• Printe by Friesch dagblad Uitgevers Fryslan Ljouwer uut 1978 Omslagtekening en printen fan T. Bruinsma de Vries
  • A Solitary Grief Oorspronkelijke titel Psychiater Alistair Crown heeft een goedlopende praktijk in Londen. Qua vreemdsoortig gedrag doet hij niet onder voor zijn patiënten: op weg naar het ziekenhuis waar zijn vrouw zojuist bevallen is van hun eerste kind, steelt hij op het kerkhof een boeket bloemen maar vergeet het condoléancekaartje te verwijderen. De kleine Doris blijkt het syndroom van Down te hebben, een gegeven waar de kersvese vader nogal buitenissig op reageert. Alistair raakt bijvoorbeeld dik bevriend met de harige stripper Esau, maar kan zijn eigen dochter niet in het gezicht zien. Wel sluipt hij elke nacht naar haar kamertje om haar lichaampje te strelen... Kort voor haar vijfde verjaardag wordt Doris vermist. In de hectische dagen die volgen lijken Alistairs ware gevoelens voor zijn dochtertje naar boven te komen. Totdat een gedachteloos neergekrabbelde tekening hem de afschuwelijke waarheid onthult.
  • L' Ombre de Patricia a Death valley Uwe Ommer De vijfentwintigjarige Rumon Krol lijdt aan spierdystrofie. In afwachting van zelfstandig wonen verblijft hij tijdelijk in een verpleeghuis. De oude bewoners herinneren Rumon voortdurend aan zijn eigen lichamelijke gebreken en sterfelijkheid. Hij ontsnapt aan deze nachtmerrie door te fantaseren over een bodybuilder die bezeten is van een onsterfelijkheidsdrang. Op het dieptepunt ontmoet hij Mireille en bij haar beleeft hij een heerlijke zomer. Hij ervaart het genot van een vrouwenlichaam en zij opent voor hem de weg naar lichamelijk genieten. Als Rumon een eigen woning krijgt komt er een einde aan het 'spek-en-bonenbestaan', zoals hij de hem opgedrongen levenswijze typeert.
  • Niet op voorraad
    The upstairs room Oorspronkelijke titel Ongewijzigde herdruk van het indringend geschreven relaas over de moeilijke tijd die de schrijfster als Joods meisje van 8 jaar tijdens de Tweede Wereldoorlog doormaakte. De thans in Amerika wonende schrijfster vertelt op zuivere wijze hoe uitzichtloos en gevaarlijk het was om opgesloten te zitten in een klein kamertje zonder te weten hoe lang dit moest duren. Het eenvoudige boerengezin uit Usselo dat goed voor de twee ondergedoken zusjes zorgt komt reeel naar voren. Het veelvuldig gebruik van "gottogot" door Opoe kan in sommige kringen negatief overkomen. Het sobere, boeiende en waarheidsgetrouwe verhaal is geschikt voor een ruime lezerskring. Het heeft nog niets aan kracht ingeboet.
  • Den som vandrar om natten verschenen Oorspronkelijke titel Foto auteur Leo van Velzen Omslagillustratie Marieke Peters Omslagontwerp Helma van Bergeijk In het begin van de jaartelling wordt in Rome een jongen geboren: Marcus. Zijn ouders hebben een verstandshuwelijk en zijn moeder stuurt het kind naar Seleme, een jonge slavin, die de jongen voedt en grootbrengt. Later verkoopt Marcus' moeder Seleme aan een bordeel. Marcus is dan vijf jaar en het verlies van Seleme raakt hem zó dat hij blind van verdriet wordt. Dan benadert zijn grootvader de mysticus en astronoom Anjalis, om de in zichzelf gekeerde jongen te genezen. Anjalis wil zijn tijd eigenlijk niet aan zo'n kind verdoen, maar als hij Marcus ontmoet, verdwijnen zijn bedenkingen. Het is het begin van een boeiend gevecht, waarbij Anjalis de jongen laat ervaren hoe de wereld en de mensen in elkaar zitten.Recensie(s)Vertaling van een van Fredrikssons oudere romans (1988). Rond het begin van onze jaartelling is de Romeinse jongen Marcus door zijn liefdeloze moeder toevertrouwd aan de zorgen van de slavin Seleme. Deze voedt hem op samen met haar eigen zoon Eneides, halfbroer van Marcus, totdat Marcus' moeder Seleme aan een slavenhandelaar verkoopt, een traumatische gebeurtenis die de dan vijfjarige Marcus blind maakt. Marcus' grootvader neemt de Chaldeeuwse magier, mysticus en astronoom Anjalis (zoon van Balthasar, een van de bijbelse drie Koningen) in dienst als Marcus' en Eneides' leermeester, in de hoop dat hij de jongen van zijn blindheid en innerlijke verstening kan genezen. Marcus' blindheid geneest snel en hij hecht zich sterk aan Anjalis, die hem echter moet verlaten. Marcus' innerlijke genezing en zijn en Anjalis' zoektocht naar god, liefde en waarheid zullen een leven lang duren. Het sterven van zijn eigen zoon doet Marcus een reis maken naar Jeruzalem, waar hij Jezus ontmoet en Anjalis terugvindt, die onder de naam Johannes de discipel van Jezus is geworden. Goed geschreven, boeiende, psychologische en religieuze roman van de populaire Zweedse schrijfster (1927) over de zoektocht van ieder mens, toen en nu, naar (innerlijke) waarheid, liefde en god.
  • Omslagfoto H. Hilterman met medewerking van Martini's Air Charter te Amsterdam Uniformen Smit van Rijsbergen te Haarlem
  • Het boek beschrijft de hoofdstromingen in de religie om vervolgens dieper in te gaan op de verscheidenheid binnen de grote religies. Naast een groot aantal belangrijke voormannen worden ook dwarsverbanden behandeld, zoals vormen van liturgie, kerkbouw, religieuze boeken, gebed en spiritualiteit. Het is objectief en maakt geen onderscheid tussen allerlei vormen van geloof. De oorspronkelijke versie van dit boek van B. van Gelder is jarenlang het basisboek geweest bij de vakken 'geestelijk leven' en 'wereldorientatie' in het voortgezet onderwijs. De 21ste druk ervan is nu bewerkt en uitgebreid door schoonzoon Hoekstra. Het boek kent vier sporen: de grote wereldgodsdiensten en de niet-godsdienstige groepen. Uitvoerig worden de varianten van het christelijk geloof belicht. De 'kruispunten' (verschillen en overeenkomsten) van de verschillende kerken worden systematisch in kaart gebracht. Het laatste deel gaat over spoorzoekers, van Augustinus tot moeder Teresa. Het is een gedegen boek geworden, dat met 686 bladzijden niet meer in de schooltas past, maar een waardevol handboek is in schoolbibliotheken en openbare bibliotheken. Het boek verwijst naar verdere literatuur. Het vermeldt niet meer dat in december 2003 de Protestantse Kerk in Nederland tot stand kwam. Maar er zal wel een volgende druk van dit boek komen, want godsdiensten en kerken blijven op zoek naar het goede spoor. Met illustraties in zwart-wit, literatuuropgaven en een register.
  • The unpredictable bride and The reluctant bride Oorspronkelijke titels Gebruikers Sporen en Geel verkleuring Bruiden zijn een dankbaar objekt voor de beschrijvers van de romantische onwerkelijkheid. In deze met een historisch sausje overgoten romans, zijn de bruiden kordate jonge vrouwen uit verarmde adellijke families. Beiden krijgen uiteindelijk de man van hun dromen, hoewel in het ene verhaal begonnen wordt met een bruiloft en daarna de man pas aan het einde van veel avonturen echt houdt van zijn "verwisselde" bruid en in het andere verhaal na veel wederwaardigheden de ware liefde zegeviert en bekroond wordt met een bruiloft. Ondanks de voorspelbare inhoud, een niet onaardige romantische omnibus van acceptabel niveau voor lezers van eenvoudige romans.
  • Deze historische roman speelt kort voor de Franse revolutie. Ook in Friesland zijn er patriotten die tegen het bewind van de Oranjes zijn. Een van de patriotten is Willem, een jongen van eenvoudige afkomst. Hij is verliefd op Tjamke, dochter van een grote boer. Deze Wiarda gruwt van alles wat neigt naar patriottisme en heeft al hoofd van de diakonie een grote invloed in de gemeenschap. Hij beschouwt Willem als een nieuwlichter en afvallige van kerk en vaderland. De patriotten vluchten naar Frankrijk, maar als Willem weer terugkomt, weet Wiarda dat hij zich vergist heeft en vertrouwt hem zowel de boerderij als zijn dochter toe. Deze boeiende historische roman geeft een beeld van het leven op het Friese platteland rond 1780. Duidelijk worden de sociale verhoudingen beschreven, alsmede de macht van kerk en diakonie.
  • Als Tika bij haar oom en tante gaat logeren, blijkt al snel dat er iets mis is. Het vreemdste is dat ze niet op zolder mag komen. Dat is ten strengste verboden. Maar Tika doet het toch. Een bundel vol spannende verhalen over een geheimzinnige zolder, een detective die de meest vreemde zaken op kan lossen en een huis vol spoken.
  • In simpele beskriuwing fan in stikje bûnt buslibben fan it Fryske busfamkre, 14 sept. Original Equipment Manufacturer 22 nov. 1950.
  • De roman, die in aanvang doet denken aan Nescio, maar diens onschuld mist, concentreert zich rond zeven werkloze jongeren. Chris, een jongen die "versjes" maakt, krijgt de meeste aandacht. Hun sobere, soms sombere leven drijft op verliezen, ondanks de markante types en dromen die hun eigen wereld bevolken. Kleine, maar ook dramatische gebeurtenissen, die op een onverwachte climax uitlopen, tekenen ook voor Chris uiteindelijk de realiteit. De geleidelijke opbouw, sobere wijze van vertellen en karaktertekeningen maken het geheel geloofwaardig. Deze roman is het resultaat van de prijsvraag die uitgeverij Peregrinus uitschreef ter gelegenheid van haar derde lustrum. In de categorie volwassenen werd deze psychologische roman, die uit zestien hoofdstukken is opgebouwd, de prijswinnaar. De auteur (1931) is ook beeldend kunstenaar. Sobere omslag, normale druk.
  • Begin bij het begin zei de koning ernstig en ga net zo lang door tot je aan het slot bent , en hou dan pas op Drie boeken in een Band , lees plezier voor Uuuuuuuren In 'Noorderzon' ontvlucht een jonge vrouw, gedreven door schuldgevoel, haar dagelijkse leven. In 'Een nacht om te vliegeren' neemt een meisje op gruwelijke wijze wraak op haar omgeving. Het zijn onderwerpen die vaak in het literaire werk van Renate Dorrestein terugkeren. Pas in 'Het perpetuum mobile van de liefde' , ditmaal geen roman maar een aangrijpend autobiografisch relaas, onthulde zij de achtergronden van haar thematiek. Deze drie boeken, in een band bijeen, vormen een hechte eenheid en bieden, naast heel veel leesplezier, een boeiende kijk op de wortels van het 'eigenzinnige en onweerstaanbare' schrijverschap van Renate Dorrestein, die voor haar hele oeuvre de Annie Romein Prijs kreeg.
  • Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Martina (Tineke) Duyvené de Wit. Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag Twee bejaarden Twee bejaarde vrouwen, een Nederlandse en een Duitse, ontmoeten elkaar bij toeval in het Thermaal Instituut van het fameuze kuuroord Spa. Wat ze dan nog niet weten is dat ze samen een al in de kindertijd gescheiden tweeling vormen. De volstrekt verhollandste Lotte, die tijdens de oorlog joodse onderduikers heeft beschermd, staat aanvankelijk uiterst wantrouwig tegenover haar hervonden tweelingzus, maar ze wordt door de verhalen van Anna geconfronteerd met de keerzijde van haar eigen werkelijkheid liet lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd. Tessa de Loo (1946) debuteerde in 1983 met de verhalenbundel 'De meisjes van de suikerwerkfabriek'. Voorts publiceerde ze de romans 'Meander' en 'Isabelle', de novelle 'Het rookoffer', de verhalenbundel 'Alle verhalen tot morgen' en de 4-meilezing 'Toen zat Lorelei nog op de rots'. "De lezer heeft allang ontdekt dat we hier te maken hebben met een monumentale en meeslepende, gave, knap geconcipieerde roman." - Maarten 't Hart in PZC "[...] een boordevol panopticum, vol ontroerende en zo nu en dan schrille scènes." - Der Spiegel "[...] een opmerkelijke historische roman." - Dirk
  • Geen mooi uiterlijk wel goed te Lezen In het begin van deze eeuw waren de frequent opgetekende persoonlijke verslagen van geesteszieken voor medici bestemd. Het laatste decennium is er een hausse van soortegelijke egodocumenten die voor het grote publiek bestemd zijn. In dit geval beschrijft een schizofrene vrouw haar eigen ziektegeschiedenis. Na een normale jeugd raakt zij in de late puberteit tijdens een zomerkamp verward en psychotisch. Er ontstaan Stemmen. Het duurt enige tijd voor de diagnose schizofrenie is gesteld. Daarna volgt de fase van ontkenning en weigering van de ziekte en diagnose door Lori en haar ouders. Vervolgens passeren de herhaalde ziekenhuisopnames, talloze behandelingen, misbruik van drugs enz. Mede door gebruik van een nieuw (recent ook in Nederland verkrijgbaar) anti-psychoticum hervindt zij een nieuw leven. Het boek eindigt als ze als 30-jarige vrouw met 26 tabletten daags en regelmatige begeleiding een zelfstandig leven leidt. Een vlot lezend boek, niet beter of slechter dan soortgelijke boeken waarvan er al vrij veel verschenen zijn.
  • Twee Arabische vrouwen willen wat van hun leven maken in Londen. Amiera, een uitbundige Marokkaanse prostituee, is uiterst creatief en brutaal als ze haar doel wil bereiken. Haar klanten zijn Arabieren. Lamies, een ingetogen Irakese, gescheiden na een gedwongen huwelijk met een Arabier, is nu verliefd op een Engelsman. Ze wil echt Engels leren praten. Niemand kan Arabische vrouwen zo mooi beschrijven als Hanaan as-Sjeikh, een Libanese die zelf in Londen woont. Dat heeft ze laten zien in haar eerder boeken: 'Vrouwen tussen hemel en zand' en 'Het verhaal van Zahra'. Het duurt even voor je de rode draad te pakken hebt, maar daarna wordt het mooi, afwisselend ontroerend en grappig. Een kijkje in een aparte wereld: die van geemancipeerde Arabische vrouwen.
  • Een uitvoerige kennismaking met de grote denkers en denkrichtingen van het Oosten, de Klassieke Oudheid, de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd, tot en met de Barok (18de eeuw). Een toegankelijke en heldere uiteenzetting, ook bedoeld ter oriëntatie voor beginners.
  • Een journalist en een antropologe dringen door tot de oude, volstrekt geïsoleerd gebleven beschaving van de nakomelingen van (ham. Ze komen onder de indruk van de principes die al duizenden jaren de samenleving bepalen: 'kusjnoi' en 1mInclu', de volhardende gerichtheid op sociale saamhorigheid, binnen de samenhang van al het geschapene. Toch blijkt dat de kinderen van (hum hun manier van leven pas na een intense worsteling veroverd hebben op de chaos, en dat het bederf hun cultuur nog altijd bedreigt: van buitenaf en van binnenuit. Wat is er echt aan dit volk? Wat is er verzonnen? Wat moet de lezer ermee aan? 'Schrijven is communiceren,' zo is de overtuiging van Mance ter Andere. 'De schrijver begint, de lezer leest het verhaal op mooi. Die communicatie mengt zich in het verhaal en gaat in feite door tot op de achterflap. In de cursieve tekstgedeelten worden de denkbewegingen transparant.'
  • Een uitvoerige kennismaking met de grote denkers en denkrichtingen van het Oosten, de Klassieke Oudheid, de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd, tot en met de Barok (18de eeuw). Een toegankelijke en heldere uiteenzetting, ook bedoeld ter oriëntatie voor beginners.
  • The full French text of Camus' novel is accompanied by French-English vocabulary. Notes and a detailed introduction in English put the work in its social and historical context.
  • De wereldberoemde natuurfotograaf Will Swift heeft alles schoonheid, vrienden en roem. Als zijn vader op sterven ligt keert hij na jaren terug naar het dorp van zijn jeugd. En in zijn geboortedorp komen de herinneringen weer. En de magie, de verschrikkingen, waarvan hij als kind slechts een glimp opving. Ooit werd hij beschermd door zijn lang geleden verloren gegane onschuld. Nu heeft hij alleen zichzelf..
  • In Groene dromen reist Stephen Benz af naar de Amazone, Costa Rica, Honduras, Guatemala en Mexico om het ecotoerisme aldaar onder de loep te nemen. In de regenwouden van Peru maakt hij voor het eerst kennis met het verschijnsel ecotoerisme: rijke Amerikanen betalen duizenden dollars om een weekje de 'ongerepte' jungle te ontdekken. Ze verblijven het liefst in luxueuze lodges die 'van alle gemakken voorzien' zijn, inclusief de bar die vierentwintig uur per etmaal is geopend. Benz vraagt zich af wie hier nu van profiteert: de arme oerwoudbewoners of de slimme projectontwikkelaars. Ook op zijn latere reizen blijft Benz geboeid door deze vorm van toerisme, die pretendeert oog te hebben voor het milieu en de lokale bevolking. Hij praat met Maya-activisten, met huurlingen in Honduras en met de elite van Guatemala. Zijn reizen voeren hem naar de Mosquitokust, naar indianenruïnes in de jungle en de stranden van Costa Rica. Of hij nu op zoek gaat naar een onbekend natuurreservaat in Honduras, naar de verloren steden van de Maya's in Mexico en Guatemala, of naar het laatste stukje ongerept Costa Rica, Benz laat zich telkens weer verrassen. Met zijn gevatte observaties geeft hij een haarscherp en provocerend beeld van de moderne reiziger, die zijn 'avontuurlijke reis' het liefst tot in de puntjes geregeld ziet. Stephen Benz, geboren in de Verenigde Staten, reisde, studeerde en werkte twintig jaar lang in Midden-Amerika. In 1997 was hij winnaar van de SATW Lowell Thomas Travel Journalism Awards. Hij woont momenteel in Miami.
  • Drukkerij Ten Brink Meppel B.v te Meppel Wie herinnert zich niet de droevige afscheidsscène uit de film Casablanca? Zij (Ingrid Bergman) denkt alleen aan de liefde, hij (Humphrey Bogart) laat de zaken voorgaan en beslist. Zou deze scène er na het feminisme anders uit hebben gezien? De vrouw politiek bewuster, de man emotioneler? Anja Meulenbelt vreest van niet. Wat het feminisme ook bereikt heeft, niet een fundamentele verandering in de rolverdeling in het huwelijk. De beschuldiging dat feministen 'de liefde hebben afgeschaft' vormt een van de strijdkreten uit het tegenoffensief dat al enige jaren tegen de emancipatieretoriek wordt gevoerd. Na eeuwen slordig met liefde en vaderschap te zijn omgesprongen, zijn mannen daar nu ineens de vurige pleitbezorgers van geworden. Emancipatie is prachtig, maar het moet niet te ver gaan.
  • Het tweede deel (na "Een welopgevoed meisje"; a.i. pocketeditie 92-19-007-3) van de vierdelige memoires waarin de schrijfster (1908-1986) nauwgezet verslag doet van haar leven tussen 1930 en 1944. Het zijn de beginjaren van haar nauwe relatie met Sartre waarin zij vrijheid en oprechtheid boven alles stelt. Zij is dan nog lerares en zo veelzijdig geïnteresseerd dat zij pas in 1939 tot schrijven van haar eerste roman komt. Enthousiast vertelt zij over haar reizen, over films, politiek en over literatuur. Het boek is bijzonder waardevol door het opgeroepen tijdsbeeld en niet minder door de belangwekkende gegevens over de gevoels- en gedachtenwereld van Sartre en haarzelf.
  • Of het nu gaat over het tijdens een zondagmiddagwandeling op nieuwe schoenen inhalen van een bejaarde dame, danwel over de bedaarde achtervolging van een dief, over de verplettering van een zojuist aangeschaft gloeilampje, over met tegenzin verleende gastvrijheid, of over de privacy van iemand met een arm in een mitella - het is Nicolaas Matsier in dit boek eigenlijk steeds te doen om de kleine en zelfs om de kleinst mogelijke voorvallen. Dicht bij huis is daardoor in de allereerste plaats een zeer opgewekte ode aan het gewone en het alledaagse, het onaanzienlijke en het vluchtige - aan alle talloze kleinigheden waardoor een mensenleven grotendeels in beslag wordt genomen. Doordat die kleine voorvallen bovendien telkens plaatsvinden in het leven van één man, die met vrouw, opgroeiende dochters en poezen aan de rand van de Amsterdamse Jordaan woont, regelmatig in een nabijgelegen park 'djokt' en af en toe een poging tot opruimen doet, is Dicht bij huis zeker óók te lezen als een vervolg op Gesloten huis. Waar deze autobiografische roman over een jeugd in de jaren vijftig als ondertitel 'zelfportret met ouders' droeg, daar zou Dicht bij huis heel goed een zelfportret met huisgenoten, buurt en park kunnen heten. Nicolaas Matsier (Krommenie, 1945) publiceerde, naast kinderboeken en vertalingen, Oud-Zuid (1976), Onbepaald vertraagd (1979), De eeuwige stad (1982) en Een gebreid echtpaartje (1985), die in 1995 samen in een verzamelbundel werden uitgegeven. In 1996 verscheen Alice in Verbazië, een bundel essays over Lewis Carroll en zijn Alice-boeken. Matsiers roman Gesloten huis (1994) brak alle records 'genomineerd worden voor grote literaire prijzen' en is uiteindelijk bekroond met de Mekkaprijs en de Bordewijkprijs.
  • Typografie binnenwerk Josepha Hulskes Een warme juninacht in 1989: een revolverschot doorbreekt de stilte in Amsterdam-Noord. De politie staat voor een raadsel. Achter de deur van zijn woning ligt een man het huis is verder afgesloten. De moord kan alleen via de brievenbus zijn gepleegd.In zijn debuut Over het IJ geeft journalist Kees van Beijnum al een voorproef van zijn kunnen als romancier. Met een scherp oog voor detail reconstrueert hij 'de brievenbusmoord', maar bovenal vertelt hij het meeslepende verhaal over een leven aan de onderkant van de samenleving.
  • Hugo Pos (1913), voormalig rechter, schrijver sinds 1985 (hij publiceerde sindsdien tien boeken, waaronder 'Het doosje van Toeti' en 'In Triplo') bundelt in 'Voorbij Confucius' dertien korte verhalen die de indruk wekken nogal autobiografisch te zijn. De schrijver en de rechter strijden er om voorrang, en vaak gaan de verhalen ook inhoudelijk over het schrijven van teksten en het geven van oordelen. Ook de vraag naar identiteit, naar authenticiteit en zelfstandigheid, alsmede de Surinaamse achtergrond van de auteur spelen een grote rol. Pos schrijft een helder, bijna journalistiek proza, waarin constant verantwoording wordt afgelegd voor alle observaties, voor de gedachten daarbij en voor de wijze van verwoording, terwijl hij tegelijkertijd de lezer meesleept in de soms bijna detective-achtig geformuleerde dilemma's waaromheen hij zijn verhalen opbouwt.
  • De muziek van zwarte toetsen die hij ook schreef Druk Groenenvelt B.v. Gebruikers Sporen en Geel verkleuring
  • Poppy Shakespeare Oorspronkelijke titel Deze debuutroman verplaatst de lezer naar de wereld van de psychiatrie, waar clienten met namen als 'Sue Stokpoot', 'Michael Middenklasser', 'N' en 'Bankier Bill' leven van hun 'GEK'-uitkering, en louche advocaten in patientenrecht met de naam 'Leech' (bloedzuiger) mensen bijstaan. 'N' is al jaren kind aan huis in de open 'Dorothy Fish' afdeling. Ze is inmiddels een behoorlijk door de wol geverfde 'drabber'. Op een dag krijgt ze de opdracht om een nieuweling, Poppy Shakespeare, te gidsen. Er ontstaat een dikke vriendschap tussen beide meiden. Poppy verzet zich tegen haar opname, ze vindt zichzelf normaal en wil gewoon weer full-time moeder zijn voor haar dochtertje Saffra. Samen smeden ze een plan om Poppy uit de inrichting te krijgen. Het verhaal is gebaseerd op Clare Allans eigen ervaringen in een inrichting. De droog-komische dialogen, maffe situaties en aandoenlijke patienten maken het boek tot een niet te missen leeservaring voor een groot publiek. In 2006 stond het boek op de shortlist van de Guardian First Book Award.
  • Colin Thubron leerde Mandarijenchinees spreken, vertrok naar China en reisde daar in zijn eentje, te voet, per fiets en per trein rond. Van het labyrint van de straten in Beijing tot aan de grenzen van Tibet, van het tropische paradijs bij de Birmese grens tot de wonderige vlakten van de Gobi-woestijn en het uiterste puntje van de Grote Muur: Colin thubron legde meer dan 1O OOO kilometer af en beschrijft in dit klassiek geworden reisboek een immens land een grote verscheidenheid aan culturen bezit
  • In search of Conrad Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Nico Richter Druk Giethoorn nnd Meppel De vertaling 'Het Kielzog' is welhaast treffender dan Young's eigen titel 'In Search of Conrad'. Beide dekken ten volle de lading: de gepassioneerde zeevarende reiziger Gavin Young treedt in de voetsporen of in dit geval in het kielzog van de door hem bewonderde reiziger en schrijver Joseph Conrad (1857-1924). In een inleiding verhaalt Young over zijn bezetenheid van Conrad. Het boek gaat over Conrad en zijn romanfiguren in en rond de Indonesische archipel. Nu, 100 jaar na Conrad's reizen ter plekke en het ontstaan van zijn boeken, maakt Young dezelfde tochten, als ware het een pelgrimage en tevens hommage. Maar ook een geannoteerde biografie en historiografie. Young's visie en Conrad's woorden in de vorm van verwijzingen en aangehaalde passages roepen een fascinerend beeld op van 100 jaar Indonesië. De auteur vervlecht heden en verleden. Hij bezit 'de gave van het woord'. Aantal routekaartjes. Achterkaft met foto en korte biografie van de schrijver, voorkaft toont een Indonesisch tafereel in avondrood.
  • Set en Printwurk It Wite boekhhus Boalsert Utjun met steun van de provincie Friesland [Fryslan]
Ga naar de bovenkant