• Bundel van twee eerder apart verschenen verhalen: 'Mokusei!' (1981, 1983 en 1986) en 'De Boeddha achter de schutting' (1986). Het eerste verhaal schetst de liefdesrelatie tussen een Nederlandse fotograaf en een Japans fotomodel. De verhouding loopt voor de Nederlander teleurstellend af, wat hem de rest van zijn leven zal blijven achtervolgen. 'De Boeddha achter de schutting' omvat de impressies van de hoofdfiguur tijdens een bezoek aan Bangkok. Hij geeft zijn indrukken weer aan een denkbeeldige persoon die hem vergezelt, waarbij de verhouding tussen westerse en oosterse cultuur een duidelijk accent krijgt. De sfeer van de oosterse stad en van de cultuur in dit land worden treffend weergegeven. Pocketeditie, normale druk.
  • Monique and the Mango Rains Oorspronkelijke Titel Deze mémoire zal iedereen boeien die zich bekommert om de realiteit van vrouwenlevens buiten de Westerse wereld.' PUBLISHERS WEEKLY De 22-jarige, net afgestudeerde Kris Holloway vertrekt als vrijwilligster bij het Vredeskorps naar Mali. Doordat ze vloeiend Frans spreekt, heeft ze een kleine voorsprong, maar de realiteit van het Malinese leven komt er niet minder hard door aan. Kris gaat aan het werk in het dorpje Nampossela, onder de hoede van Monique Dembele, de hardwerkende verpleegkundige van het dorp. Als vroedvrouw regelt Monique ook de zuigelingenzorg en alles wal langskomt op het gebied van gezondheid: ze is een kundige en ervaren vrouw, even jong als Kris. Met de meest primitieve middelen doet ze haar uiterste best voor de vrouwen van het dorp, die te maken hebben met enerzijds uit het Westen overgewaaide normen en anderzijds traditioneel Afrikaanse en moslimgebruiken. Kris en Monique raken bevriend en Kris komt steeds meer over haar te weten, over haar liefdeloze, gearrangeerde huwelijk, haar kinderen, en haar ware liefde Pascal, met wie ze nooit zou trouwen. Monique en de mangoregens is het indringende, waar gebeurde verhaal van een hechte vriendschap tussen twee jonge vrouwen uit verschillende werelden. 'Een onsentimenteel portret van een dorp in Mali en een ontroerend verhaal van een warme vriendschap (...) Een indringend en krachtig boek.' KIRKUS REVIEWS Kris Holloway diende als vrijwilligster bij het Vredeskorps, een hulporganisatie die opbouwwerk verricht in ontwikkelingslanden. Ze woont in de VS met haar man en twee kinderen.
  • Canto General is de wereldberoemde, meer dan vijftienduizend regels tellende poetisch kroniek van Latijns-Amerika. Op de vlucht voor het regime van Gonzalez Videla herschiep Pablo Neruda de gehele geschiedenis van het continent: van het stokoude verleden van de indianen tot en met de bevrijding van het koloniale juk. Reportage, profetie, aanklacht en protest wisselen elkaar af in bijna 350 gedichten.Bart Vonck (dichter, criticus, poezievertaler) vertaalde Canto General helemaal opnieuw: uitbundig, hartstochtelijk, opstandig, heroisch en vonkend als het legendarische origineel."Deze poezie heeft me gepakt, niet alleen door haar veelvormigheid, ze is zo onvoorstelbaar divers dat het lijkt of een hele school dichters, ieder met eigen poetica, aan de slag is gegaan, maar ook door de bandbreedte van de onderwerpen. [...] Neruda is een der allergrootste dichters van de twintigste eeuw.' Geert van Istendael
  • Izak is een waargebeurde geschiedenis die de gedaante aanneemt van een Ambonees sprookje. Het is het verhaal van Izak, een onopgemerkt kind in de oorlog van anderen. De gebeurtenissen spelen zich af op Oost-Java, ten tijde van de Japanse omverwerping van het Nederlands-Indische koloniaal gezag en kort erna, in de chaos van de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd. Izak, kleine Ambonees, droomt van pianomuziek, vingers die over het klavier regenen, zoals hij heeft meegemaakt in de grote salon van njonja Alma. Hij droomt ervan dat hij deze kunst zelf zal beheersen en dat de schitterende muziek in zijn lichaam zal komen wonen. Op een dag is de salon vernield, de vleugel weggevoerd. Izak gaat op zoek, de oorlog in. Maar wat oorlog is voor anderen betekent voor hem vrijheid, hij hoort regen op de bladeren en 's nachts de bamboefluit. Izak is het verhaal van kinderogen, van een verbeelding waar het verstand niet bij kan.
  • Bundel van fragmenten uit meer dan dertig boeken die verschenen in de 'Derde Spreker'-serie. Doel van deze serie is schrijvers uit de 3e wereld onder de aandacht te brengen van een Nederlandstalig publiek. Inmiddels geniet een aantal van deze auteurs een grote bekendheid: Sembene Ousmane, Wole Soyinka en Galeana zijn voorbeelden. De fragmenten zijn zo gekozen en geredigeerd dat ze als afzonderlijke (korte) verhalen te lezen zijn en toch een goede indruk van het hele boek waaruit ze gekozen zijn, geven. De vertalingen in deze serie blijven steeds zo dicht mogelijk bij de sfeer van het oorspronkelijk werk en zijn daartoe ook voorzien van een uitgebreide toelichting en verklarende woordenlijsten. Van al de in deze bundel geciteerde auteurs, die per werelddeel zijn gerangschikt, is een biblio- en biografie opgenomen. Deze bundel biedt mee daardoor meer dan een introduktie tot de volledige boeken van de 'Derde Spreker'-serie.
  • The History of Luminous of Motion Oorspronkelijke Titel Phillip is een 7-jarig, monsterlijk vroegrijp jongetje. Hij adoreert zijn mooie moeder, met wie hij in een oude Rambler door Californie trekt, levend van diefstal, prostitutie en dubieuze creditcards. Een gelukkig leven, tot zijn moeder besluit bij Pedro, een van haar mannen, in te trekken en een geregeld burgerlijk leven te leiden. Phillip besluit Pedro uit de weg te ruimen en als later zijn natuurlijke vader bij zijn moeder terugkomt, ontsnapt die ook maar ternauwernood aan een geraffineerde vergiftigingspoging. Intussen verkeert Phillip met zijn al even vroegwijze leeftijdgenootjes Rodney en Beatrice, die zonodig Hegel citeren of Sartre en experimenteren met drank, drugs en paranormale verschijnselen. Bradfield creeert in zijn boek een griezelige wereld, bevolkt door infantiele volwassenen en demonisch voorlijke kinderen als een afschrikwekkende satire op het hedendaagse Amerika of misschien wel de hele westerse wereld. Als lezer zijn we gevangen in het ik-perspectief van Phillip, met zijn huiveringwekkende logica en doelgerichtheid. Een intelligent en provocerend boek.
  • "De derde spreker" romanserie is opgezet om afstandelijke kranteverhalen over de mensen in de onderontwikkelde wereld nu eens uit hun informatie-monopolie te zetten: schijvers/sters uit die landen zelf krijgen het woord. In deze belangrijke serie is deze bundel van 24 korte verhalen een bijzondere uitgave. Zeer gevarieerd van onderwerp en stijl tonen zij een gemeenschappelijk kenmerk: armoede en onrecht ont-menselijkt, maar wekt ook op tot verzet en werken aan een betere wereld. Een unieke en zeer leesbare kennismaking met schrijvers/sters uit veel en uiteenlopende landen
  • De auteur spreekt (schrijft) uit 'eigen' ervaring: hij was o.a. werkzaam als hoofd van de Narcoticagroep van de Centrale Recherche Informatie Dienst in Nederland. In deze misdaadroman is Marc Faber als rechercheur werkzaam bij genoemde dienst. Hij krijgt de opdracht een grote cocaïnesmokkel te traceren. Zijn zoektocht leidt hem via Rotterdam, Aruba en Colombia weer naar Nederland. Er vallen doden. De speurder ontsnapt tot twee keer toe aan de dood en lost de zaak op. Redelijk spannend, goed geschreven. Vrij kleine letter. Omslag met enige doodshoofden, een kaart van Colombia.
  • Flip, een gesjeesde student van adellijke afkomst, krijgt van een louche projectontwikkelaar opdracht om krakers van een bouwterrein te verjagen. Dat lukt op een listige manier. De politie vindt op dat terrein 3 miljoen gulden, afkomstig van een ontvoerderszaak waarvoor de projectontwikkelaar het losgeld betaalde. Voor Flip is dit het begin van veel problemen. Hij wordt ontvoerd en ontdekt dat de dochter van de projectontwikkelaar daar verantwoordelijk voor is. De eerste thriller van Hiddema is een goed debuut. Hij slaagt erin een vlot en eigentijds verhaal op te bouwen, dat een beeld van een verloederde maatschappij geeft. Zijn politieke mening verbloemt hij niet, evenals zijn aversie tegen de grootste krant. Maar hij observeert mensen scherp; zijn taalgebruik is hier en daar hard. Het boek doet uitzien naar meer.
  • De cabaretier Paul Hendrix laat bij zijn come-back als onderdeel van de theatershow in Tiel iemand uit het publiek een willekeurig telefoonnummer draaien. Deze keer neemt iemand met een zwoele stem op en meldt zich als Blanche... Tijdens het gesprek klinken er geluiden, gegil, alsof er iemand vermoord wordt. Maar omdat niemand een moord meldt en er geen lijk wordt gevonden, wordt gesuggereerd dat het om een publiciteitsstunt gaat. De manager van Hendrix stuurt daarom prive-detective Flip naar Tiel. Bij zijn onderzoek stuit Flip op vreemde zaken en vindt hij diverse ongure types op zijn weg. Het verhaal kabbelt voort en er gebeurt eigenlijk weinig, ondanks Flips enigszins ongeloofwaardige aanvaringen en semi-sensationele gebeurtenissen. De ontknoping is na alle verwikkelingen niet echt verrassend. Dit derde boek van Hiddema is van middelmatig nivo, maar zal zeker lezers aanspreken. Aansprekend omslag met telefoonhoorn en een gebroken glas.
  • Wanneer dr. Anne Waverly, professor theologie, bezoek krijgt van FBI-agent Glen McCarthy, weet ze dat dat op moeilijkheden zal uitlopen. De vorige keer dat ze de FBI hielp, vielen er doden. Toch weet Glen haar over te halen de opdracht aan te nemen. Er is een nieuwe, vreemde religieuze groepering opgericht, die wereldwijd actief is en waarin de FBI sterk geïnteresseerd is, vooral omdat er kinderen bij betrokken zijn. Anne krijgt de opdracht de groep te infiltreren en uit te zoeken wat er aan de hand is - een opdracht die alles van haar moed en kracht vraagt...
  • In deze detective lossen Elizabeth Brederode (griffier Tweede Kamer) en Con Hendrix (hoofdinspecteur) een rond het Binnenhof spelend misdaadprobleem op. Het gaat om gebeurtenissen rond een manuscript uit de Koninklijke Bibliotheek. Er zijn behalve notabelen, hooggeleerden, studenten, journalisten en meester-dieven ook een onwijs reagerende pauselijke diplomaat en politici in het spel. Omdat de auteur met een soort legpuzzel-effect werkt, duurt het lang voordat een patroon herkenbaar wordt. De laatste gegevens maken het beeld pas compleet. Een soort raamvertelling met aardige, maar ook zwakke elementen en irreële complicaties. Als geheel: een goed leesbaar verhaal, waar ondanks lange uitweidingen ook nog wel een beetje spanning in zi
Ga naar de bovenkant