-
Toen Rien Poortvliet aan een nieuw boek begon, waarin hij het alledaagse leven rond de laatste eeuwwisseling wilde vastleggen, kwam hij, door een gelukkige omstandigheid, in het bezit van zijn familiestamboom. Daarmee begon voor hem een fascinerende tocht door drie eeuwen familiegeschiedenis. LANGS HET TIJNPAD VAN MIJN VADEREN is zo het verslag geworden van een persoonlijke ontmoeting van Rien Poortvliet met zijn voorvaderen. Maar het is méér.- de talloze taferelen uit het dagelijkse leven vanaf de zeventiende eeuw, vertellen ook ónze voorgeschiedenis, in woord en beeld. Niet de grote woelingen van de wereld staan centraal, maar de beslommeringen van gewone mensen. Hoe kwam je in de achttiende eeuw, zonder waterleiding, aan water om te koken en te wassen? Wat deed men als er besmettelijke ziekten heersten? Was het afdoende om azijn te sprenkelen voor het bed van de zieke? Ontliep de dokter werkelijk het besmettingsgevaar door een pijp te roken?.... Op zijn eigen onnavolgbare wijze brengt Rien Poortvliet in dit boek hei verleden tot leven. Herkenbaar, ontroerend en vooral écht. Een boek om uren kijkend en lezend in rond te wandelen, langs het tuinpad van al onze vaderen.
-
Sinds 1992 verschijnen in de rubriek Feministische Meetlat van het maandblad "Opzij" interviews met bekende mannelijke wetenschapsbeoefenaars, politici, artiesten, opinionleaders etc. Een selectie van deze interviews van Cisca Dresselhuys, hoofdredactrice van het blad, is opgenomen in deze bundel. Rode draad van de gesprekken met onder meer Eric Noordholt, Jos Brink, Enneüs Heerma en René Diekstra is de houding van deze mannen ten opzichte van vrouwen. De vragen van Dresselhuys zijn prikkelend, goed geïnformeerd en soms vol humor en hebben betrekking op zowel werk als privé-zaken. Dresselhuys maakt het haar respondenten niet makkelijk, echter zonder haar respectvolle houding te verliezen. Deze benadering levert amusante en interessante portretten op. Het boek als geheel geeft een beeld van de manier waarop maatschappelijk belangrijke mannen met vrouwen omgaan. Het boek is voor een breed publiek interessant en toegankelijk.
-
Uzun surmus bir yaz Oorspronkelijke Titel Foto achterzijde omslag Jacques Sassier Hooiberg te Ede die drukte Indrukwekkende bundel verhalen van de in 1951 geboren Turkse auteur. Tijdens zijn studietijd aan de Sorbonne te Parijs ('73-'79) werden deze verhalen in 1975 in Turkije gepubliceerd. Vanuit een voortdurend wisselend perspectief, waarin dagboekfragmenten en brieven het verhaal aanvullen, geeft Gursel een onheilspellend beeld van onderdrukking en uitschakeling van radicaal links in Turkije in de jaren '70. Daarbij bedient hij zich van een zeer gevarieerde literaire schrijfstijl, maar de boodschap is niet mis te verstaan, in feite zijn de eerste twee lange verhalen een doorlopende aanklacht tegen terreur, folteringen, gevangenschap. De laatste drie korte verhalen, "Wentelteefjes" genaamd, zijn luchtiger van toon maar niet minder beeldend. In zijn nawoord gaat de vertaler in op de hedendaagse Turkse literatuur en geeft een toelichting op de politieke ontwikkelingen in Turkije van de laatste decennia.
-
In Lang geleden spelen autobiografie en pure fictie een rollenspel: de verzinsels zijn werkelijkheid, terwijl de autobiografie soms onwerkelijk lijkt. Seks speelt zich zowel 'in mijn hoofd' af , als geblinddoekt tijdens een aardbeving, als heel hevig 'bijna'. Er wordt dochter gespeeld tegenover ouders en er wordt ouder gespeeld tegenover dochters. In het verhaal 'Scherven' valt een vaas stuk en deze zal worden gelijmd; zo zijn ook de mensen bij Hemmerechts. Alleen houdt de lijm niet altijd.
-
De drie vriendinnen Sonja, Ebe en Heleen logeren een paar weken in een huis van een vriend aan de zonnige Zuid-Franse kust. Zorgeloos geven ze zich over aan romantiek en liefde – totdat blijkt dat ze alle drie zijn verleid door dezelfde man. De vrouwen zijn woedend en besluiten samen wraakte nemen. Maar al snel hebben zij hun gevoelens en hun daden niet meer in de hand, met dramatische gevolgen. Tegen wil en dank is er een moord gepleegd,en de vriendinnen moeten het belastende bewijs materiaal verbergen. De angst dat een van hen een cruciale fout zal maken of het geheim zal verklappen, zorgt voor toenemende spanningen, en het onderling wantrouwen wordt groter en groter.Wat is sterker, hun vriendschap of de liefde? En hoever moet je gaan om te zorgen dat een dodelijk geheim voor altijd bewaard blijft?
-
Fotografie omslag N. Norwood - Zefa te Amsterdam Foto auteur Klaas Koppe Verhaal over de laatste avond en nacht van een meerdaagse excursie van biologen naar een laagveenmoeras. Eigenlijk een verhaal over jonge mensen op zoek naar elkaar en zichzelf: gevoelens van liefde, aantrekken en afstoten, verwekt door de sfeer van de zomernacht. Met wat tragische accenten voor de ik-figuur die niet vindt wat hij zoekt. Een goed geschreven sfeervol verhaal. Pocketeditie; normale druk.
-
Laatste woord is liefde Omnibus Bevat Het hart geeft antwoord & Tegen jou zeg ik Ja [ beiden 4e Druk ]Het was al bekend dat Annie op de lagere school de beste cijfers had voor het maken van opstellen. Met grote regelmaat moet zij haar opstellen voorlezen aan de klas en op de ouderavonden.Na de lagere school schrijft ze alleen nog maar verhaaltjes voor haar vriendinnen. Deze gaan altijd over onwaarschijnlijke gebeurtenissen, zoals brandende boerderijen en te vondeling gelegde kinderen, verhalen vol romantiek.In de loop van haar huwelijk pakt Annie de draad van het verhalen schrijven weer op. Ze laat deze lezen aan mevrouw van Nes-Uilkens, een bekend schrijfster, en vraagt haar oordeel erover. Deze noemt het 'rommel' en ze adviseert Annie het te proberen met een gewoon verhaal over was die aan de lijn hangt te drogen en over een poes in de zon . Annie heeft het er moeilijk mee, maar volgt het advies op. Ze krijgt een compliment van mevrouw van Nes -Uilkens: Nu je over deze simpele gegevens zoiets aardigs hebt geschreven, heb ik vertrouwen in je . Er zijn daarna heel veel verhalen verschenen in Libelle, Margriet en het maandblad Moeder.
-
In Laatste seizoen laat Vonne van der Meer ons voor de derde keer kennismaken met de verschillende gasten van Duinroos, een vakantiehuis op een waddeneiland. In het vroege voorjaar arriveert Hans op het eiland. hij is ?geschaakt? door zijn energieke echtgenote. De schrik slaat hem om het hart als de bus stilhoudt voor Duinroos, het huis waar hij vorig jaar met een andere vrouw was. Twee eilandbezoekers worden, als ze een bungalow te koop zien staan, verteerd door hebzucht. Een jonge zakenvrouw doet haar best zich niet voor te stellen hoe haar minnaar dit weekend doorbrengt. Een meisje van tien sluit vriendschap met een jongen van het asielzoekerscentrum, en brengt haar vader in een lastig parket. Ten slotte keert Martine voor de derde maal naar Duinroos terug, dit keer vergezeld door haar petekind Maartje. Voor sommige lezers zal dit boek een eerste kennismaking zijn met Duinroos en haar tijdelijke bewoners. Zij zullen misschien in Eilandgasten en De avondboot willen lezen wat er zich in de vorige zomers zoal heeft afgespeeld. Maar Laatste seizoen kan ook zonder deze voorkennis. Voor de schrijfster is dit het afscheid van een dierbare plek, zevenendertig eilandgasten, het gastenboek en niet te vergeten: de schoonmaakster. In deze roman komen we te weten waarom zij één keer in haar leven haar lippen rood wil stiften.
-
Darkest Fear [Delacorte Press] Oorspronkelijke titel Jaren nadat Myron Bolitar zijn glanzende sportcarrière heeft moeten afbreken vanwege een geblesseerde knie, krijgt hij weer heel wat tegenslag te verduren. Zijn vaders hartaanval doet Myron in één keer beseffen dat zijn ouders niet onsterfelijk zijn. En Emily, die ooit zijn grote liefde was, neemt contact met hem op, met de mededeling dat haar dertienjarige zoon Jeremy doodziek is en zo snel mogelijk een beenmergtransplantatie moet ondergaan. Myron wil niets meer met Emily te maken hebben. Dus wil hij ook die ene passende donor die Jeremy zou kunnen redden en die spoorloos is verdwenen, niet voor haar zoeken. Totdat hij hoort dat Jeremy zijn eigen zoon is. Dan gaat hij eropuit, op zoek naar een man die een eeuwigheid geleden in het niets lijkt te zijn opgelost. Wat hij op het spoor komt is een machtige familie die vastbesloten is de kaken stijf op elkaar te houden.