relatie met Erica en de nasleep van de aanslag op het World Trade Centrum te verwerken. Hoeveel hij ook houdt van haar en van New York, keert hij uiteindelijk terug naar zijn geboorteland Pakistan. Het verhaal is helder geschreven en eindigt verrassend. De Nederlandse titel is niet goed gekozen; het is niet zozeer 'de val van' als: 'de fundamentalist tegen wil en dank'. Het tweede boek van de in Londen wonende schrijver Mohsin Hamid (1971). Voor zijn eerste boek 'Moth Smoke' kreeg hij in 2001 een Betty Trask Award voor het beste debuut.
  • Een uitvoerige kennismaking met de grote denkers en denkrichtingen van het Oosten, de Klassieke Oudheid, de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd, tot en met de Barok (18de eeuw). Een toegankelijke en heldere uiteenzetting, ook bedoeld ter oriëntatie voor beginners.
  • Over 'De kat achterna' schreef P.M. Reinders in NRC Handelsblad: 'Niet alleen is het boek voortreffelijk geschreven, met variaties in de stijl die steeds precies passen bij de stemming van de vertelster, het geeft ook een haarfijn beeld van een meisje dat zich na de onzekerheid van haar jeugd pantsert met een cynische, vereenvoudigde kwasi-zekerheid. Het knappe van het boek is dat de vertelster voortdurend de kans loopt door de lezer met een kregelig gebaar en een paar waarheden als koeien opzij te worden geschoven, maar toch, door de geladenheid waarmee ze gepresenteerd wordt, alle symphatie naar zich toe dwingt. Autobiografisch of niet, het boek is zo direct dat je steeds de indruk hebt dat de schrijfster tegen zichzelf schrijft. Maar dan zonder een spoor van zelfmedelijden of sentimentaliteit. Het is een prestatie van belang, geen gepriegel in de marge.'
  • Niet op voorraad
    The Summer Garden Oorspronkelijke titel Chesapeake Shores Roman Sherryl Woods Na een geweldige vakantie in Ierland, compleet met romantisch avontuur, bruist Luke O'Brien van de energie. Nu weet hij wat er ontbreekt in zijn geboorteplaats: een echte Ierse pub. En hij zal zorgen dat die er komt. Dan staat Moira, zijn Ierse schone, opeens voor zijn neus. Hoe fijn hij het ook vindt om haar weer te zien, haar bezoek past niet echt in zijn planning. Daarbij is hij 'vergeten' zijn losvaste relatie met de geraffineerde Kirstin Lewis te beëindigen... Met rivales als Kirstin weet Moira wel raad. Erger is dat Luke geen beloften wil doen voor een toekomst samen. Wat te doen? In Chesapeake blijven of teruggaan naar Ierland? Als Luke geen besluit wil nemen, moet zíj de knoop doorhakken. Hun liefde, die zo veelbelovend begon, dreigt nu stuk te lopen voordat ze tot bloei is gekomen.
  • Voor de fotografie op het omslag danken wij de N.v. Nederlandse Spoorwegen voor de medewerking Jona Oberski werd in 1938 in Amsterdam geboren en is auteur en ex-fysicus. Van zijn hand verschenen Kinderjaren (1978), De ongenode gast (1995) en De eigenaar van niemandsland (1997).Kinderjarengeeft een indringend beeld van de belevingswereld van een Joods jongetje tijdens de Tweede Wereldoorlog en de periode vlak erna. Het werd verfilmd als Jonah Who Lived in the Whale en was winnaar van het zeventiende Filmfestival van Moskou in 1993. Boek en film wonnen datzelfde jaar de vijftiende Efebo d’Oro op het festival van Sicilië. Op bol.com vind je alle boeken van Jona Oberski, waaronder het nieuwste boek van Jona Oberski
  • Voor de fotografie op het omslag danken wij de politie - opleidingsschool 'de Home 'te Harlingen voor de medewerking Gijs Wanders Vogelvrije vrienden Dit verhaal speelt zich af in Zuid-Amerika. Carlos, een jongen van dertien jaar, woont sinds de moord op zijn ouders bij zijn tante in de hoofdstad. Als hij zijn geboortedorp gaat bezoeken, verloopt de reis niet zonder problemen. Eindelijk in het dorp aangekomen, lijkt het uitgestorven. Er staat alleen een man met een geweer midden op het plein. Er hangt een angstaanjagende sfeer. In het klooster waar hij logeert hoort hij wat er aan de hand is. De kloosterlingen worden bedreigd omdat het leger en de politie hen verantwoordelijk stellen voor de staking die onder de Indianen is uitgebroken. Het klooster wordt bewaakt. Ze zitten gevangen. Plotseling horen ze een oorverdovende knal...
  • Snel en goed dat is wat de Olde Jan doet
    • Verzending dag nabetaling.
    • Een acceptabel bod is ook welkom
    • Het winkeltje waar de gegevens niet Doorgespeeld worden
    Speciale uitgave ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Opzij Het is bestemd voor de abonnees van Opzij en niet in de handel verkrijgbaar
  • Een journalist en een antropologe dringen door tot de oude, volstrekt geïsoleerd gebleven beschaving van de nakomelingen van (ham. Ze komen onder de indruk van de principes die al duizenden jaren de samenleving bepalen: 'kusjnoi' en 1mInclu', de volhardende gerichtheid op sociale saamhorigheid, binnen de samenhang van al het geschapene. Toch blijkt dat de kinderen van (hum hun manier van leven pas na een intense worsteling veroverd hebben op de chaos, en dat het bederf hun cultuur nog altijd bedreigt: van buitenaf en van binnenuit. Wat is er echt aan dit volk? Wat is er verzonnen? Wat moet de lezer ermee aan? 'Schrijven is communiceren,' zo is de overtuiging van Mance ter Andere. 'De schrijver begint, de lezer leest het verhaal op mooi. Die communicatie mengt zich in het verhaal en gaat in feite door tot op de achterflap. In de cursieve tekstgedeelten worden de denkbewegingen transparant.'
  • Een uitvoerige kennismaking met de grote denkers en denkrichtingen van het Oosten, de Klassieke Oudheid, de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd, tot en met de Barok (18de eeuw). Een toegankelijke en heldere uiteenzetting, ook bedoeld ter oriëntatie voor beginners.
  • Twee Arabische vrouwen willen wat van hun leven maken in Londen. Amiera, een uitbundige Marokkaanse prostituee, is uiterst creatief en brutaal als ze haar doel wil bereiken. Haar klanten zijn Arabieren. Lamies, een ingetogen Irakese, gescheiden na een gedwongen huwelijk met een Arabier, is nu verliefd op een Engelsman. Ze wil echt Engels leren praten. Niemand kan Arabische vrouwen zo mooi beschrijven als Hanaan as-Sjeikh, een Libanese die zelf in Londen woont. Dat heeft ze laten zien in haar eerder boeken: 'Vrouwen tussen hemel en zand' en 'Het verhaal van Zahra'. Het duurt even voor je de rode draad te pakken hebt, maar daarna wordt het mooi, afwisselend ontroerend en grappig. Een kijkje in een aparte wereld: die van geemancipeerde Arabische vrouwen.
  • Twee Arabische vrouwen willen wat van hun leven maken in Londen. Amiera, een uitbundige Marokkaanse prostituee, is uiterst creatief en brutaal als ze haar doel wil bereiken. Haar klanten zijn Arabieren. Lamies, een ingetogen Irakese, gescheiden na een gedwongen huwelijk met een Arabier, is nu verliefd op een Engelsman. Ze wil echt Engels leren praten. Niemand kan Arabische vrouwen zo mooi beschrijven als Hanaan as-Sjeikh, een Libanese die zelf in Londen woont. Dat heeft ze laten zien in haar eerder boeken: 'Vrouwen tussen hemel en zand' en 'Het verhaal van Zahra'. Het duurt even voor je de rode draad te pakken hebt, maar daarna wordt het mooi, afwisselend ontroerend en grappig. Een kijkje in een aparte wereld: die van geemancipeerde Arabische vrouwen.
  • Gods weg met mensen´ is een dagboek voor het hele gezin. Het kan gelezen worden rond de maaltijd of de gezamenlijke dagsluiting. Maar het leent zich evenzeer voor de persoonlijke bijbelstudie van ouderen en jongeren. Het boek is opgezet rond een aantal figuren - meer of minder bekend - uit de bijbel. Iedere maand komen drie personen uit het Oude Testament voor het voetlicht, terwijl in de vierde week aandacht wordt besteedt aan iemand uit het Nieuwe Testament. Op deze wijze wordt in een jaar tijd de hoofdlijn van de bijbelse geschiedenis vervolgd. Vooral gaat het erom dat zichtbaar wordt, wat Gods genade in haar aanvang en voortgang uitwerkt in een mensenleven. Om in de praktijk van de huisgodsdienst het zingen te bevorderen - het voorgeslacht legde er grote nadruk op - wordt bij iedere dag een psalm aangegeven die past bij het betreffende Schriftgedeelte. Het is de wens en het gebed van de redactie dat dit dagboek mag zijn tot zijn verrijking van veler geloofsleven. Al lezend wil dagelijks Gods stem vernomen worden: dit is de weg, wandelt daarin
  • Geen mooi uiterlijk wel goed te Lezen In het begin van deze eeuw waren de frequent opgetekende persoonlijke verslagen van geesteszieken voor medici bestemd. Het laatste decennium is er een hausse van soortegelijke egodocumenten die voor het grote publiek bestemd zijn. In dit geval beschrijft een schizofrene vrouw haar eigen ziektegeschiedenis. Na een normale jeugd raakt zij in de late puberteit tijdens een zomerkamp verward en psychotisch. Er ontstaan Stemmen. Het duurt enige tijd voor de diagnose schizofrenie is gesteld. Daarna volgt de fase van ontkenning en weigering van de ziekte en diagnose door Lori en haar ouders. Vervolgens passeren de herhaalde ziekenhuisopnames, talloze behandelingen, misbruik van drugs enz. Mede door gebruik van een nieuw (recent ook in Nederland verkrijgbaar) anti-psychoticum hervindt zij een nieuw leven. Het boek eindigt als ze als 30-jarige vrouw met 26 tabletten daags en regelmatige begeleiding een zelfstandig leven leidt. Een vlot lezend boek, niet beter of slechter dan soortgelijke boeken waarvan er al vrij veel verschenen zijn.
  • Hoe overleeft Tanja die brugklas vol kakkers? Ze heeft geen idee. Na een tijdje lijkt het allemaal best mee te vallen. En Mike is eigenlijk wel heel leuk. Maar Olivier de Klier, daar ergert ze zich wezenloos aan. Olivier hoopt dat in de brugklas alles anders zal worden. Hij houdt van fantaseren, kijkt naar de meisjes en droomt speciaal over Daphne. Hij schrijft erover in zijn dagboek en hij praat erover met zijn nieuwe vriend Ravi. Maar dat had hij misschien beter niet kunnen doen….
  • Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Martina (Tineke) Duyvené de Wit. Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag Twee bejaarden Twee bejaarde vrouwen, een Nederlandse en een Duitse, ontmoeten elkaar bij toeval in het Thermaal Instituut van het fameuze kuuroord Spa. Wat ze dan nog niet weten is dat ze samen een al in de kindertijd gescheiden tweeling vormen. De volstrekt verhollandste Lotte, die tijdens de oorlog joodse onderduikers heeft beschermd, staat aanvankelijk uiterst wantrouwig tegenover haar hervonden tweelingzus, maar ze wordt door de verhalen van Anna geconfronteerd met de keerzijde van haar eigen werkelijkheid liet lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd. Tessa de Loo (1946) debuteerde in 1983 met de verhalenbundel 'De meisjes van de suikerwerkfabriek'. Voorts publiceerde ze de romans 'Meander' en 'Isabelle', de novelle 'Het rookoffer', de verhalenbundel 'Alle verhalen tot morgen' en de 4-meilezing 'Toen zat Lorelei nog op de rots'. "De lezer heeft allang ontdekt dat we hier te maken hebben met een monumentale en meeslepende, gave, knap geconcipieerde roman." - Maarten 't Hart in PZC "[...] een boordevol panopticum, vol ontroerende en zo nu en dan schrille scènes." - Der Spiegel "[...] een opmerkelijke historische roman." - Dirk
  • Begin bij het begin zei de koning ernstig en ga net zo lang door tot je aan het slot bent , en hou dan pas op Drie boeken in een Band , lees plezier voor Uuuuuuuren In 'Noorderzon' ontvlucht een jonge vrouw, gedreven door schuldgevoel, haar dagelijkse leven. In 'Een nacht om te vliegeren' neemt een meisje op gruwelijke wijze wraak op haar omgeving. Het zijn onderwerpen die vaak in het literaire werk van Renate Dorrestein terugkeren. Pas in 'Het perpetuum mobile van de liefde' , ditmaal geen roman maar een aangrijpend autobiografisch relaas, onthulde zij de achtergronden van haar thematiek. Deze drie boeken, in een band bijeen, vormen een hechte eenheid en bieden, naast heel veel leesplezier, een boeiende kijk op de wortels van het 'eigenzinnige en onweerstaanbare' schrijverschap van Renate Dorrestein, die voor haar hele oeuvre de Annie Romein Prijs kreeg.
  • Herbert Pothorn tekst en illustratie Nederlandse vertaling A.F. van Ramshorst, en bewerkt door Dr J.D. van Ramshorst Ruim 200 afbeeldingen, 3 kaarten en 1 fstammingsschema
  • Een uitgelezen schaar van Noord- en Zuidnederlandse vakgeleerden is aangetrokken om in dit boekwerk de ontwikkelingen binnen de Nederlandse en Vlaamse letterkunde vanaf 1830 tot op de dag van gisteren "voor de arbeider te verklaren". In dertien hoofdstukken wordt aan de hand van personen, verschijnselen en bewegingen een beeld geschetst van een kleine anderhalve eeuw literatuurbedrijf. Speciale aandacht wordt daarbij geschonken aan de receptie bij de contemporaine lezer en criticus. Het laatste hoofdstuk gaat in op de tegenstelling literatuur versus lectuur en over het boek als handelswaar. Rijk geillustreerd met portretten, afbeeldingen van handschriften etc., waarvan de reproductie nu en dan te wensen overlaat. Op de bijgevoegde geluidscassette komen elf literatoren aan het woord.
  • De roman, die in aanvang doet denken aan Nescio, maar diens onschuld mist, concentreert zich rond zeven werkloze jongeren. Chris, een jongen die "versjes" maakt, krijgt de meeste aandacht. Hun sobere, soms sombere leven drijft op verliezen, ondanks de markante types en dromen die hun eigen wereld bevolken. Kleine, maar ook dramatische gebeurtenissen, die op een onverwachte climax uitlopen, tekenen ook voor Chris uiteindelijk de realiteit. De geleidelijke opbouw, sobere wijze van vertellen en karaktertekeningen maken het geheel geloofwaardig. Deze roman is het resultaat van de prijsvraag die uitgeverij Peregrinus uitschreef ter gelegenheid van haar derde lustrum. In de categorie volwassenen werd deze psychologische roman, die uit zestien hoofdstukken is opgebouwd, de prijswinnaar. De auteur (1931) is ook beeldend kunstenaar. Sobere omslag, normale druk.
  • Mohammed Choukri heeft met Hongerjaren een indrukwekkend en onthullend verhaal geschreven over de verschrikkingen en beproevingen die hij in zijn leven heeft moeten doorstaan.
Ga naar de bovenkant