• The Translator Oorspronkelijke Titel Newsweek verkoos Daoud Hari als 'one of the ten people to watch in 2008' Op een kwade dag in 2003 wordt de rust in het geboortedorp van Daoud Hari verstoord door overvliegende bommenwerpers en legerhelikopters. Hun komst markeert het begin van een ongekende slachtpartij door milities van het Soedanese regeringsleger. Daouds dorp wordt aangevallen en platgebrand, de vrouwen verkracht, zijn familieleden uitgemoord of verjaagd. Wanneer de internationale hulporganisaties en verslaggevers verschijnen, werpt Hari zich op als tolk. Gewapend met zijn middelbareschoolkennis van het Engels wordt Daoud een belangrijke link met de buitenwereld. Dankzij een grote dosis moed, slimheid en het vermogen om zelfs in de moeilijkste situaties vrienden te maken, blijkt hij als geen ander in staat om de horror van Darfur onder de aandacht van de hele wereld te brengen. 'Ondanks de verschrikkingen die hij heeft gezien en meegemaakt, is Daoud Hari's toon vaak mild. Hij gebruikt zijn overlevingsinstinct om zich te ontwikkelen en zelf een beter mens te worden.' Newsweek
  • Niemand wil Oorlog Iedereen wil Vrede In dit boek lees je het waargebeurde verhaal van Marie , zij was in 1944 in toen het oorlog in Nederland was
  • Elin zoekt na een verbroken traumatische relatie haar heil in een nieuwe stad en een nieuwe baan. Ze wil helemaal opnieuw beginnen en haar verleden achter zich laten. Vooral Daniël, haar charmante maar ook gewelddadige ex, wil ze vergeten. Het lijkt haar aardig te lukken: haar baan is uitdagend, en ze besluit haar oude liefde voor toneel nieuw leven in te blazen door zich bij een toneelclub aan te sluiten. Als ze daar echter een oude bekende tegenkomt, wordt ze geconfronteerd met herinneringen die ze liever zou vergeten.
  • Der Turm Oorspronkelijke titel Gebruikers Sporen en Geel verkleur Isbn 9789041711373 Met deze kolossale roman over de laatste zeven jaar van de DDR maakte de schrijvende arts Telkamp (1968) op slag furore. '...maar toen opeens...sloegen de klokken, sloegen 9 november, Duitsland, verenigd vaderland, sloegen tegen de Brandenburger Tor'. De rest is geschiedenis. Telkamp gaat in op de voorgeschiedenis, gelokaliseerd in de oude villawijk 'De Toren' in Dresden, in het milieu van intellectuelen, artsen en kunstenaars, geen dissidenten, overgebleven uit een andere tijd. Zoals de voormalige zooloog, 'fout' ten tijde van de Praagse Lente en gedegradeerd tot redacteur bibiofiele uitgaven. Of zijn neef. de zeventienjarige scholier Christian, die de laatste jaren van de republiek in het leger en de gevangenis zit. Dit boek kon pas twintig jaar later geschreven worden en alleen door iemand die deze wereld van binnenuit kende. Telkamp geeft een epische inboedelbeschrijving van Dresden, met veel personages en veel details, en gezien het milieu in de juiste toon. Een monumentaal tijdsdocument. Bekroond met de Uwe-Johnson-Preis en de Deutsche Buchpreis 2008
  • Sinds vele eeuwen geldt de leer van de verzoening van het centrale thema van de christelijke theologie. Het is Jezus die dankzij zijn unieke relatie met God deze verzoening bewerkstelligt. Omdat bij zichzelf prijsgeeft als zoenoffer, is het de mens weer mogelijk tot God te komen. Het thema van zelfopoffering als middel tot verzoening blijkt echter al voor te komen in culturen en religies die veel ouder zijn dan het christendom. Dit gegeven dwingt ons de vraag te stellen: als verzoening een, thema is van andere, oudere godsdiensten. wat is er dan zo christelijk aan de christelijke verzoeningsleer? Of gaat het in het verhaal over Jezus Christus ten diepste over heel iets anders dan over de verzoening En heeft Jezus zelf daar niet heel sterke dingen over gezegd?
  • Lithografie TwinType Brada Drukkerij Haasbeek B.v. Alphen aan de Rijn Foto auteur Nele Goldsmidt Omslagillustratie L'Arret du Tram Pyrenees - Orientales Le Tramway Oorspronkelijke Titel Een oude man ligt na een spoedopname in het ziekenhuis. Terwijl hij langzaam weer tot zijn positieven komt en aan een moeizaam herstel begint, keert hij in zijn herinnering terug naar zijn kindertijd. In gedachten volgt hij de tram die hem elke dag van huis naar school bracht en weer terug. En nu is de tram het vervoermiddel voor zijn herinneringen.
  • Arthur Muttah, de hoofdpersoon van deze roman, groeit op tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bestaan doet zich uitzichtloos aan hem voor. De grimmige sfeer thuis, de conflicten met zijn ouders en zuster, de ongrijpbaar verraderlijke wereld van oorlog en verzet: het brengt hem tot een uitzichtloze identiteitscrisis. Wrok, afkeer en duister cynisme doortrekt deze roman, die bij verschijnen voor groot tumult zorgde. Met name katholieken namen aanstoot aan het onfatsoenlijke karakter. Zo schreef Anton van Duinkerken: 'Er is welhaast geen onfatsoenlijk woord in de Nederlandse taal denkbaar of gij vindt het met evenveel letters afgedrukt in De tranen der acacia's. [...] Er is geen vorm van seksuele ontaarding, die hij niet uit behoefte om burgergevoelens te kwetsen, nauwkeurig beschrijft [...] Moord en brand zijn kleinigheden in dit boek, waar ''kotsen'' en ''kakken'' tot psychisch geladen levensuitingen worden verheven en men elkaar bezoeken brengt met het prettige oogmerk, elkaar te gaan treiteren.'Het boek werd in 1948 afgewezen door De Bezige Bij - maar in 1949 uitgegeven door Geert van Oorschot - en riep stormen van protest op. Willem Frederik Hermans' naam was voorgoed gevestigd. Ook was de verschijning het beginpunt van een stormachtige relatie tussen de schrijver en de uitgever, die omstreeks 1960 verbroken werd en waarvan het verloop nauwkeurig kan worden gevolgd in Geert van Oorschot | Hierbij de hele God in proef - Brieven aan Willem Frederik Hermans (2003) en Willem Frederik Hermans | Je vriendschap is werkelijk onbetaalbaar - Brieven aan Geert van Oorschot (2004).
Ga naar de bovenkant