-
The Veiled One Oorspronkelijke Titel Rainbouw Crime In een parkeergarage wordt het levenloze lichaam van een vrouw gevonden. Inspecteur Wexford, nog herstellende van zijn verwondingen van een bomaanslag, geeft de leiding van het onderzoek in handen van zijn assistent Burden. Het is echter Inspecteur Wexford die hem op het goede spoor zet en uiteindelijk de dader achterhaalt.
-
Ooit kreeg ik dit boek van mijn vader ; het verhaal, maar met name het talent en de mensenkennis van de schrijver, is zo indrukwekkend dat het je meesleept en je zelfs empathie voelt voor de meest afschuwelijke karaktertrekken. De alles overheersende verliefdheid die een jonge zigeunerin voelt voor haar boer (en meester0, die haar hele verdere leven en dat van de mensen om haar heen zal bepalen en dan het slot, op de aller- allerlaatste bladzijde.....onthutsend en prachtig verteld. Een meesterwerk !
-
In Het woeden der gehele wereld staan de bewogen jeugdjaren van Alexander Goudveyl centraal. De geschiedenis van Alexanders jeugd - gekleurd door 't Harts obsessies voor muziek, liefde en religie - is tevens de geschiedenis van een tijdperk, de jaren vijftig en zestig, en van een nooit opgehelderde moordzaak. Die moord gaat terug op een authentiek voorval: in 1956, pal voor Kerstmis, werd in Maassluis tijdens een groots opgezette evangelisatie-campagne op klaarlichte dag een politieagent doodgeschoten.In Het woeden der gehele wereld speelt ook een mislukte vluchtpoging met een haringkotter in de woelige meidagen van 1940 een rol. Deze thrillerachtige elementen worden naadloos verweven met de psychologische ontwikkeling van Alexander Goudveyl, die ervan droomt componist te worden.Maarten 't Hart trekt in deze breed opgezette roman velerlei registers open. Het is tegelijk een Bildungsroman van epische allure, een fijnzinnige psychologische roman en een onvervalste whodunit, die tot de laatste pagina blijft boeien.*Een aantrekkelijke roman die op allerlei niveaus te lezen valt [...] een kloek verhaal met veel kanten en de spanningsboog van een thriller. - T. van Deel in Trouw*Al met al zou deze roman daarom een hoogtepunt in het werk van deze schrijver kunnen zijn.
-
Historische roman, spelend in het oude Egypte in de dertiende eeuw voor de jaartelling, met als hoofdfiguur de bekende farao Ramses II. In dit tweede deel van de romancyclus worden de eerste regeringsjaren van Ramses beschreven. Niet iedereen is gelukkig met dit koningschap en complotten tegen Ramses worden gesmeed. Aan het einde van het boek wordt Ramses bovendien geconfronteerd met aanvalsplannen van de Hettieten. De auteur is een Frans egyptoloog en wil door zijn romans meer bekendheid geven aan het oude Egypte. Door in zijn verhaal Mozes, Homerus, Menelaüs en Helena te introduceren verbreedt hij het perspectief, maar maakt hij zijn verhaal tegelijk onwaarschijnlijker. Zijn opvatting dat Mozes een aanhanger van de zonnereligie van Echnaton zou zijn geweest, is zeer omstreden. De schrijfstijl is vrij eenvoudig en het boek zeker toegankelijk, maar echt boeiend wordt het verhaal niet: daarvoor is de stijl te voorspelbaar en zijn de figuren te vlak.
-
In dit tweede deel van drie boekjes over de Oosterscheldewerken worden de technische aspekten van de bouw van de stormvloedkering beschreven. De overige boekjes (a.i.'s deze week) gaan in op dit werk als onderdeel van het Deltaplan en de milieuaspekten ervan. In 48 pagina's, waarvan meer dan de helft door foto's in beslag wordt genomen, wordt in drie talen (Nederlands, Duits en Engels) de manier van ontwerpen en de aanleg beschreven. Veel aandacht wordt besteed aan de diverse vaartuigen, die speciaal voor dit werk ontworpen zijn. Daarnaast wordt de volledige opbouw en werkvolgorde voor de kering behandeld. De achtergronden van de compartimenterings-dammen worden belicht. Geschikt om (achtergrond-)informatie aan een willekeurige geinteresseerde te verschaffen.
-
Norman Lewis reist door een groot gedeelte van Indonesië en doet op briljante wijze verslag van zowel de pracht als de ellende van het land, zowel de hoop als de wanhoop. Hij gaat op zoek naar een van de rijkste natuurreservaten ter wereld, bezoekt in voormalig Nieuw Guinea als een van de weinige blanken de Yali-stam en slaagt erin het bijna ondoordringbare Oost-Timor binnen te komen om daar het verhaal van de overlevenden van de massamoorden te kunnen vastleggen. Reizen in Indonesië is het verslag van een race tegen de tijd om prachtige plaatsen te zien en te beschrijven zolang het nog kan.
-
In dit boekje wordt nog eens goed gezegd wat eigenlijk wel bekend is, n.l.: De bedreiging van het leven van de waddenzeehond door vervuiling en verstoring van het Waddengebied is een symbool voor de bedreiging van het menselijk bestaan. Op zakelijke en prettig leesbare wijze wordt verteld over de afkomst, het leven en de toekomst van de zeehond. Mooie, instructieve tekeningen en foto's begeleiden de tekst. Geen wetenschappelijke uiteenzetting, maar een goed verstaanbare en weloverwogen "noodkreet". Een boekje, dat de nodige gegevens verschaft aan een ieder die wil weten en aan anderen wil doorgeven, welke gevaren ons milieu bedreigen. Een boekje dat ruime verspreiding verdient in educatieve, maar vooral ook in politieke kringen. Vanaf ca. 12 jaar.
-
The three worlds of Albert Schweitzer Oorspronkelijke Titel Gebruikers Sporen en Geel verkleuring Robert Payne heeft aan de bestaande beschrijvingen van Schweitzers leven niet een willekeurige nieuwe toegevoegd. Bij hem valt de nadruk niet op het heroïsche, al spreekt hij ook daarvoor duidelijk zijn bewondering uit. In zijn opofferend leven wordt Schweitzer zeker door menige onbekende geëvenaard. De auteur van dit boek wil vooral de achtergrond laten uitkomen van hetgeen in de figuur van Schweitzer zo uitzonderlijk geniaal is verenigd: de kunstenaar, de denker en de man van de daad. Daarom spreekt de titel van de 'drievoudige wereld', de muziek, de theologie annex cultuurfilosofie, èn de wereld der medicijnen. Schweitzer is vermaard als talentvol organist, als deskundige voor de orgelbouw en als musicoloog, vooral door zijn standaardwerk over Bach. Door dit boek en door zijn concerten bracht hij de gelden voor zijn eerste hospitaal bijeen. Als theoloog verwekte hij beroering door zijn radicale denkbeelden over Jesus' historisch leven, die ongetwijfeld in brede kringen invloed hebben gehad al zijn zij in de huidige tijd voor een belangrijk deel achterhaald. In zijn cultuurfilosofische geschriften verkondigde Schweitzer het beginsel van 'de eerbied voor het leven' als grondslag der gehele ethiek. Als arts op een afgelegen zendingspost in het binnenland van Afrika heeft hij alléén jarenlang de medische wetenschap in al haar takken in toepassing gebracht. Dat Albert Schweitzer er onder alle omstandigheden in geslaagd is de eenvoud van deze drie werelden in zijn persoon te handhaven, getuigt van zijn geniale persoonlijkheid, welke de auteur van dit boek in een helder licht heeft gesteld.
-
Nadat trouwen jarenlang werd afgedaan als een verwerpelijke kleinburgerlijke gewoonte, is het huwelijk weer helemaal in de mode. Bruiloften worden hoe langer hoe gekker, maar ook oude tradities en gewoonten worden nog altijd nageleefd. Annemarie Oster heeft in IN VOOR- EN TEGENSPOED de mooiste verhalen over het huwelijk verzameld. Verhalen over romantische, originele aanzoeken en zonnige bruiloftsfeesten. Maar ook verhalen over verregende wittebroodsweken en over bruiden en bruidegoms die het af laten weten op de grote dag. Bevat verhalen van onder anderen Yvonne Kroonenberg, Martin Bril en Riana Scheepers.
-
In het selecte Valeriusinternaat slaat een seriemoordenaar toe. De laatstejaarsleerlingen daar vormen een bijzondere groep: superintelligent zijn ze allemaal – daar zorgt de toelatingsproef wel voor – maar bovendien zijn ze of bijzonder artistiek begaafd, of sportief van wereldklasse, of begenadigd hacker of bloedmooi … Als een van hen vermoord wordt, besluit de groep te proberen de dader te ontmaskeren. In hun gesloten wereldje zijn de leerkrachten de eerste verdachten. Het motief van de seriemoordenaar is origineel: het ligt in de toekomst verscholen, zodat de politiespeurders er het raden naar hebben. Het boek eindigt met een verrassende maar overtuigende ontknoping. Het verhaal wordt verteld in de wij-vorm. Een uniek vertelstandpunt dat Paul Kustermans meesterlijk beheerst.