• Couddn 't Keep It to Myself Oorspronkelijke Titel Unieke en fascinerende autobiografische verhalen, soms rauw, vaak ontroerend - onder redactie van de auteur van Vergeef me en Walvismuziek. Recente foto's van de auteurs Richard Roselle Sinds vier jaar geeft Wally Lamb een cursus creatief schrijven aan een groep vrouwelijke gevangenen in een Extra Beveiligde Inrichting. Aanvankelijk stonden de vrouwen wantrouwend tegenover hem, maar ook tegenover elkaar en het schrijven. Naarmate de tijd echter verstreek lieten ze hun argwaan varen, namen de pen ter hand en ontdekten hun eigen stem. Sommige van hen beschrijven hoe ze gevangen zaten in een wereld van mishandeling, verwaarlozing en misbruik, lang voor ze in aanraking kwamen met politie en justitie. Anderen laten zien hoe ze tijdens hun gevangenschap inzicht kregen in de omstandigheden die tot hun misdrijf hadden geleid en hoe ze de kracht vonden een nieuwe wending aan hun leven te geven. Het schrijven zelf speelde daarin een belangrijke rol. Toch zijn dit niet alleen hartverscheurende verhalen. Want wie de wanhoop onder ogen ziet, kan die mede dankzij humor, geloof en hoop overwinnen. Ook daarvan getuigt dit fascinerende boek. Van binnen uit geschreven geeft een wrang beeld van wat er in een mensenleven mis kan gaan. Want dat deze vrouwen gevangenen zijn en wij dit boek in vrijheid kunnen lezen, ligt niet zozeer aan ons eigen voorbeeldige karakter, maar vooral aan de omstandigheden waaronder wij, en zij, zijn opgegroeid.
  • Breathing Lessons Oorspronkelijke Titel Met deze roman over het Amerikaanse echtpaar van middelbare leeftijd Maggie en Ira Moran heeft Anne Tyler een waardevol werk aan de Amerikaanse literatuur toegevoegd. In de vaak geestige stijl die ook in boeken als Louisa Alther's 'Kinflicks' en Pat Conroy's 'Prins der Getijden' wordt gebruikt, beschrijft Tyler een dag uit het leven van de Morans. Ze vertelt hoe Maggie en Ira naar de begrafenis van de man van Maggies beste vriendin Serena afreizen, en tot welke confrontaties en herinneringen die tocht aanleiding geeft. En hoe er, ondanks de soms diepgaande overpeinzingen en aangrijpende gebeurtenissen, toch niets veranderd is aan het eind van die lessen veelbewogen en toch zo dagelijkse dag. Ademlessen is een boeiend en het vaak aangrijpend boek over heel gewone en zo herkenbare mensen dat ik niet kon neerleggen voordat ik het uit had. Zeer goede vertaling. Bovendien is er een verklarende woordenlijst opgenomen van onbekende Amerikaanse namen en termen.
  • Gemiste tijd vertelt twee verhalen. Allereerst dat van Leo Deakin, die moet aanvaarden dat zijn vriendin bij een busongeval in Zuid-Amerika om het leven is gekomen. Hij was daarbij aanwezig, maar het kost hem de grootste moeite zich iets van het ongeluk te herinneren. Bij wijze van therapie maakt hij in een aantekenblok notities over de werking van liefde in de natuur. Dit verhaal wordt afgewisseld met de geschiedenis van Moritz, die tijdens de Eerste Wereldoorlog het Oostenrijks-Hongaarse leger dient en in 1915 krijgsgevangen wordt genomen door de Russen. Hij vlucht uit een kamp in Siberië en begint aan een levensgevaarlijke tocht, die drie jaar zal duren. 5000 kilometers staan tussen hem en zijn thuis, én zijn grote liefde Lotte Steinberg – zij is de reden waarom Moritz niet opgeeft. Smerig, onderkoeld en totaal uitgeput strompelt hij uiteindelijk zijn geboortedorp binnen. Maar heeft Lotte ook al die tijd op hem gewacht? Als Leo ontdekt wie deze Moritz precies is, blijkt hoezeer diens geschiedenis met zijn eigen leven verbonden is. Een hartverscheurende roman, voor de liefhebbers van Cold Mountain Gemiste tijd is een fascinerende en ontroerende geschiedenis van liefde en oorlog, van rouw en hoop, toeval en lot. De roman doet denken aan de succesvol verfilmde roman Cold Mountain, aan Uit liefde van het volk van James Meek en De geschiedenis van de liefde van Nicole Krauss, en laat zien dat liefde alles overwint, zelfs de dood. De roman is gebaseerd op het ware verhaal van Danny Scheinmanns grootvader.
  • In Pursuit of the Proper Sinner Oorspronkelijke Titel Onderdeel van de serie Inspecteur Lynley Mysterie. In het graafschap Derbyshire worden twee ontzielde lichamen gevonden. Het ene is van de dochter van een gepensioneerde agent van Scotland Yard, het andere van een onbekende jongeman. Een dramatische vondst op een zo mogelijk nog dramatische plek, want ze liggen midden in een cirkel van stenen een offerplaats uit de prehistorie. Inspecteur Thomas Lynley opent het onderzoek, ditmaal zonder assistentie van zijn vaste partner Barbara Havers. Lynley heeft besloten haar buiten deze zaak te houden omdat zij – na een intern onderzoek naar haar functioneren – gedegradeerd is. Maar Havers heeft zo haar eigen plannen. En die hebben zeer zeker te maken met de zaak die Lynley onder handen heeft…
  • The devil that Danced on the Water Oorspronkelijke Titel Omslagfotografie Simon Westcott De duivel danste op het water is een intiem en ontroerend familieportret. Het verhaal van Aminatta Forna en haar familie is ook de geschiedenis van Sierra Leone.En wat daar gebeurd is, is in heel Afrika voorgevallen. Ooit was Sierra Leone de grote hoop van Afrika, nu is dit het armste land ter wereld. Door het recente geweld en de politieke chaos in Sierra Leone is Forna's verhaal opnieuw actueel. In termen van emotionele intensiteit en politiek inzicht is haar boek vergelijkbaar met Jung Changs Wilde Zwanen en Isabel Allendes Paula.
  • The last Victim Oorspronkelijke Titel Niemand vermoedt, dat computerdeskundige Leonard Land lijdt aan een meervoudig persoonlijkheidssyndroom. Overdag doet hij onopvallend zijn werk, 's nachts wendt hij zijn geniale kennis op computergebied aan voor sinistere praktijken en is hij De Rat - een man, die hunkert naar vrouwen. Wanneer op regelmatige tijden de verminkte lichamen van vrouwen worden gevonden, krijgt speciaal agent John Lockwood de opdracht om samen met forensisch psychologe Karen Dawson de moordenaar op te sporen. Karen, die onderzoek pleegt naar seriemoordenaars, vermoedt, dat allerlei perverselingen via het Net met elkaar communiceren. Zij slagen erin het systeem te kraken en ontdekken een wereld, die beheerst wordt door Death Metal en satanisme. De jacht kan beginnen... Maar als Land ontdekt wie zijn programma kraakt, draait hij de rollen om. De jagers worden zijn prooi en zij moeten al hun kennis aanwenden om Land tegen te houden voor hij Het Laatste Slachtoffer opeist...
  • Peter Kessler is drieenzestig en Lijdt aan dementie Een bed is een bed dat je kunt verkopen Alice komt tot de slotsom dat een zachte dood als daad van liefde wellicht de enige Humane oplossing is ... Een vrouw voert een strijd om haar dementerende echtgenoot in Amerika een menswaardige verzorging te geven , maar stuit op corruptie en bureaucratie
  • Wanneer de van een talk-show bekende architect Paul VdV terugkeert naar zijn geboortedorp om er een kermiskoers bij te wonen, stroopt hij de plaatsen van zijn jeugd af. Op zijn sentimental journey worstelt hij niet alleen met troebele herinneringen aan zijn broer Wouter, maar ontmoet hij ook opnieuw de bloedproever Vlad Teplitz, de grootste kermisattractie uit zijn jeugd. Angstwekkend precies wist hij aan de hand van de smaak van bloed iemands afkomst, karaktertrekken en toekomst te bepalen.Mysteries uit heden en verleden raken in Pauls geest onontwarbaar verknoopt. Waarom heeft Wouter zo plotseling met zijn familie gebroken? Wat is er waar van het gruwelijke verhaal van Pauls Colombiaanse geliefde, dat hij slechts mondjesmaat krijgt aangereikt? En wat is de rol van de alomtegenwoordige bloedproever Vlad Teplitz? Stukje bij beetje komen er patronen naar boven uit het moeras van de herinnering en de harde realiteit van nu, en blijkt alles om het bloed te draaien, het zuivere bloed, het bloed dat het eeuwige leven geeft en waar jacht op wordt gemaakt.Paul Koeck (Boom, 1940) is auteur van een omvangrijk oeuvre. Zijn werk werd bekroond met de driejaarlijkse Belgische Staatsprijs voor het toneel. Bij De Bezige Bij verschenen onder meer de romans Waterproef (1992) en De koude persing (1997).
  • In Vrouwen en liefde spreken 4500 Amerikaanse vrouwen uit alle lagen van de bevolking en uit alle leeftijdsgroepen zich met volstrekte openheid uit over de tot nu toe verborgen realiteit van hun leven met mannen. Aan de hand van dit rapport wordt onmiskenbaar duidelijk dat voor het eerst in de geschiedenis vrouwen nu niet alleen grote vraagtekens zetten bij hun relaties met mannen, maar ook dat zij bedenkingen hebben bij de definities van het begrip liefde waarmee zij zijn opgevoed. '...ongelooflijk waardevol in Vrouwen en liefde zijn de ontroerende verhalen van de vrouwen en de voortdurende stroom van diepgravende vragen die Shere Hite hen stelt. Ze plaatst ons naast haar in een soort biechthokje om achter het gordijn mee te luisteren. We horen de verhalen van vrouwen in gelukkige en bevredigende, in stormachtige en gebroken relaties en van vrouwen die zich gelaten bij hun situatie hebben neergelegd. We luisteren naar de geluiden uit de wereld van lesbische vrouwen. Hoezeer al deze werelden in de werkelijke wereld soms ook te zeer losstaan van elkaar, in het hokje komen ze samen.' (New York Times Book Review) 'De gegevens van Vrouwen en liefde kunnen niet zonder meer terzijde worden geschoven. De problemen in de man-vrouwverhouding bestaan echt, en hebben inderdaad te maken met verschillende verwachtingen en traditionele patronen. Waar de problemen het sterkst naar voren komen, wordt in het derde Hite-rapport uitgebreid beschreven.' (Jeanne Doomen in De Volkskrant)
  • The diaryof Anais Nin Oorspronkelijke Titel Anais Nin is een Amerikaanse van Spaanse afkomst die na een aanvankelijke danscarriere zich geheel aan het schrijven is gaan wijden (o.a. "House of Incest"). Dit eerste deel van haar (volgens de uitgever "legendarische") dagboek beslaat haar Parijse jaren van 1931-1934, waarin haar intense vriendschap met Henry Miller, op wie ze een belangrijke invloed heeft gehad, een grote plaats inneemt. Maar ook haar verhouding tot haar vader en diverse beroemde figuren uit die tijd onderwerpt ze aan een diepgaande analyse. Hier en daar boeiend, maar ook bijzonder geexalteerd. De vertalng is uitstekend.
  • In dit boek laat de samenstelster, criminologe, 4 vrouwen aan het woord over hun resp. verwikkelingen met de strafrechtspraak en het gevangeniswezen. In de uitgebreide inleiding geeft de samenstelster een beschrijving van de ontwikkelingen in de theorieen over vrouwelijke criminaliteit gedurende de laatste eeuw. Het idee van een boek over 4 vrouwen komt overeen met de opvatting van de samenstelster dat er niet een theorie over vrouwelijke misdaad kan zijn, omdat er niet zoiets bestaat als de 'typisch' criminele vrouw. De verhalen zijn voorts belangrijk omdat tot nu toe onbekende praktijken en over dit onderwerp bestaande misverstanden worden belicht. Dit laatste aspekt vooral zal de belangstelling van meer lezers trekken dan alleen van het professionele circuit. Het boek is gemakkelijk leesbaar en vereist geen bijzondere kennis van de betreffende discipline.
Ga naar de bovenkant