-
Voor de fotografie op het omslag danken wij de N.v. Nederlandse Spoorwegen voor de medewerking Jona Oberski werd in 1938 in Amsterdam geboren en is auteur en ex-fysicus. Van zijn hand verschenen Kinderjaren (1978), De ongenode gast (1995) en De eigenaar van niemandsland (1997).Kinderjarengeeft een indringend beeld van de belevingswereld van een Joods jongetje tijdens de Tweede Wereldoorlog en de periode vlak erna. Het werd verfilmd als Jonah Who Lived in the Whale en was winnaar van het zeventiende Filmfestival van Moskou in 1993. Boek en film wonnen datzelfde jaar de vijftiende Efebo d’Oro op het festival van Sicilië. Op bol.com vind je alle boeken van Jona Oberski, waaronder het nieuwste boek van Jona Oberski
-
Voor de fotografie op het omslag danken wij de politie - opleidingsschool 'de Home 'te Harlingen voor de medewerking Gijs Wanders Vogelvrije vrienden Dit verhaal speelt zich af in Zuid-Amerika. Carlos, een jongen van dertien jaar, woont sinds de moord op zijn ouders bij zijn tante in de hoofdstad. Als hij zijn geboortedorp gaat bezoeken, verloopt de reis niet zonder problemen. Eindelijk in het dorp aangekomen, lijkt het uitgestorven. Er staat alleen een man met een geweer midden op het plein. Er hangt een angstaanjagende sfeer. In het klooster waar hij logeert hoort hij wat er aan de hand is. De kloosterlingen worden bedreigd omdat het leger en de politie hen verantwoordelijk stellen voor de staking die onder de Indianen is uitgebroken. Het klooster wordt bewaakt. Ze zitten gevangen. Plotseling horen ze een oorverdovende knal...
-
Snel en goed dat is wat de Olde Jan doet
- Verzending dag nabetaling.
- Een acceptabel bod is ook welkom
- Het winkeltje waar de gegevens niet Doorgespeeld worden
-
Een journalist en een antropologe dringen door tot de oude, volstrekt geïsoleerd gebleven beschaving van de nakomelingen van (ham. Ze komen onder de indruk van de principes die al duizenden jaren de samenleving bepalen: 'kusjnoi' en 1mInclu', de volhardende gerichtheid op sociale saamhorigheid, binnen de samenhang van al het geschapene. Toch blijkt dat de kinderen van (hum hun manier van leven pas na een intense worsteling veroverd hebben op de chaos, en dat het bederf hun cultuur nog altijd bedreigt: van buitenaf en van binnenuit. Wat is er echt aan dit volk? Wat is er verzonnen? Wat moet de lezer ermee aan? 'Schrijven is communiceren,' zo is de overtuiging van Mance ter Andere. 'De schrijver begint, de lezer leest het verhaal op mooi. Die communicatie mengt zich in het verhaal en gaat in feite door tot op de achterflap. In de cursieve tekstgedeelten worden de denkbewegingen transparant.'
-
De handelingsverlegenheid van zowel hulpverleners als ouders bij het omgaan en werken met hechtingsgestoorde jongeren, vormt het uitgangspunt van dit boek. De ernst van de opvoedingsproblemen leidt meestal tot een uithuisplaatsing. Ook residentieel vindt men niet steeds een gepaste aanpak, wat vaak resulteert in herhaaldelijke doorverwijzingen. Uiteindelijk leidt dit tot een hulpverlening die zich voor deze kinderen afsluit. Het boek wil aantonen dat er mogelijkheden zijn om deze handelingsverlegenheid te overstijgen. Ambulante en residentiële werkers, pedagogische verantwoordelijken en beleidsverantwoordelijken zullen er aanzetten in vinden om de hulpverlening zowel pedagogisch als orgonisatorisch vorm te geven. Voot het ruimere welzijnsveld en voor de ouders kan de inhoudelijke uitwerking van het centrale thema van het boek verhelderend zijn.
-
Twee Arabische vrouwen willen wat van hun leven maken in Londen. Amiera, een uitbundige Marokkaanse prostituee, is uiterst creatief en brutaal als ze haar doel wil bereiken. Haar klanten zijn Arabieren. Lamies, een ingetogen Irakese, gescheiden na een gedwongen huwelijk met een Arabier, is nu verliefd op een Engelsman. Ze wil echt Engels leren praten. Niemand kan Arabische vrouwen zo mooi beschrijven als Hanaan as-Sjeikh, een Libanese die zelf in Londen woont. Dat heeft ze laten zien in haar eerder boeken: 'Vrouwen tussen hemel en zand' en 'Het verhaal van Zahra'. Het duurt even voor je de rode draad te pakken hebt, maar daarna wordt het mooi, afwisselend ontroerend en grappig. Een kijkje in een aparte wereld: die van geemancipeerde Arabische vrouwen.
-
Twee Arabische vrouwen willen wat van hun leven maken in Londen. Amiera, een uitbundige Marokkaanse prostituee, is uiterst creatief en brutaal als ze haar doel wil bereiken. Haar klanten zijn Arabieren. Lamies, een ingetogen Irakese, gescheiden na een gedwongen huwelijk met een Arabier, is nu verliefd op een Engelsman. Ze wil echt Engels leren praten. Niemand kan Arabische vrouwen zo mooi beschrijven als Hanaan as-Sjeikh, een Libanese die zelf in Londen woont. Dat heeft ze laten zien in haar eerder boeken: 'Vrouwen tussen hemel en zand' en 'Het verhaal van Zahra'. Het duurt even voor je de rode draad te pakken hebt, maar daarna wordt het mooi, afwisselend ontroerend en grappig. Een kijkje in een aparte wereld: die van geemancipeerde Arabische vrouwen.
-
Gods weg met mensen´ is een dagboek voor het hele gezin. Het kan gelezen worden rond de maaltijd of de gezamenlijke dagsluiting. Maar het leent zich evenzeer voor de persoonlijke bijbelstudie van ouderen en jongeren. Het boek is opgezet rond een aantal figuren - meer of minder bekend - uit de bijbel. Iedere maand komen drie personen uit het Oude Testament voor het voetlicht, terwijl in de vierde week aandacht wordt besteedt aan iemand uit het Nieuwe Testament. Op deze wijze wordt in een jaar tijd de hoofdlijn van de bijbelse geschiedenis vervolgd. Vooral gaat het erom dat zichtbaar wordt, wat Gods genade in haar aanvang en voortgang uitwerkt in een mensenleven. Om in de praktijk van de huisgodsdienst het zingen te bevorderen - het voorgeslacht legde er grote nadruk op - wordt bij iedere dag een psalm aangegeven die past bij het betreffende Schriftgedeelte. Het is de wens en het gebed van de redactie dat dit dagboek mag zijn tot zijn verrijking van veler geloofsleven. Al lezend wil dagelijks Gods stem vernomen worden: dit is de weg, wandelt daarin
-
Geen mooi uiterlijk wel goed te Lezen In het begin van deze eeuw waren de frequent opgetekende persoonlijke verslagen van geesteszieken voor medici bestemd. Het laatste decennium is er een hausse van soortegelijke egodocumenten die voor het grote publiek bestemd zijn. In dit geval beschrijft een schizofrene vrouw haar eigen ziektegeschiedenis. Na een normale jeugd raakt zij in de late puberteit tijdens een zomerkamp verward en psychotisch. Er ontstaan Stemmen. Het duurt enige tijd voor de diagnose schizofrenie is gesteld. Daarna volgt de fase van ontkenning en weigering van de ziekte en diagnose door Lori en haar ouders. Vervolgens passeren de herhaalde ziekenhuisopnames, talloze behandelingen, misbruik van drugs enz. Mede door gebruik van een nieuw (recent ook in Nederland verkrijgbaar) anti-psychoticum hervindt zij een nieuw leven. Het boek eindigt als ze als 30-jarige vrouw met 26 tabletten daags en regelmatige begeleiding een zelfstandig leven leidt. Een vlot lezend boek, niet beter of slechter dan soortgelijke boeken waarvan er al vrij veel verschenen zijn.
-
Hoe overleeft Tanja die brugklas vol kakkers? Ze heeft geen idee. Na een tijdje lijkt het allemaal best mee te vallen. En Mike is eigenlijk wel heel leuk. Maar Olivier de Klier, daar ergert ze zich wezenloos aan. Olivier hoopt dat in de brugklas alles anders zal worden. Hij houdt van fantaseren, kijkt naar de meisjes en droomt speciaal over Daphne. Hij schrijft erover in zijn dagboek en hij praat erover met zijn nieuwe vriend Ravi. Maar dat had hij misschien beter niet kunnen doen….
-
Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Martina (Tineke) Duyvené de Wit. Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag Twee bejaarden Twee bejaarde vrouwen, een Nederlandse en een Duitse, ontmoeten elkaar bij toeval in het Thermaal Instituut van het fameuze kuuroord Spa. Wat ze dan nog niet weten is dat ze samen een al in de kindertijd gescheiden tweeling vormen. De volstrekt verhollandste Lotte, die tijdens de oorlog joodse onderduikers heeft beschermd, staat aanvankelijk uiterst wantrouwig tegenover haar hervonden tweelingzus, maar ze wordt door de verhalen van Anna geconfronteerd met de keerzijde van haar eigen werkelijkheid liet lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd. Tessa de Loo (1946) debuteerde in 1983 met de verhalenbundel 'De meisjes van de suikerwerkfabriek'. Voorts publiceerde ze de romans 'Meander' en 'Isabelle', de novelle 'Het rookoffer', de verhalenbundel 'Alle verhalen tot morgen' en de 4-meilezing 'Toen zat Lorelei nog op de rots'. "De lezer heeft allang ontdekt dat we hier te maken hebben met een monumentale en meeslepende, gave, knap geconcipieerde roman." - Maarten 't Hart in PZC "[...] een boordevol panopticum, vol ontroerende en zo nu en dan schrille scènes." - Der Spiegel "[...] een opmerkelijke historische roman." - Dirk
-
Begin bij het begin zei de koning ernstig en ga net zo lang door tot je aan het slot bent , en hou dan pas op Drie boeken in een Band , lees plezier voor Uuuuuuuren In 'Noorderzon' ontvlucht een jonge vrouw, gedreven door schuldgevoel, haar dagelijkse leven. In 'Een nacht om te vliegeren' neemt een meisje op gruwelijke wijze wraak op haar omgeving. Het zijn onderwerpen die vaak in het literaire werk van Renate Dorrestein terugkeren. Pas in 'Het perpetuum mobile van de liefde' , ditmaal geen roman maar een aangrijpend autobiografisch relaas, onthulde zij de achtergronden van haar thematiek. Deze drie boeken, in een band bijeen, vormen een hechte eenheid en bieden, naast heel veel leesplezier, een boeiende kijk op de wortels van het 'eigenzinnige en onweerstaanbare' schrijverschap van Renate Dorrestein, die voor haar hele oeuvre de Annie Romein Prijs kreeg.
-
Een uitgelezen schaar van Noord- en Zuidnederlandse vakgeleerden is aangetrokken om in dit boekwerk de ontwikkelingen binnen de Nederlandse en Vlaamse letterkunde vanaf 1830 tot op de dag van gisteren "voor de arbeider te verklaren". In dertien hoofdstukken wordt aan de hand van personen, verschijnselen en bewegingen een beeld geschetst van een kleine anderhalve eeuw literatuurbedrijf. Speciale aandacht wordt daarbij geschonken aan de receptie bij de contemporaine lezer en criticus. Het laatste hoofdstuk gaat in op de tegenstelling literatuur versus lectuur en over het boek als handelswaar. Rijk geillustreerd met portretten, afbeeldingen van handschriften etc., waarvan de reproductie nu en dan te wensen overlaat. Op de bijgevoegde geluidscassette komen elf literatoren aan het woord.
-
De roman, die in aanvang doet denken aan Nescio, maar diens onschuld mist, concentreert zich rond zeven werkloze jongeren. Chris, een jongen die "versjes" maakt, krijgt de meeste aandacht. Hun sobere, soms sombere leven drijft op verliezen, ondanks de markante types en dromen die hun eigen wereld bevolken. Kleine, maar ook dramatische gebeurtenissen, die op een onverwachte climax uitlopen, tekenen ook voor Chris uiteindelijk de realiteit. De geleidelijke opbouw, sobere wijze van vertellen en karaktertekeningen maken het geheel geloofwaardig. Deze roman is het resultaat van de prijsvraag die uitgeverij Peregrinus uitschreef ter gelegenheid van haar derde lustrum. In de categorie volwassenen werd deze psychologische roman, die uit zestien hoofdstukken is opgebouwd, de prijswinnaar. De auteur (1931) is ook beeldend kunstenaar. Sobere omslag, normale druk.
-
Als Tika bij haar oom en tante gaat logeren, blijkt al snel dat er iets mis is. Het vreemdste is dat ze niet op zolder mag komen. Dat is ten strengste verboden. Maar Tika doet het toch. Een bundel vol spannende verhalen over een geheimzinnige zolder, een detective die de meest vreemde zaken op kan lossen en een huis vol spoken.
-
Deze historische roman speelt kort voor de Franse revolutie. Ook in Friesland zijn er patriotten die tegen het bewind van de Oranjes zijn. Een van de patriotten is Willem, een jongen van eenvoudige afkomst. Hij is verliefd op Tjamke, dochter van een grote boer. Deze Wiarda gruwt van alles wat neigt naar patriottisme en heeft al hoofd van de diakonie een grote invloed in de gemeenschap. Hij beschouwt Willem als een nieuwlichter en afvallige van kerk en vaderland. De patriotten vluchten naar Frankrijk, maar als Willem weer terugkomt, weet Wiarda dat hij zich vergist heeft en vertrouwt hem zowel de boerderij als zijn dochter toe. Deze boeiende historische roman geeft een beeld van het leven op het Friese platteland rond 1780. Duidelijk worden de sociale verhoudingen beschreven, alsmede de macht van kerk en diakonie.
-
Het wensspel Wees voorzichtig met wat je wenst... misschien komt je wens wel uit... psychologische thriller In de barre winter van 1954 gebeurde er iets afschuwelijks op Kirkston Abbey een kostschool voorjongens. Nu, veertig jaar later denkt journalist Tim Webber dat hij een manier heeft gevonden om het sinistere verleden op te helderen. Maar zal hij met de gevolgen kunnen leven...? Tim Webber gelooft niets van de politieverklaringen die destijds aan de pers werden gegeven. Als hij op zoek gaat naar de waarheid, ontdekt hij een schokkend verhaal... Kirkston Abbey is geen plaats voor zwakkeren. Het devies is conformisme en controle, de regels zijn streng, de discipline is er wreed. De veie tradities verpletteren iedere vorm van individualisme, om zo overleving van het geheel te garanderen. Voor de veertienjarige Jonathan Palmer is de kostschool een gevangenis, een claustrofobische wereld waarin hij zich bedreigd en machteloos voelt. Wanneer hem een uitweg wordt geboden in de vorm van een onverwachte en uitdagende vriendschap, grijpt hij die kans met beide handen aan. Maar niet alles is zoals het lijkt. Wanneer Jonathan zijn eigen frustraties paart aan een natuur die nog intenser en destructiever is, komen er krachten vrij die machtiger zijn dan Jonathan ooit aan zal kunnen
-
Liefde is een vreemd verschijnsel. Iedereen is ernaar op zoek. Niemand weet precies wat het is. Ze is aanleiding tot misverstanden, werkt ongelijkheid en machtsstrijd in de hand, maakt jaloers en eenzaam, wekt onbegrip en heeft geheimen. Tahar Ben Jelloun speelt in zijn fantasierijke verhalen met de verschillende aspecten van de liefde. Tegenover het zoete genot van de erotiek plaatst hij bittere bezitsdrang. Achter een laagje van romantiek blijkt de liefde een tiran die vrouwen en mannen gevangen houdt.
-
Renate Rubinstein (1929-1990) was de Koningin van de Column. Onder het pseudoniem Tamar publiceerde zij jarenlang in Vrij nederland. Haar zogenoemde themaboeken Niets te verliezen en toch bang, over echtscheiding, Liefst verliefd, Nee heb je, over ziek-zijn, en Mijn beter ik, over haar relatie met Simon Carmiggelt, zijn klassieke egodocumenten in de Nederlandse literatuur. Voor Niets te verliezen en toch bang ontving zij de Multatuliprijs 1979. Hans Goedkoop bezorgde postuum Over Israël, een keuze uit de stukken over Israël en het jodendom, Twijfel trainen, een keuze uit de Israëlische dagboeken waarin Rubinstein de basis legt voor haar schrijverschap, en Iedereen was er, over Rubinstein en haar vriendenkring die haar vijftigste verjaardag met haar vierde.Gebruikers Sporen en Geel verkleuring minder mooi exemplaar Druk Alberts B.v. te Sittard Foto achter zijde van het omslag Steye Raviez
-
Niet op voorraadEen aantal interviews met vrouwen over problemen in en rond het huwelijk, gesprekken met maatschappelijk werksters en leden van "Divortium", bundelde Harriet Freezer en bracht ze onder in een aantal trefwoorden. Veel, misschien vaak onbewust leed kwam er uit te voorschijn, dat samengevoegd kan worden onder de noemer "Gebrek aan aandacht". Een boekje dat zeer verhelderend kan werken en waaruit de vrouw de nodige zelfkennis kan destilleren, al biedt de schrijfster weinig of geen alternatieven om uit de problemen te geraken.
-
In 52 afleveringen van tien minuten vertelde Willy Walden herinneringen aan zijn carriere als revuekomiek voor de microfoon van AVRO-redacteur Gerrit den Braber. In deze uitgave zijn deze gesprekken gebundeld; zij bevatten vele anekdotes over het vermaarde duo Walden en Muyselaar (Snip en Snap). Naar uitgeversinformatie i.v.m. herhaling van de gesprekken op radio en televisie.
-
De cerebrale stijl van dit boek wedijvert met die van Mulisch, de opzet met Hermans, de vele verwijzingen naar de klassieke oudheid hadden van Claus kunnen zijn. Het geheel is van Noordervliet. Een 44-jarige advocate, Augusta de Wit, gaat op zoek naar haar verleden. Dat blijkt moeilijk. Haar voornaam heeft ze van haar vader, een Duitse soldaat; de achternaam niet van haar stiefvader, maar van haar moeder. In haar studietijd (1968!) trouwt ze met een revolutionaire student met een joodse achtergrond. In het jaar dat de Berlijnse muur valt, komt ook voor haar de Wende. Soms is het boek iets te geconstrueerd (Augusta is in 1968 in Parijs èn in Praag; in 1989 in Weimar). Het thema dat ze aansnijdt is echter van alle tijden: schuld en boete.
-
Een aangrijpend oorlogsverhaal - én de introductie van een van de grote hedendaagse Arabische schrijvers in Nederland Jalo vertelt het verhaal van een jongeman die opgroeit ten tijde van de Libanese burgeroorlog. Jalo wordt door een jonge vrouw, op wie hij verliefd is, beschuldigd van verkrachting. Tijdens het verhoor worden de gebeurtenissen gereconstrueerd vanuit verschillende gezichtspunten, en wordt Jalo gevraagd zijn levensverhaal op papier te zetten. Zo verhaalt hij over zijn jeugd en over zijn moeder en grootvader, door wie hij werd opgevoed. Tijdens zijn jongensjaren neemt hij in al zijn naïveteit deel aan de oorlog, maar als de harde realiteit van het geweld tot hem doordringt, besluit hij met een vriend naar Parijs te vluchten. Daar laat zijn vriend hem in de steek en blijft hij berooid achter. Terug in Libanon raakt hij gevangen in een spiraal van geweld en maakt hij zich schuldig aan berovingen en verkrachtingen. Het schrijven leidt tot een soort louteringsproces, waarin Jalo zijn oude, gewelddadige persoonlijkheid die met de oorlog verbonden is van zich afzet en geleidelijk weer tot zichzelf komt. En terwijl Jalo zijn identiteit hervindt, wordt voor de lezer de ware toedracht op aangrijpende en realistische wijze onthuld. Iljaas Khoeri (1948) is de belangrijkste hedendaagse Libanese schrijver, en geldt als een geëngageerd en vooraanstaand Arabisch intellectueel. Zijn werk wordt in één adem genoemd met dat van grote Arabische auteurs als Nagieb Mahfouz en Tahar Ben Jelloun. Khoeri is de auteur van verschillende boeken, waaronder de veelgeprezen roman Baab as-Sjams (`De Zonnepoort´), en zijn werk werd vertaald in het Engels, Frans en Hebreeuws. Jalo werd in verschillende Arabische landen verboden vanwege de expliciete beschrijving van dubieuze verhoortechnieken in Palestijnse gevangenissen.