-
Mensen die niet begeesterd zijn van professioneel bergbeklimmen maar wel over een avontuurlijke geest beschikken, zullen 'Naar het sneeuwgebergte', de belevenissen van Bart Vos in Irian Jaya, Indonesië (het voormalige Nieuw Guinea), niet willen missen. In de aanloop naar het grote werk, de Wilhelminatop, laat Vos al direct zien hoe, met wie en onder welke omstandigheden hij het grote avontuur tegemoet gaat. Vanzelfsprekend, bijna achteloos, maar niet afstandelijk beschrijft hij ontmoetingen en heeft daarbij veel oog voor de mensen van het land die in tegenstelling tot nieuwkomers geen opschepperig gedrag vertonen. Op goed gekozen momenten lardeert hij zijn belevenissen met relevante stukjes geschiedenis. Verder tekent hij rake typeringen van de verschillende bevolkingsgroepen; vooral Indonesiërs, de oerwoudwegenbouwer Agus, weet hij op niet minder dan racisme te betrappen. Vos ergert zich aan de vooroordelen en door die ergernis in dialoogvorm te beschrijven, laat hij standpunten naar boven komen. Een boek dus dat eigenlijk niet over bergbeklimmen gaat, maar waar beklimmen van de Carstenstop eerder reden lijkt om diep in het binnenland te komen om samen met de oorspronkelijke bevolking op te trekken. Een uitstekend reisverhaal dat veel mensen zal bekoren
-
Hoe dronken ben je?" vroeg dokter Onyango toen we de berg afliepen naar zijn huis. We hadden op de veranda een paar flesjes lauw Tuskerbier gedronken. "Hoezo? Ik ben niet dronken," zei ik. "Oké, dan gaan we nu naar de kroeg." "Naar de kroeg? Ik heb dienst... Er ligt een vrouw op de verloskamer die wordt ingeleid." Tijdens het tropenco-schap in de bergen van Kenia komt de auteur in bizarre situaties terecht. De bekende problemen die een co-assistent tegenkomt worden in de tropen nog eens gecompliceerd door cultuurverschillen, communicatieproblemen en een gebrek aan diagnostische en therapeutische middelen. In het dagboek "Naar de tropen" beschrijft de auteur met een kwinkslag wat hij binnen en buiten het missieziekenhuis meemaakt. Ondanks alle frustraties wordt duidelijk dat Kenia en de Kenianen een plaats in zijn hart hebben veroverd.
-
'Spreek ik met Marilyn French 4Ja.1 'Ik wilde u even bedanken. Door u heb ik mijn man verlaten.' '0. Ik neem aan dat er wel wat meer aan de hand was.' 'Nee. Ik las Ruimte voor vrouwen en ik besloot het niet langer te pikken.' 'Niets heeft de vrouwen in dit boek er ooit van kunnen weerhouden om te schrijven, of te geloven in de kracht van het woord... Ik wist dat ik zonder hun boeken niet de persoon zou zijn geweest die ik nu ben. Of dat ik niet geweest zou zijn waar ik nu ben. Al deze schrijfsters hadden, ieder op haar eigen manier, 'benoemd' wat ik al wist sinds die dag toen ik vier was en naast wijn moeder moest gaan liggen om een dutje te doen in de hitte van de Australische zon. Ik wist dat ze ziek was, maar ze was vooral ziek van haar eigen leven. Ik wist waarom mijn moeder in zo'n slaperig voorstadje was beland. En ik zwoer dat mij dat nooit zou gebeuren. Maar pas toen de vrouwenbeweging in de jaren zeventig de westerse wereld veroverde, met boeken die mijn gevoelen s en die van miljoenen andere vrouwen betekenis gaven. wisten we allemaal dat we niet alleen waren. En onze levens zouden nooit meer hetzelfde zijn. De vrouwen in dit boek leerden ons de grenzen van wat mogelijk was te verkennen. Ze leerden ons niet bang te zijn; ze leerden ons te geloven dat we onszelf kunnen zijn of de personen kunnen zijn die we eigenlijk willen zijn. Als de lezer van dit boek alleen maar daarvan overtuigd raakt, dan is het allemaal de moeite waard geweest.
-
Negen verhalen Keltische romans , ridderromans en oude volksboeken O.a. Faust - Tannhauser Lohengrin - Robert de Duivel Deze pocketuitgave bevat een negental oud-Europese vertellingen, waaronder Robert de Duivel, Parzival, Faust. Deze verhalen zijn geschikt voor de hogere klassen van het middelbare onderwijs of voor geinteresseerden in mythologie. Een erg bruikbaar boekje, waarin de auteur geslaagd is de vertellingen aan te passen aan modern taalgebruik, terwijl de sfeer van die tijd uitstekend behouden blijft. Achterin zijn aantekeningen opgenomen, die beknopt het ontstaan en de vindplaatsen van de vertellingen weergegeven.