• At the Desert's Edge Oral Histories from the Sahel Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Victor Levie en Frank Langedijk Cross werd in 1846 opgericht en is één van de oudste producenten van schrijfwaren. Een Cross pen kenmerkt zich door haar eenvoudige, maar stijlvolle uiterlijk met perfecte kwaliteit. Cross pennen zijn er in eenvoudige uitvoeringen tot zeer luxe en bijzonder afgewerkt. Met een Cross pen haalt u een gedegen schrijfinstrument in huis.
  • Veel mensen gaan gebukt onder schuldgevoelens. Op zich is het goed dat je je verantwoordelijk voelt, als er iets mis gaat doordat jij een fout maakt. Maar schuldgevoelens kunnen ook gaan overheersen en ons leven tot een hel maken. En er is nog een minder fraaie reden om schuldgevoelens te hebben of te cultiveren, namelijk om anderen te kunnen overheersen, controleren en manipuleren. Het is beter om niet de strijd aan te gaan met onze schuldgevoelens, maar te accepteren dat we geen zeggenschap of macht hebben over anderen. Het is belangrijk nauwkeurig onderscheid te maken tussen ónze verantwoordelijkheid en die van anderen. Door te laten zien dat schuldgevoel en machtsbehoefte de keerzijden zijn van dezelfde medaille, geeft de auteur een originele kijk op onze verborgen drijfveren. Ga de strijd aan met je schuldgevoelens en hervind je innerlijke vrijheid!
  • Dragon House Oorspronkelijke titel De jonge Amerikaanse schrijfster Iris is de dochter van een Vietnam-veteraan. Ze belooft hem op zijn sterfbed dat ze zijn tehuis voor straatkinderen in Ho Chi Minhstad draaiende zal houden. Niet lang daarna reist ze af naar Vietnam, in het spoor van haar vader en vergezeld door haar jeugdvriend Noah, die zelf in de Irak-oorlog diende en sindsdien niet meer helemaal zichzelf is. In het tehuis treffen ze een kleurrijk gezelschap aan van zowel Amerikanen als Vietnamezen, en ieder heeft zo zijn eigen problemen en traumaâ s om mee af te rekenen.In een exotisch land dat vergeven is van corruptie, chaos en armoede vinden de twee vrienden op de meest onverwachte plaatsen schoonheid, onbaatzuchtige liefde en nieuwe inzichten. Oost en west, oorlog en vrede, leven en dood blijken dichter bij elkaar te liggen dan je zou denken ¦
  • Het spook van Bommelstein, Het ontsollen 'Een boek voor iedereen, die de ogen niet in de zak heeft, ' schrijft ons de heer O.B.B. te R. 'Een heer heeft ogen in de rug zodat er geen misstand is, die hij niet in het gezicht krijgt. 'Dat zag ik nu eens net', zei mijn goede vader dan ook altijd, wanneer ik als knaap, in het verborgene, de verzen tegen de prikkels geslagen had. En omdat hij dat goed in mijn oren knoopte, ben ik geworden wat ik ben. Het is dan ook te begrijpen, dat dit boek mij onmiddellijk in het oog sprong, waaruit ik niet verloren heb tot de laatste letter. Het is geen lectuur voor angstvallige lezers. Niet alleen worden de gevaren van het jonger worden openhartig te kijk gezet; maar zelfs voert de held een geest ten tonele, die om sterke zenuwen roept als men hem in de gaten krijgt.' Een boek voor iedereen, die ogen in de rug heeft.
  • Memoria de mis putas tristes Oorspronkelijke Titel Foto binnenflap Ulf Andersen - Gamma - RBP Press In 1967 publiceerde J.M. Meulenhoff de roman Het kwade uur, het eerste in het Nederlands vertaalde boek van de Colombiaanse schrijver Gabriel García Márquez (1927). Daarna verschenen onder meer zijn meesterwerken Honderd jaar eenzaamheid, de fantastische kroniek van de familie Buendía, en Liefde in tijden van cholera, het ontroerende verhaal van een eeuwige verliefdheid. In 1982 werd García Márquez de Nobelprijs voor de literatuur toegekend. J.M. Meulenhoff publiceerde sindsdien meer dan vijfentwintig boeken van de Zuid-Amerikaanse meesterverteller, in meer dan honderd edities voor miljoenen lezers. Onlangs nog werd Honderd jaar eenzaamheid door Oprah Winfrey uitverkoren tot haar ‘boek van de maand’, waardoor het zevenendertig jaar na dato in de Verenigde Staten opnieuw een onverbiddelijke bestseller werd. Ook het in 2003 gepubliceerde eerste deel van zijn memoires was succesvol.
  • Guernsey, Toscane, Turkije, Frankrijk, Zuid-Afrika, Engeland, Portugal en Wales.. Met kleurenfoto-katern. In dit aanstekelijke boek volgen we Yvonne Keuls op tien van haar indrukwekkendste en interessantste reizen die ze de laatste jaren heeft gemaakt. Zoals we van haar gewend zijn weet ze ons op meeslepende en ontroerende wijze deelgenoot te maken van haar fascinerende reisavonturen en altijd interessante ontmoetingen. Samen met haar man Rob, fotograaf Robert Collette en zijn vrouw Lous neemt ze de lezer mee op wandelingen op Guernsey en in Toscane, op zeiltochten langs de kust van zuidwest-Turkije, fietstochten door Frankrijk en op andere reizen naar Bali, Zuid-Afrika, Engeland, Andalusië, Portugal en Wales. Verspreiding voor Belgie Veen Bosch & Keuning uitgevers te Wommelgem Elk van de tien reisverhalen is voorzien van een prachtige kleurenfoto van Robert Collette. De verhalen zijn zo aanstekelijk geschreven dat de lezer het gevoel krijgt mee te reizen met Yvonne Keuls.
  • Alive The story of the Andes Survivors Oorspronkelijke Titel Vormgeving Zeno Overleven is het adembenemend spannende verhaal over de vliegramp in de Andes. Piers Paul Read leefde en sprak enkele maanden met de overlevenden. Hij tekende hun gruwelijke belevenissen op, de barre ontberingen, de dreigende hongerdood en bevriezing, waaraan zij uiteindelijk wisten te ontsnappen door het vlees van hun omgekomen medereizigers te eten. Piers Paul Read heeft zich zo in de lotgevallen van de overlevenden ingeleefd dat er een aangrijpend verhaal is ontstaan over de drang tot overleven.
  • Shinto is een toonaangevende, beknopte en toegankelijke inleiding tot een grote religieuze traditie. Het boek heeft negen hoofdstukken: Oorsprong en historische ontwikkeling, Aspecten van het goddelijke, Heilige teksten, Heilige personen, Ethische beginselen, Heilige ruimte, Heilige tijd, De dood en het hiernamaals en Maatschappij en godsdienst. Elk hoofdstuk wordt aangevuld met een citaat of fragment uit een historische tekst en vervolgens legt de auteur in een commentaar het belang van het fragment uit of plaatst het in een bepaalde context... Co-auteur: Renate Hagenouw
  • Nog steeds bestaat er grote onzekerheid over het auteurschap van ons volkslied, het Wilhelmus. In de loop van de tijd is een groot aantal studies aan dit vraagstuk gewijd. Meestal was daarbij het pogen om op grond van tekstcritisch onderzoek te bewijzen dat Marnix van Sint Aldegonde de auteur zou moeten zijn. Maljaars bewandelt echter een tegenovergestelde weg. Hij heeft niet naar de overeenkomsten tussen het Wilhelmus en het werk van Marnix gezocht maar naar de verschillen. Het resultaat is dat hij tot de conclusie is gekomen dat Marnix niet de dichter kan zijn geweest. Er zijn te veel stilistische en grammaticale verschillen. Bovendien was Marnix in 1569, volgens Maljaars het ontstaansjaar van ons volkslied, nog niet zover dat hij in Willem van Oranje de mam zag die de dichter van het Wilhelmus kennelijk in hem ziet. Dit boek is de uitwerking van een literaire-historische regeringsopdracht, waarop de auteur onlangs promoveerde. Het is een zeer nauwkeurige en interessante studie die terecht sterk de aandacht heeft getrokken.
  • Maandelijks interviewt Ingrid Hoogervorst, al zes jaar lang, Nederlandse en buitenlandse schrijvers voor De Telegraaf en BZZLLETIN. Met centraal de vraag wat hen dreef bij het schrijven van hun romans.Wat maakte dat ene boek noodzakelijk? In de selectie uit al die interviews die 'Vreemdeling in eigen landschap' is, geven veel auteurs er blijk van zich van jongs af aan buitenstaander te hebben gevoeld, waarnemers aan de zijlijn van hun eigen tijd, geen deelnemers. Ze voelen zich nergens thuis, behalve in hun boeken. De interviews in 'Vreemdeling in eigen landschap' bieden een veelkleurige staalkaart van invalshoeken op de literaire buitenstaander. Wat is de invloed op de schrijver van gereformeerde afkomst: wil men er buiten blijven (Nicolaas Matsier) of juist terug naar die veilige omgeving (Maarten 't Hart)? Wil men zich terugschrijven naar het landschap van vroeger, naar Somalië (Yasmine Allas), Liberia (Vamba Shenif) of Indië (Adriaan van Dis, Basha Faber of Marion Bloem ), staat men met de voeten in Holland maar met de geest in Iran (Kader Abdollah), heeft men de deur van het thuisland definitief achter zich dichtgetrokken (Moses Isegawa), of zijn het de verhalen van een verloren wereld die men zoekt (Hafid Bouazza, Marcel Möring)? Hoe staan schrijvers als Arnon Grunberg, Boudewijn Büch, Herman Koch, Harry Mulisch of Connie Palmen in hun wereld?
  • De Achterhoek het oostelijk deel van de provincie Gelderland, was zo rond de eeuwwisseling nog een zeer besloten gebied. In het bezit van vele kastelen, boerderijen, knusse dorpen en afwisselende landschappen. Het leven ten plattelande en in de dorpen/stadjes in de eerste helft van de twintigste eeuw is hier uitstekend beschreven. Niet alleen zijn vele facetten genoteerd over het leven van alledag, maar ook bijzondere gebeurtenissen zoals geboorte, huwelijk, feesten, sterven. Ook de diverse (volks-)gebruiken met Nieuwjaar, Pasen, Pinksteren, St. Maarten en Kerst krijgen veel aandacht. Hoewel de tijd niet heeft stilgestaan en het gebied haar 'grenzen' heeft geopend, vinden wij vandaag de dag nog veel terug van het beschrevene. Ook voor veel niet-Achterhoekers is het boek zeer lezenswaardig. Vele, vaak zeer goede, zwart-witfoto's completeren het geheel.
Ga naar de bovenkant