• Een journalist en een antropologe dringen door tot de oude, volstrekt geïsoleerd gebleven beschaving van de nakomelingen van (ham. Ze komen onder de indruk van de principes die al duizenden jaren de samenleving bepalen: 'kusjnoi' en 1mInclu', de volhardende gerichtheid op sociale saamhorigheid, binnen de samenhang van al het geschapene. Toch blijkt dat de kinderen van (hum hun manier van leven pas na een intense worsteling veroverd hebben op de chaos, en dat het bederf hun cultuur nog altijd bedreigt: van buitenaf en van binnenuit. Wat is er echt aan dit volk? Wat is er verzonnen? Wat moet de lezer ermee aan? 'Schrijven is communiceren,' zo is de overtuiging van Mance ter Andere. 'De schrijver begint, de lezer leest het verhaal op mooi. Die communicatie mengt zich in het verhaal en gaat in feite door tot op de achterflap. In de cursieve tekstgedeelten worden de denkbewegingen transparant.'
  • Snel en goed dat is wat de Olde Jan doet
    • Verzending dag nabetaling.
    • Een acceptabel bod is ook welkom
    • Het winkeltje waar de gegevens niet Doorgespeeld worden
    Speciale uitgave ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Opzij Het is bestemd voor de abonnees van Opzij en niet in de handel verkrijgbaar
  • Voor de fotografie op het omslag danken wij de politie - opleidingsschool 'de Home 'te Harlingen voor de medewerking Gijs Wanders Vogelvrije vrienden Dit verhaal speelt zich af in Zuid-Amerika. Carlos, een jongen van dertien jaar, woont sinds de moord op zijn ouders bij zijn tante in de hoofdstad. Als hij zijn geboortedorp gaat bezoeken, verloopt de reis niet zonder problemen. Eindelijk in het dorp aangekomen, lijkt het uitgestorven. Er staat alleen een man met een geweer midden op het plein. Er hangt een angstaanjagende sfeer. In het klooster waar hij logeert hoort hij wat er aan de hand is. De kloosterlingen worden bedreigd omdat het leger en de politie hen verantwoordelijk stellen voor de staking die onder de Indianen is uitgebroken. Het klooster wordt bewaakt. Ze zitten gevangen. Plotseling horen ze een oorverdovende knal...
  • Voor de fotografie op het omslag danken wij de N.v. Nederlandse Spoorwegen voor de medewerking Jona Oberski werd in 1938 in Amsterdam geboren en is auteur en ex-fysicus. Van zijn hand verschenen Kinderjaren (1978), De ongenode gast (1995) en De eigenaar van niemandsland (1997).Kinderjarengeeft een indringend beeld van de belevingswereld van een Joods jongetje tijdens de Tweede Wereldoorlog en de periode vlak erna. Het werd verfilmd als Jonah Who Lived in the Whale en was winnaar van het zeventiende Filmfestival van Moskou in 1993. Boek en film wonnen datzelfde jaar de vijftiende Efebo d’Oro op het festival van Sicilië. Op bol.com vind je alle boeken van Jona Oberski, waaronder het nieuwste boek van Jona Oberski
  • Niet op voorraad
    The Summer Garden Oorspronkelijke titel Chesapeake Shores Roman Sherryl Woods Na een geweldige vakantie in Ierland, compleet met romantisch avontuur, bruist Luke O'Brien van de energie. Nu weet hij wat er ontbreekt in zijn geboorteplaats: een echte Ierse pub. En hij zal zorgen dat die er komt. Dan staat Moira, zijn Ierse schone, opeens voor zijn neus. Hoe fijn hij het ook vindt om haar weer te zien, haar bezoek past niet echt in zijn planning. Daarbij is hij 'vergeten' zijn losvaste relatie met de geraffineerde Kirstin Lewis te beëindigen... Met rivales als Kirstin weet Moira wel raad. Erger is dat Luke geen beloften wil doen voor een toekomst samen. Wat te doen? In Chesapeake blijven of teruggaan naar Ierland? Als Luke geen besluit wil nemen, moet zíj de knoop doorhakken. Hun liefde, die zo veelbelovend begon, dreigt nu stuk te lopen voordat ze tot bloei is gekomen.
  • Over 'De kat achterna' schreef P.M. Reinders in NRC Handelsblad: 'Niet alleen is het boek voortreffelijk geschreven, met variaties in de stijl die steeds precies passen bij de stemming van de vertelster, het geeft ook een haarfijn beeld van een meisje dat zich na de onzekerheid van haar jeugd pantsert met een cynische, vereenvoudigde kwasi-zekerheid. Het knappe van het boek is dat de vertelster voortdurend de kans loopt door de lezer met een kregelig gebaar en een paar waarheden als koeien opzij te worden geschoven, maar toch, door de geladenheid waarmee ze gepresenteerd wordt, alle symphatie naar zich toe dwingt. Autobiografisch of niet, het boek is zo direct dat je steeds de indruk hebt dat de schrijfster tegen zichzelf schrijft. Maar dan zonder een spoor van zelfmedelijden of sentimentaliteit. Het is een prestatie van belang, geen gepriegel in de marge.'
  • Een uitvoerige kennismaking met de grote denkers en denkrichtingen van het Oosten, de Klassieke Oudheid, de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd, tot en met de Barok (18de eeuw). Een toegankelijke en heldere uiteenzetting, ook bedoeld ter oriëntatie voor beginners.
  • The Reluctant Fundamentalist Oorspronkelijke titel Getty Images Omslagillustraties en Foto auteur Ed Kashi en Vormgeving binnenwerk CeevanWee te Amsterdam Bariet Ruinen Drukte In de Pakistaanse stad Lahore vertelt de hoofdpersoon Changez zijn levensverhaal aan een onbekende Amerikaan. Net afgestudeerd aan de prestigieuze Princeton Universiteit in de V.S. krijgt hij een baan als consultant bij een groot bedrijf, waar hij vervolgens bovenmatig presteert. Hij wordt verliefd op de rijke New Yokse Erica. Helaas voor Changez is het een platonische liefde. Erica houdt nog steeds van haar overleden vriend Chris. Na de gebeurtenissen van 11/9 lukt het Changez niet om zijn moeizame relatie met Erica en de nasleep van de aanslag op het World Trade Centrum te verwerken. Hoeveel hij ook houdt van haar en van New York, keert hij uiteindelijk terug naar zijn geboorteland Pakistan. Het verhaal is helder geschreven en eindigt verrassend. De Nederlandse titel is niet goed gekozen; het is niet zozeer 'de val van' als: 'de fundamentalist tegen wil en dank'. Het tweede boek van de in Londen wonende schrijver Mohsin Hamid (1971). Voor zijn eerste boek 'Moth Smoke' kreeg hij in 2001 een Betty Trask Award voor het beste debuut.
  • Dancer with Bruisend Knees Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Omslag Ineke Smits Een episode uit het leven van een bijna 40-jarige Amerikaanse vrouw, waarin verlating, geweld, onbegrip en gebrek aan intimiteit de relaties, of wat daarvan over is, bepalen. De ziekelijke pesterijen van haar oudere broer krijgen een fatale lading wanneer hij verdacht wordt van moord op zijn ex-vrouw, maar zelfs dan aarzelt de hoofdpersoon tussen loyaliteit en zelfrespect. De auteur is docent filosofie aan de universiteit van Syracuse. Het verhaal wordt verteld in een registrerende, emotieloze stijl, die de lezer achterlaat met een gevoel van onbehagen. De vertaling is soms te letterlijk. De voorplaat met een vrouwenportret in scherven is zeker toepasselijk. Eerder verschenen 'Het enige ware verhaal van de wereld' (a.i. 90-47-133-4).
  • A solitary dance Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Joost van de Woestijne Het verhaal van de behandeling door een psychotherapeut van een ernstig gestoord kind. Mike is schizofreen, gaat alle contact met andere mensen angstvallig uit de weg. Een jonge psycholoog, de ik-figuur in het boek, krijgt als opgave de taak om deze jongen te behandelen. Zeer langzaam en moeizaam, door een maandelange proberen ontbreekt de psycholoog eindelijk door Mikes isolement heen. Maar als Mikes vader op visite komt en hysterisch gilt dat de jongen door een duivel bezeten is, valt Mike terug in zijn oude toestand en moet de psycholoog overnieuw beginnen. Uiteindelijk lukt de therapie toch, na veel vallen en opstaan. Het verhaal is gebaseerd op de praktijkervaring van de schrijver, en is zo levensecht neergetekend dat de lezer steeds de illusie heeft dat hij een echt verslag van een behandeling aan het lezen is, in plaats van een roman. Een meeslepend, onderhoudend verhaal.
  • Ik ben wel lief... Een tekst die klinkt als een conclusie. Er moet dan ook heel wat gebeuren, voordat Esther dit kon zeggen. De brieven die zij schreef uit 'Incestland' aan KRO-omroeppastor Adri Verweij laten de kronkel zien die iemand gaat, wier vertrouwen op jonge leeftijd grondig is geschonden. Esther is een zeer gepaste schuilnaam, gevonden uit de bijbel. In het bijbelboek Esther komt immers de naam van God niet voor. Maar de naam Esther betekend: Hij die verborgen is. Een God die mogelijk schuilgaat in een moeizaam proces van schrijven, toenadering; ook in jezelf.
Ga naar de bovenkant