• Kampen 1399. Gerlof, de enige zoon van koopman Pieter Eekhout, monstert aan op de Sint-Anna voor zijn eerste handelsreis over zee, samen met zijn oom Josef. De reis verloopt echter heel anders dan Gerlof had verwacht, als ze op volle zee de bende van Godeke Michaels en Claus Stortebeker tegenkomen, de beruchtste piraten van de Westerzee. Gerlof en zijn oom worden als gijzelaars meegenomen en pas losgelaten als Gerlofs vader een flinke som losgeld heeft betaald. Gerlof is diep verontwaardigd ' die piraten stelen en misdragen zich maar, zonder dat er iemand ingrijpt. Zoveel onrecht vraagt om een vergeldingsactie! Gerlofs vader is het daar echter helemaal niet mee eens. De belevenissen van Gerlof worden afgewisseld met het verhaal van Gerlofs zusje Gese. Haar liefde voor de koopman Simon van Utrecht wordt door Pieter Eekhout streng verboden. Gese is echter koppig en weigert zich bij het besluit van haar vader neer te leggen. De Kampense koopman heeft op die manier niet alleen heel wat te stellen met zijn vrijgevochten zoon, maar ook met zijn eigenzinnige oudste dochter. In Gekaapt! schetst Thea Beckman een levendig beeld van de veertiende-eeuwse Hanzestad Kampen .. Een betaalbaar cadeau voor elke gelegenheid .. leuk om tegeven en nog leuker om te krijgen Boeken zijn de universiteit van onze dagen .. Slimmeriken lezen , en beginnen met boeken .... nu ook op Marktplaats .. Dit is een boek om Uw kennis te vergroten en kennis is macht ?? met bijna altijd korte Recensie en foto van voor en achter exemplaar
  • Incendio is het thrillergeschenk van de Maand van het Spannende Boek 2014. Je ontvangt Incendio in de maand juni gratis, zolang de voorraad strekt, bij besteding van minimaal € 12,50 aan Nederlandstalige thrillers en romans (ook ebooks). Geldt niet voor tweedehands boeken en boeken van externe verkopers. Zolang de voorraad strekt. Het geschenk wordt automatisch meegezonden. Let op! Voeg bij ebooks het geschenk zelf toe aan je winkelwagen. Violiste Julia keert terug uit Italië waar ze een bijzonder muziekstuk in een antiquariaat heeft gevonden. Op het moment dat ze voor het eerst de noten speelt, lijkt ze de grip op de muziek te verliezen. Als ze ontwaakt uit wat een trance lijkt, ziet ze haar dochtertje, besmeurd met bloed. Hun oude kat ligt dood op het terras. Julia legt niet direct de link tussen de gewelddadige aanval van haar dochtertje en het muziekstuk, maar als het kort daarna nog een keer gebeurt, is ze overtuigd van de kwade krachten van het stuk. Ondanks dat haar familie en haar gezin haar niet steunen, gaat ze op zoek naar de oorsprong van het muziekstuk. In Venetië komt ze op het spoor van de componist. Een tragische geschiedenis ontvouwt zich.
  • Ongeveer 500 pagina's met 'eenenveertig hoogtepunten uit de Nederlandse en Vlaamse literatuur', aldus de achterflap van deze verzamelbundel verhalen uit het fonds van Meulenhoff. De verhalen zijn op auteursnaam in alfabetische volgorde gerangschikt, van Bertus Aafjes tot Carolijn Visser. De bundel heeft geen voorwoord, geen verantwoording van de keuze. Maar waarom ook? Het is een heerlijke bloemlezing. De foto voorop verbeeldt het fraai: vader, moeder en twee kinderen, in een (jaren vijftig, zestig gemeubileerde) huiskamer, allen verdiept in een boek. Geen televisie: lezen! Met beknopte bio- en bibliografische aantekeningen over de auteurs. Een aantrekkelijke bundel, gedrukt in een zeer goed leesbaar lettertype.
  • In 2004 publiceerde Monika Van Paemel Celestien, het vuistdikke eerste deel van een epos dat De gebenedijde moeders zou heten. Veertien is Celestien als de Groote Oorlog voorbij is en zij, voor het leven , in dienst treedt van de familie Van Puynbroeckx; eerst bij de oude mevrouw en vervolgens in het gezin van Augustijn en Madame. Celestien is getuige van geboorte en dood en zorgt als een schaduwmoeder voor de kinderen en kleinkinderen van Augustijn . Met Madame sluit ze een pact om de hectische huishouding draaiende te houden. Ze kookt ,ze poetst , ze wast ,ze straft ,ze troost , terwijl er weer een oorlog uitbreekt en de generaties elkaar opvolgen . Wanneer Madame sterft en Celestien wordt opgeborgen in Welverdiend, eens het landhuis van de Van Puynbroeckxen ,maar nu een bejaardentehuis , komt zij in opstand : ze wil zich niet laten wegmoffelen. Ze overdenkt haar eigen leven en dat van de Van Puynbroeckxen , haar liefde voor Augustijn , het dagelijkse gevecht met Madame , het verdriet om 'de engeltjes' en de vreugde om de kinderen die bleven leven .In het huishouden van de Van Puynbroeckxen laat Monika va Paemel het Vlaanderen van de twintigste eeuw weerspiegelen ; Celestien blikt terug op een welbesteed bestaan dat zich afspeelt in de marge van geschiedenis ,maar in zekere zin doorslaggevend is geweest voor het verloop ervan.
  • Erik is veertien en wordt mishandeld door zijn vader. Dit gebeurt niet in de woede van het moment, noch uit geloof in kastijding als opvoedkundig middel. Eriks vader is een sadist, een borderline psychopaat. Al heel jong heeft de jongen geleerd emotioneel en fysiek het geweld te verdragen, maar - minstens zo belangrijk - hij heeft ook geleerd fysiek geweld te gebruiken. Erik is zeer intelligent maar doet het slecht op school. Zijn schooltijd staat in het teken van zijn drang naar controle. Nadat hij van school wordt gestuurd, komt hij terecht op de kostschool Stjärnsberg. Zijn aanvankelijke vreugde slaat algauw om wanneer hij kennismaakt met het hiërarchische systeem waarin ouderejaars de nieuwelingen hardhandig hun plaats wijzen. De tragikomedie die ontstaat wordt ingegeven door het conflict tussen de pertinente weigering van Erik om zich door wie dan ook te laten domineren - laat staan door een stelletje omhooggevallen snotjongens - en de getiranniseerde meute, die heilig gelooft in de 'Stjärnsberg-traditie'. Erik is sterk, gewend aan geweld, populair vanwege zijn sportieve vaardigheden en geliefd bij de leraren, maar wordt toch bijna gebroken door dat wat een meedogenloze vervolging wordt. Het verhaal eindigt niet met Eriks tactische overwinning op school. In de ultieme confrontatie blijkt dat Erik zowel moreel als fysiek de overwinnaar is in het langdurige, wrede gevecht met zijn vader.
  • In het denkbeeldige kuuroord Ennistone brengt de terugkeer van de oude filosoof Rozanov verandering in de relaties tussen vele inwoners van die plaats en tussen hen en hemzelf. George, Rozanov's vroegere student, heeft een vreemde weg te gaan als vermeend zwart schaap en eeuwige leerling. George's broer Tom, George's moeder, Rozanov's kleindochter, een priester, drie dienende halfzusters, allen ervaren ook crises en hopen op absolutie; in het Brongebouw zwemt ieder voor zijn/haar leven en hel. Of de filosoof dan wel zijn leerling de laatste daad bij het laatste woord voegt blijft een bron van speculatie voor de lezer. Ruim geschilderde, ambitieuze roman, complex van relaties, symboliek en thematiek, verboos, met nagalm van Bijbel, moraliteit, sproke en mythe, in krachtig woordgebruik. Vrije, uitstekend leesbare vertaling. Niet iedere romanfiguur wordt even zorgvuldig afgewerkt, maar toch een 'must' voor de gevorderde romanlezer.
  • Drie jaar woonde de journaliste en diplomatenvrouw Betsy Udink in Riyadh. Omslagtekening Peter Vos Vormgeving omslag Zeno Foto achterzijde omslag Bert Nienhuis Drie jaar waarin zij zich verzette tegen strenge fundamentalistische regels die erop gericht zijn vrouwen onzichtbaar te maken achter de sluier. Nu eens satirisch of woedend, dan weer humoristisch doet zij verslag van haar wederwaardigheden in het land achter Mekka, het islamitische koninkrijk Saoedi-Arabië. Ze ergert zich aan de rechteloze behandeling van Aziatische arbeidskrachten en aan het optreden van de vrijwilligers van de "Vereniging tot bevel van het doen-zoals-het-hoort', die erop toezien dat vrouwen in het openbaar geen aanstoot geven. Ze maakt zich tegelijkertijd vrolijk over de mores in diplomatieke kringen en over hogere Saoedi's die, in een samenleving waar een verbod rust op alcohol, zich op besloten party's laven aan drank.
  • De keuze van Theroux voor het gebied rond de Middellandse Zee is verrassend. Eerdere reisverhalen gingen over meer exotische gebieden. Het begin en eindpunt van deze reis per trein, bus, taxi of boot zijn resp. Gibraltar en Ceuta; de zuilen van Hercules aan weerszijden van de Straat van Gibraltar. Libanon, Libië en Algerije worden om veiligheidsredenen overgeslagen. Theroux ziet zichzelf als waarnemer; hij beschrijft het landschap, de steden, de dorpen en de mensen als een decor dat aan hem voorbij trekt. Hij heeft vooral oog voor het gewone leven, toeristische bezienswaardigheden als Pompeji of het orakel van Delphi zeggen hem minder. Overal is er wel een onderwerp dat hem bijzonder raakt en waarover hij met mensen praat. In Spanje de populariteit van stierenvechten, in Italië het fascisme en in Albanië het alom aanwezige, zichtbare verval. Een caleidoscoop van waarnemingen doorspekt met ironie en schertsende humor en gekleurd door eigen ervaringen en opvattingen, resulterend in een zeer persoonlijk en boeiend beeld van de kusten rond de Middellandse Zee.
  • Het leven van Paul Theroux bestaat uit reizen en schrijven. Zijn oeuvre bevat titels als China per trein, De oude Patagonië-expres, Dark Star Safari en Het diepe Zuiden, en de romans De poort naar India en De benedenrivier. Hij woont in Hawaii en op Cape Cod. Op bol.com vind je alle boeken van Paul Theroux, waaronder het nieuwste boek van Paul Theroux. Dit boek van de beroemde schrijver-reiziger Theroux lijkt het gevolg te zijn van een mislukt huwelijk. Ongelukkig, depressief en zonder 'thuis' gaat hij in op een voorstel uit Australie om daar, en in Nieuw-Zeeland, een promotietournee te ondernemen voor zijn oeuvre, d.w.z. interviews te geven en eigen werk signerend. Hij besluit voorlopig Oceanie niet meer te verlaten en gaat op reis. Hij bezoekt tientallen landen, miniatuurstaatjes en eilanden; in zijn kajak nota bene! Het resultaat is een boek vol observaties, gesprekken, overpeinzingen en oordelen die soms vooroordelen worden. Theroux blijkt anti-Japans, anti-Amerikaans en anti-Frans. Het boek is boeiend, vaak cynisch, soms humoristisch. Maar het is een Theroux en dat betekent lezen zonder het boek neer te leggen!
  • Bloomsbury Oorspronkelijke titel Omslagbeeld uit 100 stuns Billy Schine's hoge IQ en Harvard-diploma hebben hem nog niet ver gebracht in het leven. Sterker nog, om aan zijn problemen te ontkomen - in de gedaante van een schuldeiser genaamd Ragnar, die vanwege de $60.000 die Billy nog moet terugbetalen aan Harvard, serieuze dreigementen uit - reageert hij op een advertentie die hij op de radio hoort: `Hargrove Anderson Medical is op zoek naar vrijwilligers die willen participeren in een medicijnenonderzoek. Kost en inwoning is gratis en er staat een genereuze salariëring tegenover.' Billy komt terecht in een bonte groep proefkonijnen, onder normalen zogezegd, op wie het medicijn Allevatrox (een antipsychoticum ter bestrijding van schizofrenie) wordt uitgetest. Wat er achter de deuren van het instituut plaatsvindt, is hilarisch, hartverscheurend en ontroerend.
  • No More Tomorrows Oorspronkelijke titel Omslagontwerp DPS Design & Prepess service te Amsterdam Zetwerk Ceevan Wee te Amsterdam Fotokatern Newspix - AFP [P13 onder - P 14 In oktober 2004 stapt de dan 28-jarige Schapelle Corby in het vliegtuig naar Bali om daar de verjaardag van haar zusje te vieren. Maar haar droomvakantie verandert in een nachtmerrie als de douane vier kilo marihuana in haar bagage vindt. Ze wordt ter plekke gearresteerd. Een half jaar later verschijnt ze voor de rechter. Hoewel Schapelle volhoudt onschuldig te zijn, veroordeelt hij haar tot twintig jaar gevangenisstraf. Schapelle's rechtszaak en veroordeling werden in Australië door miljoenen met afschuw gevolgd. Ondanks hoger beroep, de steun van het complete Australische volk en diverse mensenrechtenorganisaties, waaronder Amnesty International, zit Schapelle tot op de dag van vandaag in mensonterende omstandigheden opgesloten. Samen met haar familie blijft zij dagelijks strijden voor haar overleving en, hopelijk, haar vrijlating.
  • De interviews en korte verhalen in dit boek gaan over de zorg, het verdriet en de aandacht die mensen besteden aan hun schizofrene of chronisch psychotische familielid. De verhalen laten zien hoe schuldgevoel plaats maakt voor strijdbaarheid. GUUSJE SILVER beschrijft met een luchtige ondertoon hoe een kind, ouder of partner plotseling verandert in een ONBEKENDE HUISGENOOT. In de interviews verwoordt ze de pijn, de strijd, de liefde en de volharding van familieleden. De auteur hoopt met dit boek de nog altijd bestaande vooroordelen en misvattingen over schizofrene mensen en hun familie weg te nemen. De gedachte dat de opvoeding deze stoornis veroorzaakt, is inmiddels achterhaald. Uit de verhalen wordt duidelijk hoeveel inspanningen en moeite gezonde mensen zich getroosten om hun zieke familielid te begrijpen en te begeleiden. Het boek is een liefdevol en reëel pleidooi voor begrip en mededogen.
  • De 2e roman van een Oostenrijkse schrijfster (geb. 1948), van wie eerder verscheen 'Het land van de geslagen kinderen'. Absoluut een heel bijzonder boek. Het gaat over het leven van een autistisch kind en zijn moeder, verteld door de zeer intelligente moeder. Hun leven lijkt zich wel op een andere planeet af te spelen, zoveel onbegrip en afwijzing ontmoeten zij. Niet het autisme van het kind is een probleem (behalve in het begin), het is de houding van de buitenwereld die het leven bijna ondraaglijk maakt. Het is een uitermate woedend, cynisch en beschuldigend verhaal, maar volstrekt overtuigend. Ze wenst geen sussende of relativerende opmerkingen te horen. Heel erg aangrijpend, stelt emotionele eisen aan de lezer. Ook in literair opzicht een hoogvlieger. Zou vakliteratuur moeten zijn voor elke werker in gezondheids- en welzijnszorg, maar daarnaast onmisbaar in welke bibliotheek dan ook. De vertaling is van dezelfde kwaliteit. Duidelijke bladspiegel.
  • Nichts geht mehr - Stationen einer Frau aus dem Milieu Oorspronkelijke titel Verspreiding Belgie Uitgeverij Baart Pvba te Borsbeek Herinneringen van een prostituee, die na een harde jeugd min of meer toevallig in het "milieu" terecht komt. Zij vertelt hierover op een zeer droge manier met het accent op de sociale kanten van dat bestaan. Het boek bestaat alleen uit handelingen, nergens komen personen uit de verf, nergens wordt duidelijk wat de drijfveer van hun handelen is. Het slot komt dan ook uit de lucht vallen, de lezer heeft dit einde niet kunnen zien aankomen. Daarom verliest het boek veel aan spanning, hoe spannend de avonturen op zichzelf ook zijn. Aan het eind van het boek zijn enkele gedichten van de schrijfster opgenomen.
  • Myalgische encephalomyelitis Mijn hoofd is een oord van verschrikking... Mijn lichaam doet niet meer wat ik vraag.' Van de ene op de andere dag is Marcella aan haar bed gekluisterd. De artsen hebben geen idee wat er aan de hand is. Gelukkig komt Carl om haar te begeleiden op haar medische zoektocht; maar liefde zonder eigenbelang wekt voorlopig haar wantrouwen op. Haar vorige mannen waren zo niet. Ze blijkt te lijden aan CFS (chronisch vermoeidheidssyndroom, ook wel ME). Carl wordt steeds meer haar 'bondgenoot'. De hoofdpersoon is een moedige, strijdlustige vrouw die het gevecht met haar ziekte aangaat. Door haar 'sakkeren en vloeken' kan zij irritant overkomen, maar ze roept ook bewondering op. Geleidelijk begint het herstel. Marcella Baete (1939) publiceerde kinderboeken, verhalen en romans. In 1996 kreeg ze de Ary Sleeksprijs voor haar roman 'Kasterbant'. Het boek is opgedragen aan de artsen die haar behandelen. 'Ik weet ook dat ik voor de medische wereld een proefkonijntje was. Ben. Wie weet zijn CFS'ers alleen de voorbode van een wereldwijde epidemie van nog te verwachten ziekten, onder meer door de torenhoge vervuiling die overal plaatsvindt.' Al met al een indrukwekkende autobiografische roman.
  • Autobiografisch verslag van de geestelijke en lichamelijke inzinking , en herstel , van een 40-jarige Amerikaanse Autobiografisch verslag van een geestelijke en lichamelijke inzinking van een 40-jarige Amerikaanse vrouw. Op het hoogtepunt van haar carriere als t.v.-producente stopt zij plotseling en zonder begeleiding met langdurig valiumgebruik. Uiteindelijk moet zij toch in een psychiatrische inrichting behandeld worden; na een zware strijd komt zij er min of meer boven op. Vlot geschreven ik-verhaal, een waarschuwend voorbeeld van onverwerkte jeugdtrauma's, toenemend medicijngebruik, bezoeken aan psychiaters alsof het kappersbezoekjes zijn.
  • Sinds 1992 verschijnen in de rubriek Feministische Meetlat van het maandblad "Opzij" interviews met bekende mannelijke wetenschapsbeoefenaars, politici, artiesten, opinionleaders etc. Een selectie van deze interviews van Cisca Dresselhuys, hoofdredactrice van het blad, is opgenomen in deze bundel. Rode draad van de gesprekken met onder meer Eric Noordholt, Jos Brink, Enneüs Heerma en René Diekstra is de houding van deze mannen ten opzichte van vrouwen. De vragen van Dresselhuys zijn prikkelend, goed geïnformeerd en soms vol humor en hebben betrekking op zowel werk als privé-zaken. Dresselhuys maakt het haar respondenten niet makkelijk, echter zonder haar respectvolle houding te verliezen. Deze benadering levert amusante en interessante portretten op. Het boek als geheel geeft een beeld van de manier waarop maatschappelijk belangrijke mannen met vrouwen omgaan. Het boek is voor een breed publiek interessant en toegankelijk.
  • Druk binnenwerk Drukkerijen vh Ellerman nv te Amsteradm
  • In dit boek wordt de vraag behandeld waarom innoveren (=technologische vernieuwing) noodzakelijk is voor bedrijven en men geeft een overzicht van de gedachten die, te beginnen bij Schumpeter, zijn geformuleerd over innovaties, de dynamiek van bedrijfstakken en de zich daarbij afspelende concurrentieprocessen. Vervolgens wordt deze betekenis toegelicht aan de hand van de gang van zaken in bepaalde bedrijfstakken (halfgeleiders, computers, bloemisterij). Ten slotte volgen ij hoofdstukken met een algemene beschouwing over technologiebeleid en mondiale concurrentie. De auteurs zijn verbonden aan de Faculteit der Economische Wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Zij publiceren regelmatig over het onderhavige onderwerp. De waarde van het boek is tweeërlei. Allereerst worden de (bekende) vaak moeilijke theoretische beschouwingen op luchtige wijze verwoord. Tevens geven de hoofdstukken over de praktische betekenis van innovatiestrategieën in bepaalde branches een - tot nu toe - onbekend - kijkje in de keuken van het bedrijfsleven. Bevat grafieken, literatuuropgave en register. Het boek is bedoeld voor ondernemers, managers, bestuurders en studenten op HBO- en WO-niveau.
  • Gebruikers Sporen en Geel verkleuring roest vlekken
  • Ronald Feith en Martin Oudshoorn Omslagontwerp Fotografie Martin en Marco Oudshoorn Om de twee weken gaat Raoul Heertje met iemand eten, en doet daar vervolgens verslag van. Het lijkt simpel, maar hij redde met zijn bijdragen Vrij Nederland van een aanstormend faillissement. Namen? U wilt namen? Een willekeurige greep: Ivo Niehe, Simon de Waal, Harry Mens, Gertjan van Leeuwen, Femke Halsema, Pieter van den Hoogenband, Annemarie Jorritsma, Rudi Fuchs, Hans Wiegel, Dieuwertje Blok, Koos Postema en, natuurlijk, Arie Ribbens. Deze bundel bevat louter hoogtepunten, zal nog jaren als leerboek gelden voor iedere aspirant-interviewer in Nederland en bevat een exclusief voorwoord van niemand minder dan Simon de Waal.
  • Yn dizze twadde roman fan Anders M. Rozendal giet it oer de lange reis dy't harddrugs (kokaïne en heroïne) meitsje fan Súd-Amearika nei Europa. En dan benammen oer de minsken dy't dêroan meiwurkje. Wat driuwt har? Wêrom stappe se sa maklik oer de grinzen fan wet en moraal hinne? Is it om it jild, it aventoer of beide? Tinke se net oan de brukers fan it gif, dy't troch harren tadwaan deroan geane? Yn it boek wurde fjouwer jongelju beskreaun dy't net mear sunder drugs kinne. Moatte de omstanners, yn dit gefal neiste famylje, sitten bliuwe dêr't se sitte en de striid tsjin de drugsmafia oan it gesach oerlitte?
  • Printe bij Kooij & Visser Snits
Ga naar de bovenkant