• Achter Alines schijnbaar gelukkige en comfortabele leven gaat een ziekeljke onzekerheid schuil. Als ze merkt dat haar man iets heeft verzwegen en deze onzekerheid verder gevoed wordt door waarschuwingen van haar buurvrouw, verandert haar leven in een leugen, met lugubere gevolgen.
  • Ihre Erhaltung und Pflege in den Bezirken Halle und Magdeburg.
  • Boerenroman van r.k.-huize spelend in de Peel, waarin het lief en leed van de uiteenlopende typen met goedmoedige humor wordt beschreven. Een boeiend geheel, hoewel de situaties soms wat overdreven of gedateerd aandoen.
  • Renate Dorrestein (1954 - 2018) begon als leerling-journaliste bij de Libelle en Panorama. In 1977 begon ze freelance te schrijven. Ellen van Bemmel, een 37-jarige patholoog-anatoom, is zwanger en moet vanwege een dreigende miskraam lange tijd het bed houden. Dat is het 'nu', maar in haar jeugd heeft Ellen een verschrikkelijk drama meegemaakt, dat haar hele leven tot nu beheerst. Haar jeugd in een opvanghuis, haar studententijd, haar relaties, alles is overheerst door wat ze als kind van twaalf heeft meegemaakt en niet kan verklaren. Door haar studie begint ze te begrijpen wat de oorzaak ervan geweest is. Meer dan in sommige andere boeken van de schrijfster heb je als lezer begrip voor de romanpersonages. Het boek laat je niet los. Vrij kleine druk.
  • Meg Altmann is net gescheiden. Om een nieuwe start te maken verhuist ze met haar tienjarige dochter Sarah naar New York. In hun pas gekochte huis blijkt een vreemde kamer met stalen muren te zijn gebouwd. In de kamer is een telefoon, er zijn noodvoorraden en één muur is bedekt met televisieschermen, waarop alle hoeken van het huis te zien zijn. De kamer wordt de panic room genoemd en moet de bewoners een gevoel van veiligheid geven. Meg wordt eerder nerveus van de kamer. Als er 's nachts wordt ingebroken, zoeken Meg en Sarah hun toevlucht in deze hightech-bunker. Net als ze opgelucht ademhalen, wordt duidelijk dat de indringers op zoek zijn naar iets wat zich in de panic room bevindt. En ze zullen niet vertrekken voordat ze het in handen hebben...
  • In deze roman van Möring bevindt de zestigjarige sprookjesschrijver, de met een groot geheugen toegeruste Nathan Hollander, zich samen met zijn nicht in het ingesneeuwde huis van zijn gestorven oom, volstrekt afgezonderd van de buitenwereld. Testamentair is beschikt dat hij het huis mag hebben wanneer hij de biografie van zijn oom schrijft. Houtwerk (antiek meubilair e.d.) opstokend teneinde warm te blijven, brengt hij vijf dagen in het huis door en hij onthult -bezocht door de schimmen van enkele voorouders- de geschiedenis van zijn joodse familie en denkt na over zijn eigen plaats in het leven. Prachtige portretten van opmerkelijke personages levert dat op. Intussen is deze roman veel meer dan een rechtlijnig verhaal. Door allerlei zijsporen, sprookjes en verhalen, maar ook door de werking van leidmotieven (b.v. de toren van Babel, klokken en tijd, maar ook door het kernbegrip 'entropie' dat zowel inhoudelijk als structureel werkzaam is) ontstaat een ingenieuze, meesterlijke roman. Niet alle onduidelijkheden worden opgelost, maar dat staat niet in de weg dat de roman een adembenemende leeservaring oplevert, die de lezer, ook na het lezen, niet met rust laat
  • Kruideniers winkel wordt supermarkt en bediende wordt Baas
  • Roman speelt zich af tegen de achtergrond van de belangrijkste momenten van de geschiedenis: het verval van het Romeinse Rijk, de pest in de 14e eeuw en de Tweede wereldoorlog. De droom van Scipio beschrijft de lotgevallen van 3 mannen: Manlius Hippomanes, een Gallische Aristocraat geobsedeerd door het redden van de Romeinse beschaving; Olivier de Noyen, een dichter; en Julien Barneuve, een intellectueel die zich aansluit bij het Vichy-bewind. Het leven van deze mannen is verbonden met de klassieke tekst waar 'de droom van Scipio'zijn titel aan ontleent, en aan hun liefde voor 3 bijzondere vrouwen.
  • Magie is het honderdste boek van Danielle Steel. Magic Oorspronkelijke titel Foto auteur Brigitte Lacombe In Parijs, de Lichtstad, wordt elke zomer een white dinner gehouden: een verrukkelijk diner in de buitenlucht waarbij alle gasten witte kleren dragen. Na zonsondergang worden witte ballonnen met lichtjes losgelaten - elk met een geheime hartenwens van een genodigde. Dit jaar zijn twee bevriende stellen aanwezig die voor een grote verandering staan. Jean-Philippe en Valerie Dumas, de een bankier, de ander redacteur bij Vogue, overwegen een mogelijke uitzending naar China. Benedetta and Gregorio Mariani leiden samen een Italiaans mode-imperium. Maar hij heeft een grote zwakte die zowel hun bedrijf als hun huwelijk bedreigt. Magie volgt deze vier vrienden in hun hartverscheurende en soms verrassende keuzes, tot zij elkaar een jaar later terugzien bij het white dinner. Zijn hun hartenwensen vervuld?
  • Overzicht van de geschiedenis van de exiluitgeverij van Heinz Kohn
  • Zesde roman van de schrijver/arts (1948). De auteur van reisverhalen Ronald Vermeer beleeft een dieptepunt in zijn huwelijk, in de verhouding met zijn zoons en in zijn werk als hij van een miljonair-reclameman de opdracht krijgt om vijf idealisten, verspreid over de aardbol, te interviewen over hun ideeën, voor een publikatie in een fotoboek dat de schoonheid van de wereld zal moeten weergeven en dat zal uitkomen in verschillende talen. Het idealisme van de uitverkorenen die wonen in New York, Kiev, Bali, Bangladesh en Vietnam blijkt erg aarde-gebonden. Het is duidelijk dat Vermeer tevens zoekt naar de eigen idealen uit zijn jeugdjaren. 'Het gevangen beeld' geeft zo het gevecht van een auteur weer die tracht zijn eigen ideeën over onze samenleving te beschrijven tegen de gemakzuchtige vooroordelen van velen in. Door het verhaal heen speelt de liefdesverhouding tussen de ook bij het boek betrokken fotograaf met een getrouwde Chinese kinderarts. Ongetwijfeld een opvallend gegeven in een boek dat enerzijds goed geschreven is, maar anderzijds wel wat beknopter had kunnen zijn.
  • Deze bundel bevat reisverhalen van een tiental binnenlandse en buitenlandse reisboekenauteurs. Van internationaal bekende auteurs als Ryszard Kapuscinski, Paul Theroux, O'Hanlon en twee Nederlandse auteurs, te weten Nicolaas Verschuur en August Willemsen, werden reisverslagen opgenomen van bezoeken aan delen van Latijns-Amerika: Vuurland, Patagonië, Brazilië, Bolivia en Honduras. Een scala van onderwerpen komt aan bod. Deze variëren van een journalistiek verslag van de grensoorlog tussen Honduras en El Salvador in 1969, onderzoekingen van illegale landonteigeningen en geweld, brieven over het dagelijks leven van een emigrant in Sao Paulo, tot verslagen van expedities naar geïsoleerd levende Indianen in de Amazone-regenwouden waarin de ontdekkingsdrang van de schrijver wordt bevredigd. De verhalen variëren sterk in betrokkenheid bij de Latijnsamerikaanse bevolking. Opvallend is dat de ik-persoon, de reizende schrijver, sterk op de voorgrond treedt. Dit boek zal geïnteresseerden in Latijns-Amerika van diverse pluimage aanspreken. Toptien-boek.
  • Poterjannyj i vozvrascennyj mir Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Rock Vermeulen H.W. Nederlandse vertaling voorwoord Olivier Sacks Christien Jonkheer Ljova Zasetski kreeg tijden de tweede wereld oorlog een kogel in zijn hoofd, maar overleefde. In dagboeken gedurende 25 jaar beschreef hij zijn strijd om de talloze handicaps te overkomen. Op deze dagboeken is het boek van Lurija (die hem jarenlang als patient had) gebaseerd. Aan de hand van passages uit de dagboeken laat Lurija zien hoe de hersenen werken, en wat er mis was gegaan bij deze patient. Wat het geval van Zasetsky vooral zo tragisch maakte was dat hij zich bewust was van zijn verlies. Hij vocht met de `vasthoudendheid van een verdoemde' om weer greep te krijgen op zijn bestaan. Zijn belangrijkste wapen in deze strijd was het schrijven van een dagboek, een taak die hem vijfentwintig jaar kostte. Het resultaat kon hij zelf niet lezen, omdat hij de eerste letters van een woord weer was vergeten als hij bij de laatste was aangekomen.
  • Dit boekje bevat een beschrijving van het ontstaan en de vindplaatsen van kienhout en van de inwendige samenstelling van de diverse houtsoorten waarbij tevens de diverse verschillen worden gegeven van de meest voorkomende houtsoorten van het kienhout. Dit boek is een klein gedeelte uit "De bodem van Nederland", deel 1 (1856). De auteur Dr. W.C.H. Staring (1808-1877) is een der meest bekende en bekwaamste geologen uit de 19e eeuw. Het tweede gedeelte is door Dr. Brands geschreven, dendroloog uit de 19e eeuw. Mensen die wat meer van oude veengebieden met evt. kienhout willen weten en het 19 eeuwse taalgebruik geen bezwaar vinden, zullen d.m.v. dit boekje wat geholpen worden. De 23 tekeningen zijn in het zwart-wit en redelijk duidelijk. Bevat geen inhoudsoverzicht of register.
  • Bewusst heilen mit Sophrologie. Ein Wegweiser zur dauerhaften Gesundheit und Lebenskraft durch ganzheitliche Behandlung des Menschen.
  • Autobiografisch getint relaas van het leven van een fietsendief in de jaren tachtig te Amsterdam Wat je ook doet, of het nou fietsen jatten of bollen pellen is, er moet vaart in zitten. Niet van dat langzame, dan werkt het niet. Ik kende bijvoorbeeld een gast, die had zijn betonschaar in een rugzakje op z'n rug hangen. Zie je het voor je? Klaarlichte dag, voor de Hema. Rugzak af, rits open, betonschaar d'r uit en knippen. Zo werkt dat niet. Er was maar één manier en dat was: jas open, afdekken, tang d'r uit, aanleggen en knippen. Het geknipte slot via je rechterhand in je jaszak laten glijden en de schaar met links weer onder je jas steken. Ketting om je nek en in een vloeiende beweging op de zojuist geknipte omafiets stappen. Je omgeving vanuit je ooghoeken waarnemen en zonder paniek de stoep af rijden.' 100.000 fietsventielen speelt zich af in de wilde jaren tachtig van Amsterdam, 'toen de stad nog niet af was'. Het is het schrijversdebuut van Chiel van Zelst [1964], thans wonend en werkend in New York. Over zijn schrijverschap: 'Ik heb van alles gedaan, en nou doe ik dit.
  • Geschreven bij De Magische Wereld Van Het Kind De schrijfster heeft duidelijk verstand van zaken. Met de huidige stand van kennis binnen de psychologie en psycho-analyse als bagage verteld ze op zeer duidelijke wijze hoe een kind in de eerste drie levensjaren de wereld in kijkt. Ze beschrijft dit echter op een niet alleen zeer duidelijke manier maar weet er ook zeer veel humor aan toe te voegen waardoor het aangenaam te lezen is. Je gaat je kind echt beter begrijpen en krijgt bovendien inzicht in de wijze waarop jouw gedrag als ouder wordt waargenomen door je kind en welke invloed dit heeft. Echt een aanrader voor iedere ouder die interesse heeft in zijn of haar kind(eren) en meer wil dan intuitief opvoeden of slechts normen en waarden prediken.
  • Mensen die niet begeesterd zijn van professioneel bergbeklimmen maar wel over een avontuurlijke geest beschikken, zullen 'Naar het sneeuwgebergte', de belevenissen van Bart Vos in Irian Jaya, Indonesië (het voormalige Nieuw Guinea), niet willen missen. In de aanloop naar het grote werk, de Wilhelminatop, laat Vos al direct zien hoe, met wie en onder welke omstandigheden hij het grote avontuur tegemoet gaat. Vanzelfsprekend, bijna achteloos, maar niet afstandelijk beschrijft hij ontmoetingen en heeft daarbij veel oog voor de mensen van het land die in tegenstelling tot nieuwkomers geen opschepperig gedrag vertonen. Op goed gekozen momenten lardeert hij zijn belevenissen met relevante stukjes geschiedenis. Verder tekent hij rake typeringen van de verschillende bevolkingsgroepen; vooral Indonesiërs, de oerwoudwegenbouwer Agus, weet hij op niet minder dan racisme te betrappen. Vos ergert zich aan de vooroordelen en door die ergernis in dialoogvorm te beschrijven, laat hij standpunten naar boven komen. Een boek dus dat eigenlijk niet over bergbeklimmen gaat, maar waar beklimmen van de Carstenstop eerder reden lijkt om diep in het binnenland te komen om samen met de oorspronkelijke bevolking op te trekken. Een uitstekend reisverhaal dat veel mensen zal bekoren
  • In dit vademecum u bij de productbeschrijving indicaties die door onderzoek en internationaal erkende wetenschappelijke literatuur worden ondersteund
  • Sunrise with seamonsters Oorspronkelijke titel Typografie John van Wijngaarden Foto omslag Martha Cooper Paul Theroux is voornamelijk bekend om zijn reisverhalen waarbij hij lange treinreizen maakt door exotische landen. Hij heeft echter ook enige voortreffelijke romans op zijn naam staan waaronder 'The Mosquito Coast' (Muskietenkust). Korte stukken zoals de 10 in dit boekje hebben voor de meeste lezers minder aantrekkingskracht, maar de stukjes behoren tot de bekende genres van Theroux. Deze keer beschrijft hij in het titelessay 'Ondergronds spookhol' niet het reizen per trein maar per subway, en wel in New York City. Het is niet zozeer een reisverhaal als wel een journalistiek verslag van het wel en wee van de subway: bekend om misdaad, aftakeling, graffiti zo erg dat er op sommige stations geen enkele plaatsaanduiding of informatiekaartje te lezen is. Zoals gewoonlijk maakt Theroux van alles mee. Andere stukken gaan over: een roeitocht langs de oostkust van Amerika 'Zonsopgang met zeemonsters', de genoegens van het treinreizen in het algemeen, een vriendschap met de schrijver V.S. Naipaul, een reunie van de High School, en het sluipende en niet uit te roeien racisme van blanken in zwarte werelddelen ('Tarzan is een blanke emigrant'). Zeer onderhoudend en gemakkelijk leesbaar, prettig vertaald.
  • Het is moeilijk iets van de inhoud te vertellen , want u moet deze zeer bijzondere roman zelf ondergaan .. Een betaalbaar cadeau voor elke gelegenheid .. leuk om tegeven en nog leuker om te krijgen Door allerlei omstandigheden verliest de dochter van een rijke Witrussische prins en een wereldberoemde Amerikaanse filmster haar kapitaal. Zij moet voor zichzelf en haar achterlijke zuster in het levensonderhoud voorzien. Voor de wereld bestaat deze zuster niet; de familie heeft haar in een inrichting verstopt. Dit geheim, alsmede de 'struggle for life' in een luxe, aristocratische wereld vol glamour, status en seks vormen de rode draad door het verhaal. De zinnen zitten soms zo krom in elkaar dat ze onbegrijpelijk zijn. Bovendien worden regelmatig vergelijkingen gemaakt die nergens op slaan en komen de karakters nooit echt tot leven. Dit alles zal de ware liefhebber niet hinderen. Ook verfilmd als televisie-feuilleton. Pocketeditie; kleine druk, krappe marge.
Ga naar de bovenkant