-
Misschien is Maarten 't Hart in zijn verhalen vaak op z'n best omdat de anekdote en karikaturen erin de veelal trieste ondertoon zo prikkelend weten te compenseren, waardoor het verdriet over de teloorgang minder schrijnend wordt. Ook in deze nieuwe verhalenbundel lijkt dit het geval. Typerend is bijvoorbeeld het verhaal 'Oom Job'. Tegen de achtergrond van het overlijden van de vader van de ik-figuur wordt een karikaturaal maar haarscherp beeld geschetst van de opdringerige broer van de overledene. Met meesterhand schetst 't Hart de tragikomische opschudding die de frequente condoleancebezoekjes van deze oom Job telkens veroorzaken. H.B.S. opleiding. Hij deed eindexamen in 1962 en ging in september van dat jaar biologie studeren aan de Rijksuniversiteit te Leiden. In 1966 deed hij zijn kandidaatsexamen en in 1968 studeerde hij af met als hoofdrichting Ethologie (gedrag van dieren). In 1978 promoveerde hij op een proefschrift over het doorkruipgedrag van de driedoornige stekelbaars.
-
Bareback Oorspronkelijke Titel Typografie en zetwerk zetR Hoogeveen Omslagontwerp Roald Triebels Amsterdam Fotoomslag Panoramic Images - Getty Images Kit Whitfield schept een wereld waarin het leven normaal is voor de mensen die geboren worden met hun voeten eerst. Voor hen is de wereld een comfortabele plaats en ze moeten zich enkel tijdens elke volle maan opsluiten in een veilige kamer waar ze dan een vacht ontwikkelen. Zij die met hun hoofd eerst ter wereld komen en niet in staat zijn een vacht te krijgen, hebben het minder goed. Ze worden immers aangeworven bij DORLA, een bijzondere afdeling van het hoofdkantoor van de politie, waarvoor ze elke volle maan moeten patrouilleren om burgers die zich niet aan de avondklok houden op te sporen. De achtentwintigjarige Lola Galley heeft een verantwoordelijke maar onderbetaalde baan als advocaat bij DORLA. Het is haar taak om verdachten van ernstige delicten bij te staan en te verdedigen. Maar de misdaden van de cliënten die ze krijgt toegewezen zijn zo gruwelijk dat ze steeds vaker in gewetensnood komt. Dan ontmoet ze Paul, een aardige en attente man, en Lola valt halsoverkop voor zijn charmes. Toch heeft ze haar twijfels. Is Paul niet te mooi om waar te zijn? En wat heeft hij te maken met de grote publiciteitszaak waar ze nu aan werkt?
-
The Temp Oorspronkelijke Titel Twaalf banen, dertien ongelukken... de Londense Sasha maakt van alles mee als uitzendkracht. Opmaak ZetSpiegel Best Hoe het hoort te lopen: je doet je best op school, daarna ga je studeren... en dan begint het echte werkende leven. En dit betekent resultaten boeken, verantwoordelijkheid nemen en erkenning krijgen in een interessante baan die aansluit bij je studie... ... maar soms loopt het anders, zoals bij de uitzendkracht: zij valt van de ene in de andere tijdelijke baan, variërend van schokkend geestdodend tot onbeschrijfelijk onzinnig en ronduit vreemd. Ergens is het mis gegaan! Een interessante baan die aansluit bij je studie... ? Een baas die haar naam onthoudt, zou al welkom zijn!
-
Met onbekende bestemming vertelt het verhaal van Raya Mira Salomon: moeder van Lizzy, verhalenvertelster, leugenaarster, en vrouw van Gideon, fotograaf. Op de zesde veryaardag van hun dochter verdwijnt ze zonder een spoor achter te laten. Gideon begint een zoektocht naar de oprechtheid van de zeven jaren die ze met elkaar hebben gedeeld. Wat was waar aan Raya Mira, en wat was een leugen? De weg voert hem langs de weerbarstige klei in het noorden naar de onbarmhartige Spaanse zon; van negen ondoorgrondelijke foto’s in de doka tot een kindergrafje onder aan de dijk. Uiteindelijk is het de inhoud van een oude reiskoffer die hem de ontluisterende waarheid onthult over zijn vrouw, hun kind en de ontstellende liefde van een moeder. Met onbekende bestemming is niet alleen een pijnlijke ontleding van het moederschap, maar ook het verhaal over de kracht van de verbeelding. Iedere poging om daardoor grip te krijgen op het leven brengt ons dichter bij onze bestemming — die pas bij aankomst wordt herkend.
-
De moord op een vrachtwagenchauffeur in de Zweedse stad Haparanda en de jacht op een keiharde wapensmokkelaar en een gestolen kernraket houden Zweedse, Russische en Palestijnse inlichtingendiensten intensief bezig. De ultieme besluiten worden weliswaar in het Pentagon genomen, maar na een moeizame expeditie door de bloedhete Sahara en een meedogenloze afrekening in Barcelona kan Hamilton zich voor een keer overwinnaar voelen.
-
In de groep van juf Ina is vaak heibel, vooral over het voetballen in de pauze. Gelukkig is juf erg goed in het bedenken van originele oplossingen. Maar als Akkie ernstig ziek blijkt te zijn, kan ook juf niets meer verzinnen. Heel groep acht leeft mee. Gelukkig kan Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Of het nou gaat om de afscheidsavond, het schoolvoetbaltoernooi of het plan om de juf aan een nieuwe man te helpen!
-
Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Martina (Tineke) Duyvené de Wit. Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag Twee bejaarden Twee bejaarde vrouwen, een Nederlandse en een Duitse, ontmoeten elkaar bij toeval in het Thermaal Instituut van het fameuze kuuroord Spa. Wat ze dan nog niet weten is dat ze samen een al in de kindertijd gescheiden tweeling vormen. De volstrekt verhollandste Lotte, die tijdens de oorlog joodse onderduikers heeft beschermd, staat aanvankelijk uiterst wantrouwig tegenover haar hervonden tweelingzus, maar ze wordt door de verhalen van Anna geconfronteerd met de keerzijde van haar eigen werkelijkheid liet lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd. Tessa de Loo (1946) debuteerde in 1983 met de verhalenbundel 'De meisjes van de suikerwerkfabriek'. Voorts publiceerde ze de romans 'Meander' en 'Isabelle', de novelle 'Het rookoffer', de verhalenbundel 'Alle verhalen tot morgen' en de 4-meilezing 'Toen zat Lorelei nog op de rots'. "De lezer heeft allang ontdekt dat we hier te maken hebben met een monumentale en meeslepende, gave, knap geconcipieerde roman." - Maarten 't Hart in PZC "[...] een boordevol panopticum, vol ontroerende en zo nu en dan schrille scènes." - Der Spiegel "[...] een opmerkelijke historische roman." - Dirk
-
Prima boek op pagina 8 is een reproduktie opgenomen naar de tekening die T.A.STEINLEN heeft gemaakt voor de eerste uitgaaf van dit boek in 1903 Bevat de volgende titels: - Boefje van M.J. Brusse - Duczika van Herman Heijermans - Houtekiet van Gerard Walschap - De Stad van Frans Masereel (de vermaarde beeldroman met honderd houtsneden) Marie Jozeph Brusse werd geboren in Amsterdam op 26 juni 1873. De journalistiek werd zijn doel. In 1888 werd hij als leerling aangenomen door De Amsterdammer. Boefje ontstond las gevolg van Brusse's patronaat van Pro Joventute. Deze feuilletonreeks in de NRC, later ook als boek verschenen, werd zijn grote succes en was ook van invloed op de latere kinderwetgeving. Herman Heijermans werd op 3 december 1864 in Rotterdam geboren. Hij werd journalist bij de pas opgerichte 'Telegraaf' en ging in Amsterdam wonen. Uit zijn Berlijnse tijd dateert Duckzika. Gerard Walschap werd geboren in Londerzeel op 9 juli 1898. Hij studeerde drie jaar wijsbegeerte in Leuven en wijdde zich later geheel aan literatuur en kunst. Frans Masereel werd geboren in Blankenberg op 30 juli 1889. Hij was leerling van de Akademie te Gent. Zijn grote kracht schuilt in zijn houtsneden en hij kan dan ook ongetwijfeld beschouwd worden als de grondlegger van de Vlaamse houtsnijkunst.
-
Nijmegen, Nederland 28 juli 2006 'De twaalfde man' begint met de vondst van twee lijken. Een Nijmeegse hoogleraar en zijn studente (geliefde!) worden opgedregd in een auto. De gemankeerde politieman Manzo moet samen met stagiaire Heleen uitvissen wat er is gebeurd. Er is weinig mankracht beschikbaar want de politie in Gelderland heeft alle hens aan dek gehaald vanwege een dreigende aanslag. 'De twaalfde man' maar een nadeel: je kunt het niet wegleggen. Het verhaal blijft superspannend. Er is een schitterende scène waarin een pantserwagen de Nijmeegse Waalkade schoonveegt omdat het vermoeden bestaat dat er een bom onder de spoorbrug ligt. Heleen en Manzo zitten het hele boek door lekker te bekvechten, zodat je ook romantisch nog aan je trekken komt. Uiteindelijk komen alle verhaallijnen bij elkaar in een fantastische ontknoping. Een topthriller!
-
De moeder kwam op een oude omafiets aanrijden alsof de duivel haar op de hielen zat, een stevige, jonge vrouw met een plat gezicht en halflang, zwart haar. 'Waar is Ayse?' vroeg ze onmiddellijk. Kressen wees naar haar man. Ze sprak hem aan in het Turks, haar woede beheersend. 'Zij is al weg vanaf drie uur,' zei ze. Als de vierjarige Ayse Kaymak spoorloos verdwijnt na een middag je buiten spelen, start inspecteur Peter Kressen het onderzoek op de plek waar ze het laatst is gezien: de flats in Arnhem-Zuid.Maar de Turkse gemeenschap is wantrouwig vanwege strubbelingen rond een eerdere verdwijning. Dennis Hiemstra leeft langs de opwinding heen. Zijn vriendin is hoogzwanger, hij moet zijn groot rijbewijs halen en zijn bus door de keuring slepen. Bij dat laatste wordt bij geholpen door Ibrahim, een jongen die volgens velen niet wil deugen. De ex-kraker/verslaggever HENK APOTHEKER (1956) woont en werkt in Arnhem. Van hem verschenen de thrillers Zelfverdediging en De Vrije Singel (genomineerd voor De Gouden Strop). Daarnaast schrijft bij tv-scenario's.
-
Le Jardin de Badalpour Oorspronkelijke titel Omslagontwerp De Geus Lithografie Twin Type autobiografisch verhaal, rijk aan schitterende beschrijvingen...' De moeder van Zahr wil haar dochter behoeden voor het afgezonderde, strenge leven in India. Ze vlucht daarom met haar dochter naar Parijs. Zahrs vader, radja van Badalpur, probeert haar uit alle macht naar India te halen, maar zijn pogingen mislukken. Jaren later gaat Zahr zelf op zoek naar haar vader en 'haar' Indiasé afkomst. Ze raakt onder de indruk van de cultuur maar stuit ook op veel sociale misstanden, waardoor ze in conflict met zichzelf komt. Als ze tijdens haar verblijf een reis maakt naar Badalpur, de bakermat van de familie, vindt ze een verwaarloosde tuin. Deze wordt het symbool voor Zahrs verbondenheid met India en inzet van een verbeten erfenisstrijd.
-
The Blackboard Jungle Oorspronkelijke Titel New York 1950. Wijk met gemengde bevolking. Een pas afgestudeerde academicus moet Engels geven op een technische school aan leerlingen van 15-18 jaar. Sommigen kunnen nauwelijks lezen of schrijven. Een zeer gemengde en weinig gemotiveerde schoolbevolking dus. De oorspronkelijke titel van dit uit 1953 daterende boek "The blackboard jungle" typeert de sfeer. De jonge leraar ervaart, dat zijn opleiding hem slecht heeft toegerust voor zijn taak. Leraren worden kapot gemaakt. Gevechten, verkrachting, aftuigen zijn aan de orde van de dag. Een roman over schoolsituaties, vergelijkbaar met wat zich thans blijkens ervaringen met spijbelaars en volgens recente publicaties ook in Nederland afspeelt. De goede Nederlandse vertaling bevat ook de in 1984 geschreven sociaal-psychologische inleiding. Een indrukwekkende roman met sterke karaktertyperingen. Boeiend, spannend, echt, actueel.
-
Het begin van de dertiende eeuw is een tumultueuze periode voor Zuid-Frankrijk. Felle oorlogen bedreigen de culturele bloei en zullen uiteindelijk de troubadourskunst vernietigen. Auteur Clara Pierre schildert in deze historische roman een fascinerend portret van de - historische - troubadour Gaucelm Faudit, die een avontuurlijk leven leidde, vol liefde, kuiperijen, glorie, lust en muziek. De jonge Gaucelm gaat naar Toulouse om zijn geluk te zoeken als zanger aan het hof van Graaf Raymond, het liberale culturele centrum van de Languedoc. De succesvolle Gaucelm moet na een al te kritisch lied een andere beschermheer gaan zoeken. Met zijn geliefde Guilhelma trekt hij rond in het zuiden van Frankrijk. De Amerikaanse mediëviste Clara Pierre verdiepte zich in de wereld van de troubadours. Voor deze debuutroman reiste ze in de voetsporen van Gaucelm Faidit, met middeleeuwse landkaarten en manuscripten als leidraad.
-
Alva, de beeldenstorm… het zijn roerige tijden in 1566. Rondtastend in de historie, brengt Rien Poortvliet het dagelijks leven in de lage landen tot leven. Poortvliet schetst de waarschijnlijke kleding die zijn voorvader en diens vrouw zouden hebben kunnen dragen, hoe de Nederlanders woonden in die tijd, welke wapens ze hanteerden, wat voor meubels er werden gebruikt, hoe men sliep en at, hoe men zich transporteerde, hoe de justitie er werkte en hoe de pest tekeer ging. Rien Poortvliet brengt het rampjaar 1566 onnavolgbaar in beeld. In heldere kleuren en met superieur vakmanschap. Met knipogen naar Ruysdael en Van Ostade.
-
Arthur Muttah, de hoofdpersoon van deze roman, groeit op tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bestaan doet zich uitzichtloos aan hem voor. De grimmige sfeer thuis, de conflicten met zijn ouders en zuster, de ongrijpbaar verraderlijke wereld van oorlog en verzet: het brengt hem tot een uitzichtloze identiteitscrisis. Wrok, afkeer en duister cynisme doortrekt deze roman, die bij verschijnen voor groot tumult zorgde. Met name katholieken namen aanstoot aan het onfatsoenlijke karakter. Zo schreef Anton van Duinkerken: 'Er is welhaast geen onfatsoenlijk woord in de Nederlandse taal denkbaar of gij vindt het met evenveel letters afgedrukt in De tranen der acacia's. [...] Er is geen vorm van seksuele ontaarding, die hij niet uit behoefte om burgergevoelens te kwetsen, nauwkeurig beschrijft [...] Moord en brand zijn kleinigheden in dit boek, waar ''kotsen'' en ''kakken'' tot psychisch geladen levensuitingen worden verheven en men elkaar bezoeken brengt met het prettige oogmerk, elkaar te gaan treiteren.'Het boek werd in 1948 afgewezen door De Bezige Bij - maar in 1949 uitgegeven door Geert van Oorschot - en riep stormen van protest op. Willem Frederik Hermans' naam was voorgoed gevestigd. Ook was de verschijning het beginpunt van een stormachtige relatie tussen de schrijver en de uitgever, die omstreeks 1960 verbroken werd en waarvan het verloop nauwkeurig kan worden gevolgd in Geert van Oorschot | Hierbij de hele God in proef - Brieven aan Willem Frederik Hermans (2003) en Willem Frederik Hermans | Je vriendschap is werkelijk onbetaalbaar - Brieven aan Geert van Oorschot (2004).
-
Lithografie TwinType Brada Drukkerij Haasbeek B.v. Alphen aan de Rijn Foto auteur Nele Goldsmidt Omslagillustratie L'Arret du Tram Pyrenees - Orientales Le Tramway Oorspronkelijke Titel Een oude man ligt na een spoedopname in het ziekenhuis. Terwijl hij langzaam weer tot zijn positieven komt en aan een moeizaam herstel begint, keert hij in zijn herinnering terug naar zijn kindertijd. In gedachten volgt hij de tram die hem elke dag van huis naar school bracht en weer terug. En nu is de tram het vervoermiddel voor zijn herinneringen.
-
Sinds vele eeuwen geldt de leer van de verzoening van het centrale thema van de christelijke theologie. Het is Jezus die dankzij zijn unieke relatie met God deze verzoening bewerkstelligt. Omdat bij zichzelf prijsgeeft als zoenoffer, is het de mens weer mogelijk tot God te komen. Het thema van zelfopoffering als middel tot verzoening blijkt echter al voor te komen in culturen en religies die veel ouder zijn dan het christendom. Dit gegeven dwingt ons de vraag te stellen: als verzoening een, thema is van andere, oudere godsdiensten. wat is er dan zo christelijk aan de christelijke verzoeningsleer? Of gaat het in het verhaal over Jezus Christus ten diepste over heel iets anders dan over de verzoening En heeft Jezus zelf daar niet heel sterke dingen over gezegd?
-
Der Turm Oorspronkelijke titel Gebruikers Sporen en Geel verkleur Isbn 9789041711373 Met deze kolossale roman over de laatste zeven jaar van de DDR maakte de schrijvende arts Telkamp (1968) op slag furore. '...maar toen opeens...sloegen de klokken, sloegen 9 november, Duitsland, verenigd vaderland, sloegen tegen de Brandenburger Tor'. De rest is geschiedenis. Telkamp gaat in op de voorgeschiedenis, gelokaliseerd in de oude villawijk 'De Toren' in Dresden, in het milieu van intellectuelen, artsen en kunstenaars, geen dissidenten, overgebleven uit een andere tijd. Zoals de voormalige zooloog, 'fout' ten tijde van de Praagse Lente en gedegradeerd tot redacteur bibiofiele uitgaven. Of zijn neef. de zeventienjarige scholier Christian, die de laatste jaren van de republiek in het leger en de gevangenis zit. Dit boek kon pas twintig jaar later geschreven worden en alleen door iemand die deze wereld van binnenuit kende. Telkamp geeft een epische inboedelbeschrijving van Dresden, met veel personages en veel details, en gezien het milieu in de juiste toon. Een monumentaal tijdsdocument. Bekroond met de Uwe-Johnson-Preis en de Deutsche Buchpreis 2008