• De teerling was geworpen. Mijn vader viel achterover, zijn armzalige hemd over zijn hoofd, zijn buik ingevallen, gerimpeld en grijzig als van een dode vis... en terwijl het hoofd van familie op de grond lag, zag ik wat ik onder geen beding mocht zien, wat een waardige, fatsoenlijke zoon, een ware bedoeïen nooit ofte nimmer mag zien, dat weke, weerzinwekkende en onterende ding, dat verboden terrein, o heiligschennis: de penis van mijn vader, die opzij gleed, zijn ballen open en bloot... Dit was het einde!. Daarna was er niets meer, een oneindige leegte, een bodemloze put, het grote niets... Yasmina Khadra neemt in De sirenen van Bagdad de actuele geschiedenis onder de loep en beschrijft hoe het ingrijpen van Amerika in Irak en de daaropvolgende aanwezigheid van westerse troepen het dagelijkse leven in een klein Iraaks dorp overhoop gooit en de verhoudingen op scherp zet. Na De zwaluwen van Kabul (over Afghanistan) en Aanslag (over Israël) vormt De sirenen van Bagdad (Irak) het derde deel van het drieluik dat Khadra heeft gewijd aan het grote misverstand tussen het Westen en het Midden-Oosten; het gevolg van een diepe mentale kloof tussen de beide werelddelen. Over eerder werk: '[Waarvan wolven dromen] is een dapper boek dat de destructieve corruptie en het verwoestende fundamentalisme in Algerije tot in de kleinste details ontleedt.' - Vrij Nederland '[Aanslag is] een van de beste romans van dit jaar.' - Le Figaro 'De grote verdienste [van Aanslag] is dat de lezer het gevoel heeft dat hij werkelijk meer inzicht heeft gekregen in de situatie in Israël en de Palestijnse gebieden.' - Trouw
  • Thinning the Predators Oorspronkelijke Titel De dag waarop advocaat David Vandemark een bijna fataal ongeluk krijgt waardoor hij twee weken in coma raakt, worden zijn vrouw en dochtertje vermoord door een psychopaat. Als later blijkt dat het politie-onderzoek volledig vastloopt, neemt David het recht in eigen hand en zweert zelf onschuldige slachtoffers van seriemoordenaars te zullen wreken - te beginnen met zijn vrouw en kind. Veertien jaar later zitten FBI-agenten Ira Levitt en Vida Johnson een mysterieuze seriemoordenaar op de hielen die seriemoordenaars vermoordt. Niemand heeft enig idee hoe de moordenaar erin slaagt hen te grazen te nemen, maar zeker is dat het spoor terugvoert naar het verleden en dat de volgende prooi geheime connecties heeft met de Amerikaanse regering...
  • Sacred Space , Cleaning and enhancing the energy of Your home Oorspronkelijke Titel Ons huis is als een spiegel voor ons. Het weerspiegelt interesses, voorliefdes en passies. Aan ons huis is af te lezen hoe we denken over onszelf en de wereld om ons heen. Het is immers meer dan een plek voor een tafel en een bed - het is je leefomgeving. In deze tijd neemt ons huis een steeds belangrijker plek in ons leven in. Door de bestaande energie in onze woonomgeving in balans te brengen, door deze te zuiveren en te versterken, kunnen we voor onszelf een plek creeren die een oase van rust vormt of een bron van inspiratie kan zijn.
  • Christian Lhorme pleegt een overval op een diamantaire in Lyon. Deze mislukt: hij belandt in de gevangenis. Dankzij een studie filosofie krijgt hij strafvermindering en is hij ook in staat zijn eigen leven en dat van zijn celgenoten te analyseren en te beschrijven. Eenmaal vrij, gijzelt hij met anderen een bankdirecteur, maar wordt daarvoor gepakt. Tijdens het luchten wordt hij door een medegevangene gedood. In een nawoord zegt Claude Lucas dat hij zijn eigen leven als maffioso heeft beschreven. Zijn romanstijl is gecondenseerd. Hij bedient zich van ritmische, korte zinnen, ja, hier en daar zelfs van een woord, een 'klinkend woord'. Zijn dialogen zijn levensecht, bijv. die tussen gijzelaars en gegijzelden. Zijn beeldspraak is origineel, bijv. de beschrijving van het niemandsland van een station. De schrijver pakt je ook inhoudelijk: de crimineel wordt sympathiek en de maatschappij en het rechtssysteem hypocriet en onrechtvaardig. De vertaling is voortreffelijk. Een voorbeeld: de typering van de werkdag van een nette burger: 'bus, baas, buis, bed'. Voor elke lezer die zich interesseert voor de roots van zijn bestaan en voor die van de samenleving
  • Angels Y Solitarios Oorspronkelijke Titel Op de dag dat de ongeneeslijk eenzame prive-detective Heridia een onbereikbare oude liefde wil opzoeken, wordt zij dood in haar hotelkamer aangetroffen. De politie van het trotse maar verwaarloosde, Santiago denkt aan een overdosis, maar de melancholieke speurder vermoedt een misdrijf en gaat op onderzoek uit. Zoals altijd wordt hij bijgestaan 'door de onverstoorbare filosoof, bewaker en vertrouweling, zijn kat Simenon. Door het onderzoek belandt hij dieper en dieper in een gevaarlijk en duister netwerk van geheimzinnige intriges; met politieagenten uit de tijd van de dictatuur, louche wapenhandelaars en corrupte rechters als hoofdrolspelers. Daartegenover staat een onverwachte, gelukkige ontmoeting met een vrouw, die hem als een reddende engel van zijn eenzaamheid zal genezen
  • Godin van de jacht is een hilarische, fel-realistische roman over een vrouw die opkomt voor haar recht op sexualiteit en waarin de lusten en lasten van het moderne huwelijksleven centraal staan. Het is een vlammend pleidooi voor open relaties en een gezond liefdesleven, waarbij niet alleen de man aan zijn trekken komt. Al word ik in naam de jouwe, Oscar, mijn lichaam blijft van mij. Diana de Wit vormt met haar man Oscar en haar twee kinderen de hoeksteen van de Nederlandse samenleving. Ze brengt de kinderen naar de crèche, zet haar gezin verantwoorde maaltijden voor en doet belastingaangifte.In feite is ze een modelburger, op één detail na: Diana heeft minnaars. Ik hecht me snel aan mensen en in het bijzonder aan mannen. Diana is gelukkig met drie mannen: haar echtgenoot Oscar, haar oudere minnaar Tim en haar jonge chatlover Joshua. Minder gelukkig is ze wanneer ze er op een zomerse dag achter komt dat ze zwanger is. Als Diana ook nog haar trouwring verliest, dreigt alles wat ze liefheeft haar te ontglippen. Misschien is God de stem waarop je wacht... Foto omslag The Beauty Archive - Image Store Foto achter zijde Brenda van Leeuwen
  • The Landower Legacy Oorspronkelijke Titel De jonge aristocratische heldin in deze victoriaanse roman kampt met vele wiselvalligheden des levens o.a. in liefde en fortuin. Zij krijgt uiteindelijk het familielandgoed, plus de man van haar hart, eigenaar van het aanpalend grootgrondbezit. Het toeval en enig vroegtijdig verscheiden helpen de schrijfster de vele gebeurtenissen vlot en vaardig aan elkaar te rijgen. Een intelligente dialoog en een vleugje originaliteit voorkomen een te grote clicematigheid van de vele personages. De feministische boodschap ontbreekt niet evenmin als een paar historische gebeurtenissen. Ideale lektuur voor liefhebbers van het romantische genre. De zelfverheerlijking van de ik-figuur moet men maar voor lief nemen.
  • Leven er nog reuzenhaaien van 20 meter lang in de diepste dieptes van de oceanen of zijn ze echt uitgestorven. Die vraag wordt beantwoord als Jonas Taylor naar de meer dan tien kilometer diepe Marianentrog duikt. Een boek vol spanning en sensatie als de Meg (de reuzenhaai) opduikt in onze wereld en een niets of niemand ontziende vraatzucht laat zien. De achtergronddocumentatie is wel goed en het boek is makkelijk leesbaar. De hoofdpersonen reageren echter puur emotioneel, kinderlijk en dat komt het verhaal niet ten goede. De spanning is bovendien onecht. Kortom een matig geheel.
  • Mein Schmerz tragt deinen Namen , ein Ehrenmord i Deutschland Oorspronkelijke Titel Op haar zestiende werd Hanife door haar ouders uitgehuwelijkt. Haar echtgenoot leerde ze een dag voor de bruiloft kennen. Vlak na de geboorte van hun dochter Ulerika moest het gezin vluchten uit Kosovo. In Duitsland bouwden ze een nieuw leven op. Een gezin dat ogenschijnlijk integreerde. Maar achter de façade leden moeder en dochter onder de mishandelingen van de gewelddadige vader. In haar boek waarschuwt Hanife Gashi alle vrouwen die, net als zij, door hun echtgenoot mishandeld worden, om hun situatie niet langer te accepteren en dit niet langer voor de buitenwereld verborgen te houden. In maart 2003 wordt de zestienjarige moslima Ulerika Zena door haar vader vermoord. Hanife's echtgenoot, een Albanees uit Kosovo, is van mening dat zijn dochter door haar westerse levensstijl de eer van zijn familie heeft beschaamd. Ulerika's moeder, Hanife Gashi, schreef met Mijn leed draagt jouw naam een aangrijpend boek over deze tragische gebeurtenis. Het verhaal van Hanife maakte grote indruk op mij. Onvoorstelbaar wat zij en haar dochter Ulerika hebben moeten doorstaan en hoe tragisch dit eindigde met de dood van haar dochter. Tegelijkertijd heb ik grote bewondering voor de moed en kracht waarmee Hanife na de dood van haar dochter openlijk ten strijde trekt tegen huiselijk geweld en eerwraak en andere vrouwen oproept niet langer hun situatie te accepteren. Tweede Kamerlid Lousewies van der Laan van D66 schreef een nawoord over eerwraak in Nederland In de pers 'Een indrukwekkend en belangwekkend boek. Het is nauwelijks te geloven dat dit hier in Europa gebeurt' Hamburger Allgemeine HANIFE GASHI Hanife Gashi (1968) is geboren in Kosovo. In 1989 vlucht ze met man en dochter naar Duitsland, waar ze een opleiding tot bejaardenverzorgster volgt. Co-auteur Sylvia Rizvi is journaliste en werkt voor Terre des Femmes.
  • Vijf jonge vrouwen van diverse pluimage ontmoeten elkaar op een camping, waar ze op elkaar zijn aangewezen, terwijl hun mannen werken. Door de jaren heen houden ze contact en op de reünies vertellen ze elkaar hun levensloop. Het verhaal wordt verteld vanuit het gezichtspunt van een van hen, die dan ook in zekere zin de hoofdpersoon is. Een knap bedachte constructie, waarin de verschillende typen vrouwen goed worden belicht. Niet al te diepgaand, veel romantiek en wat seks, met moderne, nogal vrije opvattingen. Dit boek van een rasverteller zal zeker aanslaan bij een groot publiek.
  • And when did you last see your father ? Oorspronkelijke Titel Foto omslag uit het Familiealbum van Blake Morrison Minutieus verslag van het ziekbed van een vader, afgewisseld met veelzeggende anekdotes uit diens leven. Al uit het eerste hoofdstuk blijkt zijn bazige energie, wanneer hij tot gêne van vrouw en kinderen een file op de bekende ploertige wijze passeert. Hart van goud maar zwak in het beheersen van driften is deze man, een dokter, voor wie de zoon altijd een beetje beeft. Achteraf heeft liefde de overhand, bij de zoon, bij iedereen en ook de lezers kunnen ingenomen zijn met dit psychologisch-realistisch geheel. Uitstekende vertaling. Op het omslag portretten van vader en zoon.
  • Televisie serrie The Bill naar een idee van Geoff McQueen in samen werking met Joop van den Ende T.V. Produkties In de bewerking van de Vara-serie 'Bureau Kruislaan' staat de nieuwe rechercheur Theo Brandsma centraal. Hij moet aanvankelijk opboksen tegen het wantrouwen en de rivaliteit van zijn nieuwe collega's. Hij leidt op een eigengereide én originele manier een tiental onderzoeken die variëren van het vinden van een huilende baby in een vuilniszak tot het uitbikken van een lijk in de muur van een Amsterdams grachtenhuis. Het is meestal zijn rivaal Bols die het echte werk doet. Kabbelende verhalen met actuele en originele onderwerpen, oppervlakkige karakterbeschrijvingen, opgesierd met de onderlinge verliefdheden van het mannelijk en vrouwelijk personeel. Voor een groot publiek. Op omslag foto uit de televisieserie,
Ga naar de bovenkant