• Als kort na elkaar twee zakenmannen op identieke wijze worden vermoord, denkt de politie met een seriemoordenaar te maken te hebben. Om te voorkomen dat er een derde slachtoffer valt, zoekt rechercheur Paul Hjelm met de leden van een speciaal team naar verbanden tussen de twee doden. Maar de moordenaar is hun voor, en slaat weer toe. Er zijn sporen naar besturen van bedrijven, de Russische maffia, jonge prostitués en een zeilclub. Weken later valt er een vierde slachtoffer te betreuren. En de halsoverkop gevluchte dader laat een spoor achter: een opname van Misterioso van Thelonious Monk
  • Zo ontstond een literair reisboek , waarop tot nu toe alleen de Engelsen het patent leken te hebben
  • toonbank. Met de verschijning van de roman Het woeden der gehele wereld zag de twee miljoenste 'Maarten 't Hart' het licht. Deze roman werd bekroond met de Gouden Strop voor het spannendste boek en ontving ook in Zweden een prijs voor het spannendste boek. Eind 2007 verscheen zijn hilarische en steekhoudende boek over de dieetcultuur Het dovemansorendieet. Zijn recentste roman,Verlovingstijd, verscheen in 2009. Maarten 't Harts werk werd onder andere vertaald in het Zweeds, Duits, Frans, Pools, Bulgaars, Italiaans, Hongaars en Russisch. Op bol.com vind je alle boeken van Maarten 't Hart, waaronder het nieuwste boek van Maarten 't Hart.
  • De kerk weet niet goed raad met het moderne individualisme: ze veroordeelt het en doet de oproep terug te keren naar de oude normen en waarden, of ze raakt zelfs in verlegenheid en ontreddering. Zo mist de kerk de aansluiting met de ontwikkelingen in de westerse, seculariserende cultuur. In zijn essay Van religie naar geloof laat Jean-Jacques Suurmond zien dat het individualisme schatplichtig is aan het westerse christendom. Van Augustinus tot de Reformatie, van het deïsme tot de moderne kunst blijkt het proces van individualisering gemotiveerd te worden door een verlangen naar authenticiteit, dat ten diepste verlangen naar God is. De weg uit de kerkelijke impasse begint dan ook met het verwelkomen van het individualisme als een vrucht van het christelijk geloof. Dit zal allereerst de kerk zelf verlossen van haar religieuze, bevoogdende houding die door mondige individuen als achterhaald ervaren wordt. Zo'n vernieuwde kerk kan een cruciale bijdrage leveren aan onze moderne cultuur. Want in haar spiritualiteit bezit de kerk het vermogen om het individualisme te zuiveren van zijn egocentrische vormen die zo'n schadelijk effect hebben op de geestelijke gezondheid, de maatschappij en het milieu.
  • Misschien is Maarten 't Hart in zijn verhalen vaak op z'n best omdat de anekdote en karikaturen erin de veelal trieste ondertoon zo prikkelend weten te compenseren, waardoor het verdriet over de teloorgang minder schrijnend wordt. Ook in deze nieuwe verhalenbundel lijkt dit het geval. Typerend is bijvoorbeeld het verhaal 'Oom Job'. Tegen de achtergrond van het overlijden van de vader van de ik-figuur wordt een karikaturaal maar haarscherp beeld geschetst van de opdringerige broer van de overledene. Met meesterhand schetst 't Hart de tragikomische opschudding die de frequente condoleancebezoekjes van deze oom Job telkens veroorzaken. H.B.S. opleiding. Hij deed eindexamen in 1962 en ging in september van dat jaar biologie studeren aan de Rijksuniversiteit te Leiden. In 1966 deed hij zijn kandidaatsexamen en in 1968 studeerde hij af met als hoofdrichting Ethologie (gedrag van dieren). In 1978 promoveerde hij op een proefschrift over het doorkruipgedrag van de driedoornige stekelbaars.
  • Als een arts met het onmenselijke bericht komt dat Victoria - een 10 jarig meisje - haar been moet missen, vallen haar ouders ten prooi aan wanhoop. Even lijkt het erop dat de dodelijke ziekte tot stoppen is gebracht, maar dan blijkt dat haar longen zijn aangetast en het snel bergafwaarts met haar gaat. Vier dagen na de laatste familievakantie sterft Victoria. Soms is het leven zo kort, is het eerlijke en aangrijpende verhaal van Victoria's moeder over de ziekte van haar dochter.
  • Niet op voorraad
    Galgenaas is het literaire debuut van de in mei 1970 onder tragische omstandigheden overleden Roger van de Velde. Van zijn vijfenveertig levensjaren bracht Van de Velde er acht in gevangenissen en psychiatrische inrichtingen door: omdat hij, maaglijder, verslaafd was aan het pijnstillende middel Palfium ... Galgenaas is een bundel verhalen over de gevangenis, geschreven in de gevangenis. 'Het is misschien nodig in de gevangenis te komen om de essentie van de vrijheid - de vrijheid van het hart en de vrijheid van de geest - te ontdekken,' zo schrijft Van de Velde. 'Juist daarom, omdat hart en geest en nieren gecondenseerd worden in een beperkte ruimte, leven mannen en vrouwen in dit sombere huis van water en brood veel intenser dan de deugdzame burger in de zonnige straat geredelijk denkt. Hij ziet doorgaans alleen maar de handboeien, en hij vergeet dat onder die handboeien de pols blijft kloppen, warm en onrustig, vluchtig en altijd weer opnieuw, op een ritme dat zo oud en onvergankelijk is als de mens.
  • Eeuwenlang hebben christenen geloofd dat onze bestemming in de hemel is. De aarde was slechts een plek van voorbereiding. Is dat hemelgeloof niet een ontsnapping uit verantwoordelijkheden en zorg voor de aarde? En wat moeten we met de voorstelling van de hemel nu we weten dat het heelal niet een 'daarboven' en 'beneden' kent? Eeuwenlang hebben christenen gedacht dat op een dag Jezus zal terugkomen op de wolken en alle mensen zal oordelen. Kunnen we ons zo'n scenario nog als reële mogelijkheid voorstellen? Hebben juist veel christenen bovendien niet grote moeite om te geloven dat God sommige mensen redt en anderen naar de hel stuurt? God is immers absolute liefde. Eeuwenlang hebben mensen geloofd in de opstanding van de doden. Wat betekent dat voor mensen in de eenentwintigste eeuw? Kan een lijk herleven? Veel mensen hebben moeite met het erfgoed van de traditie. Anderen hebben dat allerminst. Zij geloven in een letterlijke wederkomst, een lijfelijke opstanding, een opneming in de hemel en een grote scheiding tussen de mensen. Maar bedoelen zij daarmee hetzelfde als christenen uit de eerste eeuw? Deze vragen komen aan de orde in dit boek, dat niet alleen bedoeld is om vragen te beantwoorden maar ook om mensen aan het denken te zetten.
  • Het belangrijkste is vertrouw in je zelf en Narigheden voorkomen door de gevoelspauze
  • Schurk of schavuit, opportunist of held - over weinig mensen lopen de meningen zo uiteen als over de in 2004 overleden prins Bernhard. Annejet van der Zijl ging op zoek naar het verhaal achter de mythe. Ze vond een astmatisch, gepest jongetje in een verloren land, dat zich door een unieke samenloop van omstandigheden kon transformeren in het tegendeel van wat hij tot dan toe was. Maar ze vond ook een oude man die een hoge prijs betaalde voor al zijn echte of vermeende grootheid en tot zijn dood werd achtervolgd door de demonen uit zijn Duitse verleden. Bernhard is niet het stoere jongensboek waarmee het onderwerp zelf de geschiedenis in had willen gaan. Het is ook niet het inktzwarte scenario dat zijn tegenstrevers op zijn leven plakten. Het is allemaal veel toevalliger en vooral menselijker - en daarom, misschien wel voor het eerst, begrijpelijk.
Ga naar de bovenkant